Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygger skotare David Brown 995

37 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

atlashjul

#16 » 02:32:22, 20-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jävligt svårt att säga vad som håller och inte.. Kanske något grövre än den såg ut på bilden. Men brytkraften blir väl kanske ca mitt på axeln och utåt när du har "fästet" längst ut på tallriken, alltså mycket tryck på ytterlagret med, Skulle jag tro. När ett hjul är monterat är ju mitt på fälgen ca mitt mellan lagren.(finns ju variationer).. 75mm är väl tätningsytan..

Hade det varit min hade jag vart tveksam,,dessvärre.. Men beror ju på bruk och vagnvikt / maskinvikt mm
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)



Ähee

#17 » 09:11:01, 20-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul bygge! Har själv funderat på något liknande.
Navet tycker jag är för klent, det kommer att bli stora belastningar där. Jag skulle tänka så att tänk dig att du skruvar fast navet i lastaren på en lastmaskin och lyfter traktorn. Då blir det kraftig böjande belastning på nav, men såpass kraftigt behöver det nog vara för att inte få problem längre fram.
Tillexempel när du kör uppför med fullt lass så vill traktorn stegra, men vagnen håller emot, och då blir det en kraftig belastning som försöker böja navtappen.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Perssson

#18 » 10:22:47, 20-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag varken expert eller innehavare av ögonmott men är dejvis nav så mycket grövre? De verkar ju hålla?

dejvi @ David Brown 880 ska bli en liten skotare
Perssson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:43, 18-04-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

atlashjul

#19 » 11:28:07, 20-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog skillnad ändå på det navet(880) bla bultcirkeln sitter centrum på tapp , alltså brytkraft närmare innerlagret.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Ivar Risslén

#20 » 11:50:51, 20-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för diameter på gängan som håller fast lagret?
Jag är rädd att det är den svagaste punkten. Den kommer att utsättas för olika ryck då lagret glappar lite i längsled. Lagret är gjort för att ta upp kraft radiellt och muttern ska stoppa den axiella kraften och hålla fast de koniska lagren.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Bengt Erik Eriksson

#21 » 15:23:14, 20-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska inte lägga mig i nav diskussionen.

Tänkte mer pp bromsoket till midjelås.trycket klarar de nog. Vill minnas jag räknade på det och 200 bar verkar vara normalt på hydrauliska brosar. Men vet inte exakt. Däremot vet jag att vanliga bromsgummlidetaljer för Dot bromsvätska förstörs i kontakt med vanlig mineralolja. Det brukar vara. epdm gummi eller liknande i bromdelar och du behöver Nitril gummi. Så tänk på det när du skaffar ok. Citroen med grön LHM vätska är mineral..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

offe (trådstartaren)

#22 » 17:39:25, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Vad är det för diameter på gängan som håller fast lagret?
Jag är rädd att det är den svagaste punkten. Den kommer att utsättas för olika ryck då lagret glappar lite i längsled. Lagret är gjort för att ta upp kraft radiellt och muttern ska stoppa den axiella kraften och hålla fast de koniska lagren.


Då det varit lite annat på schemat har det varit dåligt med tid i garaget, men i veckan ska jag förhoppningsvis få till några timmar och planen är att byta lagren på båda slutväxlarna som var slitna, bromsbanden hade en del kvar att ge så de för sitta kvar sen ska jag försöka hinna med att förstärka draget med två extra stag.

När det kommer till diametern på tappen är den ca 30 mm och låser fast en bricka som är 5mm tjock och 70 mm bred.
offe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:17, 06-04-2012
Maskintyp: Ej angivet

Hymax

#23 » 18:12:05, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

offe skrev:
3. Jag vill bygga midjelås med bromsskiva och bromsok. Går det att koppla till hydraulsystemet efter att man reducerar trycket? Eller behöver man bygga ett eget system med bromscylinder?

Bilder kommer framöver.

Tacksam för inspel, tankar och idéer!


Bromsok med elektrisk p-broms från en modern bil kan du också använda , går att styra med en strömbrytare till fönsterhiss men finns mer avancerade styrningar också.
Jeep driver med alla !

2 personer gillar det här inlägget.
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

Alrik

#24 » 19:36:03, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang. midjan så stämmer jag in i kören att den ser vek ut.


Bild

Valmet 840 midja


Bild

Timberjack 1010

Bägge midjorna ligger på en halvpall, 80x60 cm

Så grovt behöver de inte vara men finns anledning att de är grovt och lång tapp på skogsmaskiner.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

offe (trådstartaren)

#25 » 22:50:18, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tror ni om en lagring med glidlager med smörjning?
Axeln hade i så fall landat på ca 100 mm i diameter, längd på axeln hade gått att styra efter behov.

1 person gillar det här inlägget.
offe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:17, 06-04-2012
Maskintyp: Ej angivet

atlashjul

#26 » 22:53:45, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller oavsett bättre än den du börjat på, Så har du möjlighet till det så bruka den iden. Men tänk på rätt utförd infästning. Så du inte bara flyttar problemet.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

fretchi

#27 » 10:40:05, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glidlager är enligt mig ett mycket bättre alternativ i en midja än kul/rullager.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Stridis2

#28 » 17:59:34, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte du bara ha styrning på vagnen? Ingentig alls i midjan? För i så fall tror jag du behöver ett par fotbollsplaner på dig för att vända... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Alrik

#29 » 20:05:13, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis
Är väl ramstyrningen på vagnen som är tänkt att användas som styrning i midjan .
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Stridis2

#30 » 23:01:30, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det var så jag uppfattade det hela också. Men den enda skogsvagn jag själv har kört med (Moheda?) hade inte speciellt mycket sväng på ramstyrningen. Fungerar ypperligt som komplement till traktorns sväng men jag tror inte på att bara ha vagnens ramstyrning till en skotare.
Skulle man inte kunna utgå från en gammal lastbilsframaxel? Då kan man få både sväng och oändlig vridning, lite som en gammal Volvo-dumper.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se