Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Osmund MUT 3/4, elektronikfel

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Erik Smed (trådstartaren)

#1 » 10:53:10, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag tänkte försöka kast liv i min gamla Osmund ugn, MUT 3/4, 6,5kW. Och jag behöver råd kring ätgärder.

-Termometern funkar inte, och temperaturregleringen glappar Väldigt mycket. Temperturen ställs in med hjälp av en roterande, analog skiva som sitter tillsammans med en analog termometer i ett litet hus (Lumel RE6EA??). Glappet är på nivån att man kan få ugnen att slå på värmen en liten stund om man rattar fram och tillbaka, drar ut och in ett par minuter.

-Det finns även en timer som verkar krångla lite, men jag TROR inte det är funktionsavgörande för att få igång maskinen i övrigt, och jag skulle nog klara mig bra utan en timer.
-"Säkerhetstråden" i ugnen är hel och obruten. Men det ser ut som en vanlig ståltråd. Är det rimligt? Har för mig att det ska vara en guldtråd av något slag!?
-Termoelementet är av typ K, Cr-Al. Jag försökte testa den med Ohm-meter. Kall var den på ca 0,2? och när jag värmde på den med värmepistol ökade resistansen ganska snabbt. Jag tror att det är ett gott tecken.
-Kanthaltråden var av på tre ställen. Jag svetsade ihop med TIG. Kanske inte håller så länge men verkar värma när den blir tillsagd att värma.

SÅÅÅ.. Är det möjligt att bara plocka ur den gamla temperaturregleraren och sätta in en ny? Vad ska man tänka på? Måste den kalibreras och klarar man av det själv? Kan tänka mig att anlita någon... Men ugnen kostade 2000kr och det verkar kosta mellan 2-8000kr för en liknande som funkar..

tacksam för svar!

ps! ugnen säger 1000grader. Tror ni det är möjligt att få upp den i 1060grader? Ganska många stål förerar att härdas omkring den tempen.
Erik Smed
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:20, 09-12-2018
Ort: Ölsremma
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N720
Köping S10C



torbjorn_forsman

#2 » 11:17:32, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man ohmmäter ett termoelement så talar det bara om att det inte är avbrott i det. Termoelementet ger ju ifrån sig en spänning som varierar med temperaturen, det är inte resistansändringen som säger någonting.
Några bilder på hur regleranordningarna ser ut kan ge mer reparationstips.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#3 » 22:44:38, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu skjuter jag från höften igen, men hade det varit jag som skulle försöka få igång en ugn i det skick jag tolkar din som så hade jag surfat ut på Alibaba och letat efter en helt ny regleranläggning. Borde inte vara speciellt dyrt tycker jag.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Erik Smed (trådstartaren)

#4 » 10:03:01, 05-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om man ohmmäter ett termoelement så talar det bara om att det inte är avbrott i det. Termoelementet ger ju ifrån sig en spänning som varierar med temperaturen, det är inte resistansändringen som säger någonting.
Några bilder på hur regleranordningarna ser ut kan ge mer reparationstips.


Jag kom på att jag hade en gamla keramikugn ståendes också. Men den funkade såklart inte heller.. Men jag ringde en gammal ugns-renoverare, dvs han kunde mycket om keramikugnar. Han tipsade mig om en ny styrenhet som man enkelt kopplar in genom att använda de gamla kablarna till gamla styrenheten.

Om jag har fattat allt rätt så är största skillnaden på min keramikugn och härdugnen att det sitter en typ K termoelement i härdugn och en typ S i keramikugnen. Den nya styrenheten som jag kikar på ska klara av båda typer. Och min förhoppning är att jag ska kunna använda en styrenhet (Bentrup TC75) till båda ugnarna. Den kommer med en CPC14 kontakt som går att flytta mellan ugnarna.

Renoveraren förklarade för mig att en typ K försämras av ålder och användande, men en typ S är gjord av ädelmetall och slits mycket sällan ut. Finns det något som hindrar mig från att sätta in en typ S i härdugnen också?
Erik Smed
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:20, 09-12-2018
Ort: Ölsremma
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N720
Köping S10C

torbjorn_forsman

#5 » 12:21:51, 05-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde fungera bra, nackdelen med typ S är väl att den ger mycket mindre spänningsändringar beroende på temperatur än typ K (ungefär en fjärdedel), så mätfelen pga dåliga anslutningar, offsetspänningar i mätförstärkare mm kommer att bli 4 gånger så stora med typ S.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se