Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Arboga pelarborrmaskin E100s 1-fas renovering

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

DocJ (trådstartaren)

#1 » 20:20:10, 07-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, håller på att göra iordning en E100S som har stått still länge med okänt status. Efter grovrengöring går den runt fint mekaniskt. Det speciella med denna pelarborr är det är en 1-fas motor i med kolborstar. Därav lite funderingar på elkopplingen jfm en 3-fas.

Det finns 4 kablar som kommer från motorn och de är märkta enligt följande
1S
1B
2S
2B

1S och 1B mäter cirka 2,5 ohm mellan
2S och 2B mäter cirka 2,5 ohm mellan

Därav två lindningar som nog utgörs av en huvud- och en hjälplindning. Jorden går till borstarna.

Vid köpet var kablarna 1S och 2S ihopkopplad och 1B och 1C ihopkopplad som sedan var kopplad till nollan och till fasen genom brytaren. När man kör motorn kopplad på det viset så brummar det bara vilket får misstankarna till att det ska vara en kondensator med i bilden?

Vet någon nåt mer om detta?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
DocJ
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:14, 23-10-2020
Maskintyp: Traktor
Maskin: Blomqvist svarv



torbjorn_forsman

#2 » 09:23:42, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon bild på statorlindningen? Och går det att reda ut hur motorn är kopplad? Är kolhållarna anslutna till statorlindningen eller är de bara hopkopplade med varandra? Finns det någon centrifugalströmbrytare på rotorn som kopplar om någonting med borstar eller kollektor när motorn har varvat upp?

Jag gissar att det är en s k repulsionsmotor, dvs en statorlindning som ser ut ungefär som på en enfas asynkronmotor och kolen är inte kopplade någon annanstans utan bara kortslutna till varandra. Eftersom den är omkopplingsbar för 110 och 220 V, så är nog statorlindningen gjord i två halvor som ska parallellkopplas för 110 V och seriekopplas för 220 V.
1 och 2 anger nog lindningshalva 1 resp 2, B och S anger början och slut på respektive lindningshalva.

På beskrivningen av hur den vara kopplad så låter det som om den var kopplad för 110 V när du fick den. Ska du ansluta den till 220 V, så anslut t ex 1B till ena polen i elnätet, koppla ihop 1S med 2B , anslut 2S till andra polen i elnätet.
Det finns ju risk att statorlindningen har brunnit om maskinen har körts på 220-230 V fastän den var kopplad för 110 V.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DocJ (trådstartaren)

#3 » 18:12:02, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman


Hej, tack för svar. Du har helt rätt. Kopplade som du föreslog och nu funkar maskinen. Tack för hjälpen!

Laddade upp film på youtube i drift.

https://youtu.be/Xv3igdvzGU4?feature=shared

2 personer gillar det här inlägget.
DocJ
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:14, 23-10-2020
Maskintyp: Traktor
Maskin: Blomqvist svarv

Emilv

#4 » 15:04:48, 11-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har också en E100S, just nu när jag försöker starta den så står den bara och surrar.. har dock en kondensator på min som jag har varit och fixat en ny och bytt, jag har kopplat det på följande vis.
B1 - fas
S1/S2 - nolla
B2 kondensator.
Det borde ge mig två lindingar med 90 graders fasförskjutning.
Har även testat att koppla in i serie med
B1 - fas
kopplat ihop S1 och B2
S2 på nolla.
Men i båda fallen står motorn och snurrar.
Jag har haft ur axeln ut motorn och ser ingenstans där det skulle kunna sitta kol eller dylikt.
Har någon nått bra tips?:D
Lade även till en bild på min infoskylt om det hjälper.
Bild
Bild
Emilv
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:27:30, 28-07-2022
Ort: Borås
Sverige
Maskin: Bmt600

torbjorn_forsman

#5 » 15:19:09, 11-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid den första av dina inkopplingar, vart har du anslutit andra polen på kondensatorn? Till S1/S2 eller till B1? Rimligtvis bör kondensatorn ligga mellan B1 och B2.
Har båda lindningarna (B1-S1 resp B2-S2) samma resistans eller verkar de vara olika.
Kan du få igång motorn om du drar igång den för hand (t ex med ett spännband upplindat på chucken)?

Några bilder på motorn och lindningarna kan nog underlätta.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Emilv

#6 » 16:16:04, 11-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Vid den första av dina inkopplingar, vart har du anslutit andra polen på kondensatorn? Till S1/S2 eller till B1? Rimligtvis bör kondensatorn ligga mellan B1 och B2.
Har båda lindningarna (B1-S1 resp B2-S2) samma resistans eller verkar de vara olika.
Kan du få igång motorn om du drar igång den för hand (t ex med ett spännband upplindat på chucken)?

Några bilder på motorn och lindningarna kan nog underlätta.


Hej, jag har varit ute och plockat isär nu och mätt lindningarna, mellan B1 och S1 har jag 5.3 ohm.
Mellan B2 och S2 har jag 5.4 ohm så jag skulle säga att lindningarna är likvärdiga.
Jag ska prova med kondningen mellan B1 och B2, just nu provade jag med att mata kondningen med fas och hade utgående på kondningen på B2, då tänkte jag att kondningen blir en egen fas.
Ska ta lite bilder, dock sitter ju motorn kvar i maskinen så det syns ju inte så mycket. :grin:
Ja juste, när jag snurrar motorn och sen aktiverar brytaren så tar det bara tvärstopp, alltså förstår jag det som att jag saknar rotationsriktning.
Emilv
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:27:30, 28-07-2022
Ort: Borås
Sverige
Maskin: Bmt600

Emilv

#7 » 16:32:31, 11-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, motorn stannar och surrar när jag drar igång med ett spännband så jag får bra fart och trycker på.
Här är bilder.
Bild
Bild
Bild
Emilv
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:27:30, 28-07-2022
Ort: Borås
Sverige
Maskin: Bmt600

Emilv

#8 » 09:45:20, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Såhär har jag alltså kopplat. Men fortfarande surr i motorn och ingen rotation.
Emilv
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:27:30, 28-07-2022
Ort: Borås
Sverige
Maskin: Bmt600

torbjorn_forsman

#9 » 21:33:41, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter motorn helt stumt fast när du lägger på spänning? I så fall kan det tänkas att t ex lagerglapp eller krokig axel gör att rotorn dras snett av magnetfältet och nyper fast mot statorn, det brukar kallas för att motorn "fältar".

Prova att bara lägga spänning på en lindning i taget (antingen 1 ELLER 2), utan kondensator inkopplad, och se om det går att dra igång motorn för hand i något av fallen. Prova gärna vid sänkt spänning också (lägg t ex en halogenlampa eller värmeelement på något hundratal W i serie med motorn) och se vad som händer.

Vet du att den kondensator du använder har rätt kapacitans för motorn och är elektriskt sett frisk?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Emilv

#10 » 23:08:45, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Sitter motorn helt stumt fast när du lägger på spänning? I så fall kan det tänkas att t ex lagerglapp eller krokig axel gör att rotorn dras snett av magnetfältet och nyper fast mot statorn, det brukar kallas för att motorn "fältar".

Prova att bara lägga spänning på en lindning i taget (antingen 1 ELLER 2), utan kondensator inkopplad, och se om det går att dra igång motorn för hand i något av fallen. Prova gärna vid sänkt spänning också (lägg t ex en halogenlampa eller värmeelement på något hundratal W i serie med motorn) och se vad som händer.

Vet du att den kondensator du använder har rätt kapacitans för motorn och är elektriskt sett frisk?


Hej, det ska jag testa i morgon!kan ju även sätta rotorn i svarven och mäta om den skevar något osv.
Kondensatorn köpte jag ny hos en firma som jobbar med elmotorer och drivteknik. Gick en med den gamla och berättade vilken maskin den satt på. Han var väldigt säker på vad jag skulle ha.

Hur länge vågar jag ha spänning över lindningen utan att riskera att skada motorn när den inte snurrar?

Motorn sitter ej fast med spänning på. Jag kan vrida runt den men även med fart så stannar den direkt..


Nu har jag både serie och paralellkopplat lindningarna med och utan kondningen och testar med kondningen både mellan lindningarna och efter.
Senast redigerad av Emilv 11:24:31, 13-04-2024, redigerad totalt 1 gång.
Emilv
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:27:30, 28-07-2022
Ort: Borås
Sverige
Maskin: Bmt600

torbjorn_forsman

#11 » 07:33:02, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

10-20 sekunder åt gången borde inte vara något problem.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Emilv

#12 » 11:25:11, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:10-20 sekunder åt gången borde inte vara något problem.


Editade mitt förra svar där lite med svar till förra kommentaren.
Emilv
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:27:30, 28-07-2022
Ort: Borås
Sverige
Maskin: Bmt600


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se