Jag hade ett delikat jobb, en
ljuddämpare som sitter direkt på turbon har fått sig en knäck, sån tur var har turbohuset klarat sig.
Att försöka rikta dämparens ingående rör visade sig vara besvärligt då det inte är alldeles lätt att ha en oskadad ljuddämpare efter ett våldsamt riktningsförsök..
Varför inte slipa bort svetsfogen till flänsen, rikta upp grejerna och svetsa fast den i rätt läge?!?
Röret var instucket i flänsen, innerdiametern är
ungefär 50 mm.
Jag tillverkade en
hållare av Ø 30 rundstång med en Ø6
axeltapp och 7/8 (22,22)
styrning för en vanlig nersliten kapskiva.
Medan jag grejade med hållaren kom arbetskamraten med små kapskivor på 50 mm och ett 6 mm hål....
Brickan som trycker mot skivan är ursvarvad på ena sidan med drygt 7/8
diameter, och på andra sidan är den skålad så den klämmer på periferin.
Och nej, jag kör ALDRIG en Ø 115 eller 125 kapskiva i en toppslip, det ska även du låta bli!
När diametern är mindre än 70 mm blir det ofarligt: (mycket svammel, nu blir det några bilder)