Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Verkstadsdagboken

6586 inlägg • Sida 270 av 440
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

torbjorn_forsman

#4036 » 20:15:15, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Påminner mig om 13-bilen jag körde på slutövningen i lumpen. Den var nånting kopiöst slö, och det visade sig att det var tändförställningsproblem. Brytarplattan var totalt fastkärvad så det fanns inte en chans att vakuumdosan skulle orka vrida på den, och centrifugaltändförställningen gick inte så lätt den heller. Efter en del rengöring och smörjning av fördelaren + noggrann tändinställning gick den som aldrig förr, medelförbrukningen på hela övningen blev 1,9 l/mil vilket man nog får vara rätt nöjd med för ett sånt åbäke.

6 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Ludde eriksson

#4037 » 21:28:20, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

11-bil, finns det något försvarbart sätt att pigga upp den motorn på?
Jag menar utan att förbrukning eller kostnad för åtgärd sticker iväg?
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

magloman

#4038 » 21:54:14, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byta motor måste va det billigaste
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Berserken

#4039 » 22:18:54, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ju mer hk i 164 motorn men då kanske vridet blir för dåligt
Berserken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:46, 25-12-2017
Ort: Sjöbo
Sverige

pluton

#4040 » 23:18:09, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn i 11-bilen är "nertrimmad" om man får lov att använda ett sånt uttryck. Detta för att den ska ha kraft på lägre varvtal.
Om man kör landsvägskörning på högväxel så är bilen rätt så trött men i skogen på lågväxel driver den på rätt så bra.
Vet inte vad ett överkomligt, passande alternativ kan vara. Det finns de som lagt i en merca 300 td och det ska tydligen lira bra.

Jag funderade på om man kunde modifiera en vanlig b20, sänka kompet något och sätta turbo. Fördelen är att en b20 passar rakt i utan större krångel men troligtvis finns det inga poänger med något sånt.
Antingen ska det vara originalmotorn eller en vridstark turbodiesel med relativt låg motorvikt.

Att byta motor för bränsleförbrukningens skull är i mina ögon onödigt eftersom man inte kör så mycket med en sån bil.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

PJA

#4041 » 23:40:39, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

pluton skrev:Motorn i 11-bilen är "nertrimmad" om man får lov att använda ett sånt uttryck. Detta för att den ska ha kraft på lägre varvtal.
Om man kör landsvägskörning på högväxel så är bilen rätt så trött men i skogen på lågväxel driver den på rätt så bra.
Vet inte vad ett överkomligt, passande alternativ kan vara. Det finns de som lagt i en merca 300 td och det ska tydligen lira bra.

Jag funderade på om man kunde modifiera en vanlig b20, sänka kompet något och sätta turbo. Fördelen är att en b20 passar rakt i utan större krångel men troligtvis finns det inga poänger med något sånt.
Antingen ska det vara originalmotorn eller en vridstark turbodiesel med relativt låg motorvikt.

Att byta motor för bränsleförbrukningens skull är i mina ögon onödigt eftersom man inte kör så mycket med en sån bil.


b20 lär inte passa rakt i inte samma bultcirkel inte samma koppling mm, mycket är samma i b20 o b30 men inte på drivsidan.
PJA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:04, 24-01-2015
Ort: Tomelilla
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2030
Leyland 154

torbjorn_forsman

#4042 » 23:53:09, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, jag höll på en gång i tiden och lusläste och jämförde specar för B30A mellan verkstadshandböckerna för Tgb 11/13 respektive Volvo 164.
Kom fram till att det enda som kan förklara den lägre effekten i Tgb är det krokigare avgassystemet. Vill minnas att kompression, ventiltider och förgasarspecar är exakt lika. Det finns en uppsjö av olika fördelare med olika tändförställningskurvor i Tgb, en eller ett par av dem har också använts i 164. De övriga är förmodligen helt enkelt modernare utföranden. Sen finns det såklart också en specialare, den radioavstörda fördelaren som saknar vakuumtändförställning.

För att ta en parallell med andra Volvokonstruktioner, så är effektskillnaden inte större än vad den är mellan B18B i Amazon, P1800 respektive 140.

Det har ju funnits fler märkliga utföranden av B30A också. Dels såldes väl ett antal olika sådana som marinmotorer under Volvo Pentas namn. Och jag har en gång (tror det var på miloverkstan i Östersund när jag gjorde lumpen) sett en B30 med enkel SU-förgasare, undrar just var den kan ha hört hemma?

Beträffande B30A i militära sammanhang så kanske det är bekant att den satt i de första prototyperna till Bv 206? Men den visade sig alldeles för svag i kombination med automatlådan, så det lär vara huvudförklaringen till att de seriemässiga bandvagnarna fick en Ford V6 istället. Till saken hör väl också att det drog ut så mycket på tiden innan serietillverkningen av bandvagnarna kom igång, att Volvo hann lägga ner tillverkningen av B30.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#4043 » 00:17:03, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hört om en 13-bil som man monterat en TD40-motor i! :uupps: Lär ha varit mycket jobb och fruktansvärt trångt!

Vilken motor man ska montera beror väl ganska mycket vad man ska ha bilen till? När jag höll på med offroadkörning så körde jag skiten av 11-bilar med min gamla sunkiga RR med dåliga däck. Detta trots 11-bilarnas diffspärrar, portalaxlar och större grovmönstrade däck. Men rangens suveräna fjädringsväg och varvvilliga V8:a gjorde så mycket. Nu ska det i ärlighetens namn också sägas att 11-bilar tog sig fram ibland där jag fastnade och drog upp mig... :vissla:
Vad jag ville säga är att jag önskar en motor med bra bottenvrid men ändå varvvillig. Man ska kunna ligga och puttra fram på under 1000 rpm för att sedan sexdubbla hastigheten utan att behöva växla. :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

BM 4 ever

#4044 » 10:41:40, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har försvaret kvar några 11/13 ?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

texas5020

#4045 » 11:20:38, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brorsans pojk har lagt i en Merca 300D i sin, funkar kanon sen många år.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

qqq

#4046 » 11:21:49, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

pluton skrev:11-bilen har blivit gradvis slöare än vad man kan förvänta sig. Visserligen är de slöa normalt sett men den började även bluddra illavarslande i mellanregistret.
Det blev nya förgasarmembran plus rengöring. Trottlarna i båda förgasarna var rätt så sotiga.
Nåväl, det gjorde susen, tror jag fick tillbaks femtio förlorade hästkrafter.


Bild

Var får man tag i sådana där "dämpkolvar" (till vänster , den där svarta plastgrejen) ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#4047 » 11:27:15, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Stridis2

#4048 » 23:17:49, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

texas5020 skrev:Brorsans pojk har lagt i en Merca 300D i sin, funkar kanon sen många år.

Hur trött är den?
Jag vet en som stoppade i en 300-dieslel i en RR. Efter två veckor slet han ut möget och stoppade tillbaks V8:an igen. :djaevul: Så, jämfört med Rover-åttan är MB300:an riktigt slö, men jämfört med B30:an så är den kanske bra... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

pluton

#4049 » 23:48:33, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, som sagt tidigare så är bara B30n slö vid landsvägskörning men på lågväxel i skogen fungerar den helt okej.
Det är väl bara de som har krav på extremkörning eller de som kör mycket landsväg som har nytta av ett motorbyte. För min del, som kör lagom och ingen max-offroad, finns det ingen som helst anledning att göra några förändringar i det avseendet.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

Stridis2

#4050 » 00:12:17, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla har vi olika uppfattningar om saker, men de 11- och 13-bilar jag kört eller åkt skulle samtliga blivit dubbelt så bra offroadfordon med en vettig motor istället för B30:n. Riktiga spiralfjädrar med bra upphängning samt skivbromsar så hade det blivit dubbelt så bra igen, alltså fyra gånger så bra som original. :mrgreen:
Hade jag haft tid och råd skulle jag lagt på två 13-axlar på en RR med 38,5" hjul. :eat: Men det är ytterligare en sak som troligen aldrig kommer att ske... :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jonas_81 och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se