Tog in ett jobb med ett begränsat men ganska malande missljud, låg ljudnivå men det som lät var inte vad mitt öra ville höra. Detaljstuderade varenda pinal innan jag slutligen hittade en lagerrulle med antydan till dålig yta. Baksidan på rullen var betydligt sämre, och innerbanan.
Var hyfsat glad att ha hittat felet, som sagt, ljudet var inte speciellt påtagligt. Och det hade blivit ruskigt dyrt att ha behövt skrota
kronhjul,
pinjong och även diffhuset, innan felet visade sig på allvar vilket så ofta är fallet..
Ytterbanan ser ut som skit på bilden, men i verkligheten ser den hyfsad ut på lite håll
Spetsdreven och lagerskålarna för dom blir det byte på, och troligtvis lsd-lamellerna. Spetsdrev för lamelldiff brukar dock ofta ha dessa skador utan att det verkar göra speciellt mycket.
Tröstade mig med att plocka ett varv med senaste förvärvet, skroten ville inte ha den, så vad har man för val. Bara att slanta upp & dra hem
en
grön 3120 från -72.
Jag gissade att transpumpen gett upp, mängder med järnmjöl i filtret och dåligt fungerande hydraulik. Pumpen visade sig vara i utmärkt skick för sin ålder, var mjölet kommer ifrån får jag kolla upp, eventuellt är det bromsarna som är källan. Tyvärr kan det bli en dyr affär med bromsfel på en 3120, om den har den gamla typen av bromsvariant.
Smörjtrycket verkar ha varit obefintligt en tid, de flesta bussningarna runt
snabbväxel,
kraftuttag och ingående axlar har smält, lött fast sig i axlarna och snurrat med i sina hål. Dock ser skadorna marginella ut, och beslutet är taget att beställa bussningarna och sedan kolla hur de passar på sina platser. Axlar och sådant har givetvis varit varma något över tillåtet, men det håller nog ändå bra för hobbybruk bara ytorna och måtten är på rätt sida kassationsgränsen. Ingående axlar är dessutom svetsade mot drivtrummor & drev utan synlig värmebehandling efteråt, så de är säkert inte idiothärdade från början heller.
Här har det varit fest i kraftuttagskopplingen, en
lamell ser ut som ett sviskon och de andra är skeva, har säkert inte dragit som det ska på ett tag. Nu blir det ändring på det, bara bussningarna till det övriga ser bra ut.