Jahaja. Julhelgen till ända. Eller mekarhelgen kanske man ska säga?
Följande har uträttats:
*Torkning av fett från grävaren.
*Smörjning av dito. Mer fett att torka framöver.
*Tankning av dito.
*Byte av söndervibbad hydraulrörskoppel på hammaren. Ombyggnad till grövre som förhoppningsvis håller bättre.
*Inkoppling av ständig 12v till radion i grävaren. Den tappade stationsminnet så fort man slog av tändningen. Inget bra alls.
*Omkoppling så att alla arbetsbelsyningar i grävaren numer går över tändningen. Glömde en belysning på en hel natt i somras. Den startade trots det men det var med nöd och näppe.
Blev tvungen att riva upp golvet för att komma åt. Sitter skruvat med 4 st M8-skruvar som sitter i insatsmuttrar. Dom hade börjat rosta. En av skruvarna satt så hårt att muttern drogs med runt och slet sig ur fästet.
Och givetvis var det den
skruv som satt allra sämst till av alla!! Hur gör man? Jag borrade bort skallen och för att förhindra att skruven snurrade höll jag i den med en
hylsa och svetstång och borrade genom hylsan.
*Rev ena navet på traktorkärran. Har kört utan centrumkåpa i flera års tid. Inte bra för lagren. Går inte att få tag på ny
kåpa. Har nu låtit tillverka ny kåpa.
*Fixat hejdarna på kärran fast inte. Har varit utan hejdare länge och väl (har ju
traktor med bra hejdare och kan inte lasta så tungt på mitt lilla släp). Men nu börjar vi närma oss snö och då kan det vara bra med hejdare på släpet. Rev isär och lagade en avsliten
dragstång. Värmde isär ett hoprostat "fördelningsok" mellan hjulen. Satte ihop med rena fina ytor och väl smort, ny fett
nippel och allt. Fungerade inte i alla fall.
Det är för mycket friktion i systemet med följd att hejdarna gärna ligger på. Har haft det problemet tidigare, brukar lukta skunk när man kommer fram till kunden.
Trodde jag skulle få ordning på det nu men icke. Får nog bygga om med bromscyl mellan hjulen så jag slipper det där eländiga oket i mitten.
*Uppriktning och förstärkning av dragbalken på traktorkärran. Nedre bilden i det här inlägget (samt dess bildtext) förklarar varför:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=16147#16147
Målning och lite småpyssel med hydslangar och
kabel återstår.
*Reparation av skada i bakkant på flaket. Bild här:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=37482#37482
*Flaket har vertikala fyrkantsrör ute i bakre hörnen. Perfekt om man vill göra ex vis en hängade spridarlucka. Inte lika perfekt vid transport av fint material (grus, stenmjöl) eftersom materialet rinner ut där. Man kan följa spåren från täkten till arbetsplatsen. Men inte nu längre. Insatser tillverkade som "täcker" dessa hål.
*Stödbenet lagat. Skruven som låser var avkörd (kolliderat med v bakdäck på traktorn). Ny
mutter och skruv men ej monterat ännu. Börjar bli tveksam om jag ens ska ha något
stödben. Det är ju mest ivägen när man ska passera mellan släp o traktor.
*Dragbalken fastsvetsad i kärran. Låter värre än det var. Två av svetsarna mellan dragbalk och chassie hade spruckit. Men det var svetsar som endast stöder, chassiet ligger nämligen ovanpå dragbalken.
*Svetsat längsgående spricka i fog längst fram i dragbalk (mot dragöglan). Låter också värre än det var.
*Fyllt hydolja i traktor och grävare.
*Fyllt motorolja i traktor.
*Svetsat skadat
fäste för bomcylinderskydd i bomcyls
kolvöra.
*Riktat bomcylinderskydd (3 st).
*Riktat gallret bakom ena baklampan på släpet. Tyvärr backar man ju tills det tar stopp.
*Koll av alla lampor, byte av en i släpet (vibbar sönder).
Nu är man rätt sliten och mör. Ska bli skönt med en vanlig arbetsdag imorgon så man får vila upp sig.
Bifogar en binge bilder också. Och fler bilder kommer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.