Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Verkstadsdagboken

6586 inlägg • Sida 312 av 440
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

e85

#4666 » 00:35:07, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle bara byta lager i en gammal elmotor, men det slutade med att jag fick för mig att bygga en avdragare modell grov.
Är en del jobb kvar på den men tror åtminstone den blir stabil nog.
Är det förresten nån som har nåt tips vad man ska köpa för lager? Tycker att 2RS (gummitätningar) borde vara bäst för en motor som varvar ~1500 och används till en slipmaskin..?

Bild
Bild
Bild
Bild

11 personer gillar det här inlägget.
e85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:24, 30-01-2012
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Grävare: Wacker Neuson 3503 -12
Fräs: Rosenfors RSF-2
Svarv: Solberga S7S



DennisCA

#4667 » 10:11:26, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

2RS blir nog helt bra, C3 lager kanske är det bästa om det driver slipmaskinen via rem.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Toost

#4668 » 10:50:04, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

C3 betyder enligt SKF "glapp större än det normala", är det att rekommendera pga remdrift ?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

e85

#4669 » 11:39:59, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:2RS blir nog helt bra, C3 lager kanske är det bästa om det driver slipmaskinen via rem.

Har tänkt sätta en stålborstskiva på den där sidan man ser på bilden som har långt utstick på axeln, för rostborttagning och sånt. Slipskivan på andra sidan av motorn kanske jag byter ut till en polerskiva.. Får se hur det blir.
Men C3-lager, tveksam om det behövs.. Verkar mest användas till förbränningsmotorer där delarna kan bli riktigt heta och expandera?
e85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:24, 30-01-2012
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Grävare: Wacker Neuson 3503 -12
Fräs: Rosenfors RSF-2
Svarv: Solberga S7S

torbjorn_forsman

#4670 » 11:49:50, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Asynkronmotorer har ju så litet luftgap mellan rotor och stator, att man nog bör hålla sig med lager med så litet spel som möjligt i dem. Alltså hellre standardkullager än C3. Om det hade varit t ex en likströms- eller synkronmotor, som har större luftgap, så hade C3 kunnat gå bra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA

#4671 » 13:13:36, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

e85 skrev:
DennisCA skrev:2RS blir nog helt bra, C3 lager kanske är det bästa om det driver slipmaskinen via rem.

Har tänkt sätta en stålborstskiva på den där sidan man ser på bilden som har långt utstick på axeln, för rostborttagning och sånt. Slipskivan på andra sidan av motorn kanske jag byter ut till en polerskiva.. Får se hur det blir.
Men C3-lager, tveksam om det behövs.. Verkar mest användas till förbränningsmotorer där delarna kan bli riktigt heta och expandera?


OK det är så det är uppsatt. Jag trodde den drev en slipmaskin via rem då jag tycke 1500 var var ganska lågt. Om det ska monteras direkt på axeln då vill du inte ha C3.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

LeifAndersson

#4672 » 14:36:09, 12-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gav mig på en vagn i dag som jag lovat att titta på, bromsljuset ville inte funka. Testade först på servicebilen och mycket riktigt så fanns inget bromsljus. Men något såg skymt ut så jag tog in vagnen och kopplade upp den i provaren i verkstaden, då uppenbarade sig ett fenomen man inte kunde se med vagnen kopplad till en bil. När man körde funktionerna en och en så visade det sig att det fanns bromsljus, men bara med reducerad effekt! De hade helt enkelt kopplat bakljusen fel till den dubbeltrådiga glödlampan som står för bromsljus och bakljus. Så bromsljuset var 5w och bakljuset 21w, när vagnen är kopplad till en bil så lyser ju bakljusen jämt med motorn i gång på de flesta bilar. Och bromsljuset på 5w gör sig inget vidare i ett bakgrundsljus på 21w!
Trodde de lyckats vända glödlamporna fel, men de var felkopplade! :uupps:
Ytterligare ett märkligt fenomen till samlingarna!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

outback

#4673 » 14:48:13, 12-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Trodde de lyckats vända glödlamporna fel, men de var felkopplade! :uupps:
Ytterligare ett märkligt fenomen till samlingarna!


Nån som hade en riktig Måndag

Skickat från min E6653 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

torbjorn_forsman

#4674 » 16:24:42, 12-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Trodde de lyckats vända glödlamporna fel, men de var felkopplade! :uupps:
Ytterligare ett märkligt fenomen till samlingarna!


Jag hade en gång en släpvagn där någon tidigare ägare hade kopplat fel på samma sätt, men löst problemet genom att fila bort den ena styrpinnen på glödlamporna så det gick att montera dem felvända.

6 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM 4 ever

#4675 » 16:51:16, 12-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle passat perfekt i fulmek-tråden :razz:
Slava Ukraini !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

johaniskogen

#4676 » 17:51:58, 12-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Tog tag i tx68an, blir byte av Axel o samtliga remskivor som sitter på den högra delen av den axeln..

1 person gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

bangt

#4677 » 19:06:06, 12-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med lagret? :klia:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

johaniskogen

#4678 » 19:20:32, 12-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt skrev:Hur är det med lagret? :klia:

Dom byts i förebyggande, men ser fina ut.

1 person gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

johaniskogen

#4679 » 19:20:42, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Ingen som tänkt skrota en tx68 snart? Reservdelspriset på allt som behövs får en o ramla av stolen både 2 o 3 ggr.. Org delar gå på 6siffrigt belopp
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

e85

#4680 » 14:39:53, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Monterade loss slipstenen som jag aldrig använder och kommer ha stället till bandslipen istället. Det är nästan som gjort för ändamålet.. Måste bara förstärka det lite. Blir nog en hylla under också för slipskivor och band. Drivmotorn till stenen får sitta kvar och bli rostborttagare så man inte smutsar ner banden i onödan.

Bild

8 personer gillar det här inlägget.
e85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:24, 30-01-2012
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Grävare: Wacker Neuson 3503 -12
Fräs: Rosenfors RSF-2
Svarv: Solberga S7S


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se