Stridis2 skrev:Nej, fram för dovt och diskret mullrande fordon där man anar kraften utan allt detta brölande akustiska föroreningar!
Det för mina tankar till gamla tyska handböcker (från strax efter förra sekelskiftet) om stora stationära motorer och ljuddämpningsförsök på sådana. T ex en encylindrig
dubbelverkande fyrtaktsmotor , både cylinderdiameter och slaglängd drygt en meter, 90 varv/minut . Den användes vid ett koksverk, dvs förmodligen i ett kolgruveområde. Från början kördes den helt utan
ljuddämpare, man nöjde sig med att skicka upp avgaserna på ca 10 meters höjd. Det resulterade i klagomål från folk som bodde en halvmil bort. Därefter byggdes ljuddämpare - en rund burk murad av tegel, 2-3 meter i
diameter och lika hög. Gav knappt märkbar ljuddämpning, man gjorde ett försök att lägga in några perforerade centimetertjocka plåtar i den men det blev bara värre - en massa plåtskrammel tillkom utöver avgasljudet. Under tiden hade ljuddämparen blivit otät pga att avgastrycket blåste bort murbruket ur fogarna. Vad som till sist löste problemet var att täta ljuddämparen med ett lager armerad betong på insidan, ta bort mellanväggarna, och ordna vatteninsprutning i avgasröret mellan motor och ljuddämpare.
Sen var det en annan historia att den där vatteninsprutningen senare orsakade ett haveri. Man hade glömt att stänga av vattnet under ett driftstopp, det var stopp i dräneringen från ljuddämparen, och det stod vatten upp i ena sidan av cylindern. När motorn skulle startas blev det vattenslag som spräckte topplocket.