Gammal tråd, men jag kan väl lika gärna slänga in lite bilder här som att starta en ny...
Från tidigare i tråden:
Sparkz skrev:Kompisen har en kallsåg som är rätt lik Robbans, men inte helt. Där är klämfästet på växellådan sönderdraget, man ska nog vara lite försiktig där...
En bra kompis, sågen är numera min!
Som sagt var växellådan sprucken. Eftersom huset är gjutet har halsen lite släppning. Svarvade den rak. Lite för stor för Torshällan, så gammelsvarven fick jobba lite:
Svetsen vad stenhård, fick hjälpa till lite med vinkelslipen. Sprickan får vara som den är, växeln är smord med fett och ska vara så enligt skylt med smörjinstruktioner.
Byggde "
slangklämma" modell kraftig. Nu nyper det fast ordentligt!
Samma problem med avslagen oljekopp. Men med en ganska nyinköpt Torshälla 175 var det inte tal om annat än att svarva en egen.
Provade att svarva en
gänga, provar det gamla locket här. 27,5 i
diameter och 19TPI, knappast nån standard?
Det var bara ett prov för att hitta rätt djup på gängan, koppen gjorde jag på andra hållet sen, med 1/8"-gängan mot höger. Inga fler bilder på det tyvärr, bara när den nästan är klar:
Jag borrade i botten och satte i ett kopparrör med loctite sen. Det fanns tillräckligt med veke i originalet för att jag skulle kunna dela den på mitten. Och så fick jag skutta ut nu och ta en bild på den monterad och klar. Locken är växlade ser jag nu... :
Elsystemet var inte heller helt 100 när jag fick sågen. Det gamla tillslaget sönderslaget, armen som ska trycka på stopp avbruten, avstängning modell rycka ur handsken...
Blev en låda med kontaktor och motorskydd, gränslägesbrytare och start/stopp lite mer lättillgängligt:
Och knapplådan sitter med
skruv nu, dubbelhäftande tejp var väl lite optimistiskt...