Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygger skotare David Brown 995

37 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

offe (trådstartaren)

#1 » 13:59:53, 05-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Efter att gått runt och funderat på en skotarlösning i många år så har jag påbörjat projektet.
Med stor inspiration från olika trådar, forum och bla Dejvi’s fina DB 885 Skotare känns det som att man har tillräckligt kött på benen för att dra igång. Vår gård är egentligen inte tillräckligt stor för en skotare, mest Gudrunskog dessutom, men det är ju kul att bygga!

Några förutsättningar innan mina frågor!

1. Budget: tanken är att komma undan så billigt som möjligt, jag har letat delar från den lokala skroten, hittat vissa bitar på gården och en del är tillskuret av smed med laser.

2. Enkla lösningar: jag har ingen mekaniker, har bara tillgång till svets å pelarborr, så lösningarna blir hyfsat enkla, rita i cad eller liknande kan jag inte, ritningarna finns i huvudet å på garagegolvet.

3. Jag bygger i två steg: nu i vinter ska midja byggas å passas ihop med vagnen. En Mohedavagn med Källefall kran.
Nästa steg blir dubbelkommando, eget hydraulsystem till kranen med pump på kraftuttaget. Drivning finns med på listan men är långt fram i så fall. Vagnen har styrning med dubbla cylindrar så min förhoppning är att svängvinkel räcker, annars kommer det till på listan.

Nu till mina frågor:

1. Jag har tänkt att fästa draget i dragarmarna. Tanken var att bulta fast men hålen är koniska och det är inte lätt att borra upp, att lossa dragarmarna villa jag helst slippa. Så jag tänkte svetsa fast öronen direkt i lyftarmarna.
Går det att göra? Eller är det risk att lyftarmarna är i gjutjärn? Och går det då att svetsa i och få tillräckligt med hållfasthet?
Draget kommer ”hänga” i lyftarmarna men det kommer även ”ligga” på draget till hitchkroken.

2.Kan man ändra utväxlingen på orbitrolen? Vill helst bara behöva ett halvt rattutslag för att svänga fullt åt endera håll.

3. Jag vill bygga midjelås med bromsskiva och bromsok. Går det att koppla till hydraulsystemet efter att man reducerar trycket? Eller behöver man bygga ett eget system med bromscylinder?

Bilder kommer framöver.

Tacksam för inspel, tankar och idéer!

8 personer gillar det här inlägget.
offe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:17, 06-04-2012
Maskintyp: Ej angivet



atlashjul

#2 » 20:56:09, 05-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Styrning,, Antingen väldigt stor orbitrol/pump . eller stor pump och spak till styrning. Om du ska få till snabb styrning.Det ska ju orka styra med belastning med.Samt inte gå så fort att det blir okörbart i över 0 kmh.

Midjan du förklarar låter ju så där kanske..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Jac

#3 » 21:23:37, 05-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

offe skrev:2.Kan man ändra utväxlingen på orbitrolen? Vill helst bara behöva ett halvt rattutslag för att svänga fullt åt endera håll.


Nej.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#4 » 21:28:08, 05-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta på hjullastare i samma viktklass så får du ett hyfsat riktmärke för storleken på styrkomponenterna.

Antal rattvarv får du genom att dela cylindervolymen på orbitrolstorleken.
Styrpumpen ska klara 2 rattvarv i sekunden.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

björken

#5 » 01:20:21, 06-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte ett alternativ med bara en hydraulspak till styrningen om det bara blir skogskörning? Sparar ju lite utrymme också jämfört med en ratt

1 person gillar det här inlägget.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

offe (trådstartaren)

#6 » 12:12:59, 06-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för återkopplingen!

Letat data på pumpen som sitter till orbitrolen men det enda jag kan hitta är trycket.
Blir till att koppla ihop, testa och anpassa.


Här kommer även lite bilder.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

11 personer gillar det här inlägget.
offe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:17, 06-04-2012
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#7 » 14:54:15, 06-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går att mäta och räkna ut deplacementet på en kugghjulspump.
https://youtu.be/4A5nObh-LlE?si=GjUlzq5pfKVeKSlv
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

offe (trådstartaren)

#8 » 22:10:58, 16-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fått några timmar i garaget. Har svetsat klart draget, monterat navet. Överdelen med infästningen för tryckstången var för hög för kommande golv, så den blev ersatt med en platta, fick hjälp att plana av den för att det skulle bli tätt.
Slutväxlarna är framflyttade, centrum på navet hamnade ca 37 cm längre fram. Skärmarna på hytten kommer behöva modifieras för att passa. Har haft lite funderingar när det gäller hitchen, om jag skulle ta bort den helt eller inte. Men den får bli kvar som skydd för oljefiltret men även som stöd för draget. Svetsat dit ett öra men axel som låser mot draget. Nytt luft hål fick det också bli. Har lite förhoppningar om provkörning innan våren!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
offe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:17, 06-04-2012
Maskintyp: Ej angivet

atlashjul

#9 » 22:49:46, 16-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

:!: :!: Detta är ingen klagan,, bara ett inlägg,,, alla gör som de vill med sitt :!: :!: :!:


Nu blev det ju som de blev i painten :huh: Men kan du inte sätta järn till dessa plattorna Istället för de punkterna du gjort som övre stag. Plattorna ser ut att va svetsbart gods.

Det som är på bildarna ser ut som en variant av fastsvetsade "ledpunkter" som jag iafa inte riktigt förstår tanken med.

Navtappen du använt verkar klen ut. brodern å farsan påbörjade med en 6 tonsaxel ford custom men den verka klen, blev istället en bakaxeltapp från scania buss med 10bultat nav har jag för mig, (på en ford 3000)

Och vart ska svängen va? brukar sitta på traktordelen..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

offe (trådstartaren)

#10 » 13:36:51, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hade ju funkat bra, mätt lite och plåt rakt ner som du ritade in hade passat ner mot öronen. Får nog bli det tillsammans med infästningen på lyftarmarna.
Är ju så lätt att man stirrar sig blind när man står själv i verkstaden!

Navet ska ta runt 8-9 ton. Enligt instruktionsboken till vagnen är den vertikala lasten på dragöglan 3 ton vid normalt last och max 3,4 m mellan grinden och centrum på boggien, nu kortar jag i och för sig draget på vagnen så det kanske ändrar lasten på navet. Som sagt rita och beräkna är inte min starka sida. Styrningen har jag redan på vagnen, min tanke och förhoppning är att det ska funka.
Bild
offe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:17, 06-04-2012
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#11 » 14:58:31, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att du får ett böjmoment över pendelleden som du inte får på draget. Jag tycker också det ser lite klent ut.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

atlashjul

#12 » 22:15:36, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja stillastående och till viss körning håller det helt säkert. Men hävstångseffekten blir högre ju närmare axeln lagringen sitter, om ja inte tänker fel. Samt "knyckbelastning" Svårt att beräkna kan man väl säga . Och alltid svårt att få grovt nog utan att det blir klumpigt. Tex om du lyfter en tung stock rakt bak, utan stödben och råkar tappa denna då får du ganska bra svaj i leden. Då kan det ju va bra om det tål det.
Ju närmare mitten på maskinlängden du har ledtappen ju mindre belastning bör det bli.

Referens lite tagit ur luften då jag inte minns, Men bakaxel är nog över 100mm innerlager ID.

Säger härmed inte med säkerhet att den tapp du har går av, för det vet jag faktiskt inte!, Men är slitsamt å få ut 2 delar ur skogen tänker jag..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Scania bonden

#13 » 22:39:14, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är möjligen trådstartaren ingengör ?
Helt klart ett intressant och kul projekt. Dock lite taskigt att slakta en DB på detta. du kunde väl tagit en John Deere, Volvo BM eller nån annan av dom som höll Belarusklass
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

JengaPRO

#14 » 16:10:38, 18-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår inte heller anledningen till att du svetsar öron på öronen på lyftarmarna. Har du tänkt kunna tilta framänden eller vad är tanken?
Armarna är gjutna. Sen om det är gjutjärn eller gjutstål kan man väl fråga sig men gjutjärn är väl troligt.
Jag hade inte svetsat till dom. Det kommer bli väldigt höga belastningar på de svetsarna.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

offe (trådstartaren)

#15 » 19:33:30, 19-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken med att behålla armarna var att slippa montera ner hydrauliken vilket man måste för att få bort armarna , hålen i lyftarmarna är koniska därav ev svetsning. men det blir att jag borrar upp hålet, bulta öronen och förstärka enligt förslag längre upp i tråden.
Jag mätte axeltappen, den är ca 95 mm längst in, sedan ner till 75 mm längst ut 40mm och är ca 130 mm lång.
En lagring längst in och en längre ut.

Vad säger ni? Är de flesta överens att den för för klen? Man vill ju som sagt inte försöka få ihop två delar i skogen!


Återigen tack för tankar å idéer!
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
offe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:17, 06-04-2012
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se