Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Redskapsbärare

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

hembyggarn (trådstartaren)

#1 » 22:17:32, 23-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Hittade nyss detta forum för likasinnade, kanonkul!! Jag håller på med olika projekt men just nu är det en fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd hydrostatisk redskapsbärare som gäller. Hytt fram med trepunktslyft ca 2 ton. 90 hk dieselmotor. Diffspärr fram och bak. Proportionalhydraulik, AC, Alla funktioner elektriska/elektroniska inklusive styrningen. Mjukstartande mekaniska och hydrauliska kraftuttag.
Kompakt, stark och mångsidig. Finns att köpa men inte med alla finesser. Kostar dessutom mellan 700-800.000 (Belos flaggskepp)
Flera förslag/idéer är välkomna!! :)
/Hasse

1 person gillar det här inlägget.
hembyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:51:47, 21-08-2007
Ort: Skåne



Robban_C

#2 » 22:26:51, 23-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o välkommen!

Och med så många idéer i samma projekt så förväntar vi oss många bilder och mycket info. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77

#3 » 20:47:38, 24-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen!

Ett mycket intressant projekt låter det som. Har lite funderingar kring hydrostater själv...

Vad består hela drivlinan av? Är det färdiga, drivande, spärrförsedda, framaxlar med hydraulisk pinjongdrivning eller kanske navmotorer?

Ändå hydrostatens hastighetsområde? Tänker du köra med en enkel parallellkopplad variant eller tänker du bygga ett hög/låg hastighetsområde genom att välja mellan serie- och parallellkoppling av drivmotorerna?

hembyggarn skrev:Proportionalhydraulik, AC, Alla funktioner elektriska/elektroniska inklusive styrningen. Mjukstartande mekaniska och hydrauliska kraftuttag.


Betyder detta att du kör med elektriskt förstyrda (servostyrda)proportionalventiler? Ändå styrningen? Behärskar du kretskortkonstruktion också eller använder du smålogiker?

Mycket frågor och fler blir det säkert... :grin:

Och så förstås: BILDER, BILDER, BILDER!!! :mon:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

bm1113

#4 » 20:50:47, 24-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja Hej och Välkommen
ska bli kul att följa :smile:

ps har du sett den här tråden ?
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=2314
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

hembyggarn (trådstartaren)

#5 » 06:14:05, 13-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Välkommen!

Ett mycket intressant projekt låter det som. Har lite funderingar kring hydrostater själv...

Vad består hela drivlinan av? Är det färdiga, drivande, spärrförsedda, framaxlar med hydraulisk pinjongdrivning eller kanske navmotorer?

Ändå hydrostatens hastighetsområde? Tänker du köra med en enkel parallellkopplad variant eller tänker du bygga ett hög/låg hastighetsområde genom att välja mellan serie- och parallellkoppling av drivmotorerna?

hembyggarn skrev:Proportionalhydraulik, AC, Alla funktioner elektriska/elektroniska inklusive styrningen. Mjukstartande mekaniska och hydrauliska kraftuttag.


Betyder detta att du kör med elektriskt förstyrda (servostyrda)proportionalventiler? Ändå styrningen? Behärskar du kretskortkonstruktion också eller använder du smålogiker?

Mycket frågor och fler blir det säkert... :grin:

Och så förstås: BILDER, BILDER, BILDER!!! :mon:


Hej igen!

Ursäkta att det tagit tid, jag hinner inte vara här så ofta. Jag bygger ju! :)
Min redskapsbärare är bara en liten del av vad jag gör för att slippa titta på tv.....
Så här ligger det till:
Jag har fixat två framaxlar från TGB30 som jag håller på arr korta in till max, dvs 66cm. Det behövs, originalspårvidden är 2450mm och jag har fruktodling...
Hydraulik är dyrt och jag satsar på en hydrostatpump modell större, samt en hydrostatmotor på en fördelningslåda med hög/låg om jag hittar en med utväxling ca 1:5 samt 1:25.
Maskinen bör kunna göra 40km/h och ha en dragkraft på minst 6 ton. Axlarna klarar 29ton i TGB30.
All elektonik bygger fixar jag själv om det behövs men det är så billigt idag med PLC:er att det inte lönar sig.
Jag har byggt om styrningen till en självgående bygglift på 6.2 ton med en plc som kostade 1800:-, originalkretskorten kostade flera tusen. Dessutom fick jag det som jag ville. Liften går helt med proportionalhydraulik och plc:n läser spakarna direkt.
Det finns speciella fordons-plc:er som är lite dyrare men som har allt man kan önska sig plus att dom håller lite bättre för skakningar och så.
Jag ska ta lite bilder men tänk på att projektet inte kommit så långt än, det går sakta pga jag har andra projekt också. Bla en fru och liten son....
Jag hoppas och tror att det finns folk på forumet med specialkunskaper inom olika områden så att man kan både "ge och ta" och slipper sippa på kammaren och göra samma misstag som andra gjort. Inte speciellt kul med tanke på vad en ny hydrostatpump i 105cc klassen kostar....
Jag återkommer med lite bilder snart!!!
mvh Hembyggarn
hembyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:51:47, 21-08-2007
Ort: Skåne

hembyggarn (trådstartaren)

#6 » 00:14:47, 14-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Här kommer lite bilder som jag lovade!

En av de två framaxlarna innan kapningen
Bild
Närbild på hjulaxeln
Bild
Rejäla däck, 12lagers 40cm bredd och 110cm höga. Vikt va 150kg...
Bild
Dieselmotorn
Bild
Hytten som naturligtvis ska snyggas till!
Bild

Förresten, nå´n som behöver ett midjestyrt 4wd chassie till en bergsborrmaskin. Vikt ca 1800kg. En rejäl sak! Säljes billigt!!

Det tar tid att leta prylar!!
mvh en trött en
hembyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:51:47, 21-08-2007
Ort: Skåne

ja-bond77

#7 » 07:58:13, 14-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket fina bilder. Fortsätt så! :thumme: Vi är många fler här på forumet som är intresserade än bara de som svarat på tråden! :roll:

Blir intressant att se hur axelförkortningen går till. Så spårvidden blir där kring 179 cm då eller?

6 tons dragkraft låter ganska mycket, det fordras väl nog en del vikt för att dra nytta av den kraften....

Ändå motorn? hk? varifrån kommer den?

Och varifrån kommer hytten då? Nån terminaltruck kanske :klia:

Du skrev, som jag fattade det, att trepunkten kommer framtill framför hytten. Hur konstruerar du den(trepunkten) då när den skall skjuta på redskapet framåt? Kanske det blir nåt i stil med min variant?
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=1555

Ändå baktill? Kommer det en trepunkt där också?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jon anders olsson

#8 » 18:42:39, 14-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej, får jag säga vad jag tycker... för de första, dom där axlarna är värdelösa, för de andra, den där hytten kommer inte att passa, för de tredje så kommer du inte lyckas bygga den själv..

Jag bara skojjade :mrgreen: :mrgreen: jag tycker de är toppen att du bygger själv :thummar: :thummar: jag funderar oxå på att bygga en egen redskapsbärare sen, men jag har så mycket annat att göra nu :sad: jag bygger ett garage som jag ska hålla på och bygga saker i :P de är kul å se att de finns fler intresserade i den här kategorin :buga:
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

hembyggarn (trådstartaren)

#9 » 00:11:18, 03-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Igen!

Nytt år, nya tag!!!
Jag har fått mina axlar kapade och väntar nu på tillverkningen av 4 nya drivaxlar med splines. Jag beställde dem i slutet på september och längtar efter dem, så att jag kan svetsa ihop axlarna.
Jag försökte titta på den hemyggda frontlyften men måste logga in på nytt och sedan fungerar det inte. Vad är fel?
Återkommer snart hoppas jag!
/hembyggarn
hembyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:51:47, 21-08-2007
Ort: Skåne

ja-bond77

#10 » 09:28:38, 03-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm :idee: Borde inte vara nåt problem med att kolla min frontlyft... Kanske om du frågar Holger via PM kanske det löser sig. Eller prova på nytt! Där finns nog en hel del intressant vågar jag påstå. :thumme:

Även vi väntar med spänning på dina drivaxlar, och framför allt, bilder på dina ombyggda axlar. :grin:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

hembyggarn (trådstartaren)

#11 » 23:16:16, 27-05-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så, då har jag äntligen fått mina nytillverkade drivaxlar, 4st härdade med splines i båda ändar. Det tog alldeles för lång tid men verkstaden har gjort ett fint jobb!
Jag har inte svetsat ihop axlarna än, jag måste bygga klart 2st B&B rum innan turistsäsongen först.
Bilder kommer snart!
mvh Hembyggarn
Senast redigerad av hembyggarn 22:16:04, 09-09-2008, redigerad totalt 1 gång.
hembyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:51:47, 21-08-2007
Ort: Skåne

hembyggarn (trådstartaren)

#12 » 22:14:34, 09-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tiden går.... Idag är det 2008-09-09
Så, då har turistsäsongen lugnat sig lite och jag hoppas få lite mera tid till mitt bygge. Har nyligen gjort en fin affär. Har hittat en hydrostatpump och en konstantflödespump till ett MYCKET bra pris! Sprillans nya och tandemkopplade. Stod högt på min önskelista! Har dessutom hittat en hydrostatmotor till ett bra pris tror jag. Är nu på jakt efter växellåda / fördelningslåda. Är det någon som har nå´t liggandes kanske?
I morgon ska jag bygga lite till på frugans keramikverkstad så att jag så småningom kan få lite mera plats i MIN verkstad!
natti natti !

Linde HPV2-105 och Linde HPR02-135 finns till salu helt nya !!!

/Hembyggarn

1 person gillar det här inlägget.
hembyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:51:47, 21-08-2007
Ort: Skåne

MagnusS

#13 » 08:44:31, 02-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått med det här projektet?
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

hembyggarn (trådstartaren)

#14 » 21:37:12, 02-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!

Tja, vad har hänt sedan sist? Det går långsamt men nu är iallafall hjulaxlarna inkortade till 1700mm och hopsvetsade. Hjulen är monterade och jag har fått tag i mera hydraulik, pumpar, hjulmotorer och annat bra o ha. Dessutom hittade jag en sprillans ny fördelningslåda med hydraulisk hög/låg till ett rackarns bra pris. Så projektet fortskrider om än långsamt. Håller även på med solfångaranläggningen, PLC styrd samt en ny avloppsanläggning med damm.... puh.
mvh Hembyggarn
hembyggarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:51:47, 21-08-2007
Ort: Skåne

Jac

#15 » 22:50:29, 02-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

jon anders olsson skrev:hej, får jag säga vad jag tycker... för de första, dom där axlarna är värdelösa, för de andra, den där hytten kommer inte att passa, för de tredje så kommer du inte lyckas bygga den själv..


Fan jag gick verkligen på det där, jag blev helt paff! Fan va komiskt! :grin:

Vem vill inte bygga sin egen redskapsbärare? Det är ju det ultimata projektet! Kul att du behärskar elektroniken också. Billig PLC är jag lite intresserad av, har du några länkar till sån?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kjällå och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se