Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Verkstadsdagboken

6586 inlägg • Sida 224 av 440
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

mimeck

#3346 » 20:01:55, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastbilar med hela hytten fulla av led-lampor (antar jag det är) bländar nästan som ett helljus i plytet.

Saftblandare som verkar användas för att föraren tycker det är tufft.

Bilar med extra lysen under stötfångaren (nånn typ av dimljus kanske) Dom är extremt bländande.

Nästan alla bilar man möter har bländande halvljus fast alla borde vara godkända på bilbesiktningen. Och jag är fullt medveten om att min bil troligen också bländar mötande!


Ovanstående är irriterande och farligt. Dom borde kolla över lagarna för att få bort sånt.

5 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



danne mähl

#3347 » 22:53:35, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och när vi ändå håller på dessa f-n cyklister och gående med en led lampa som lyser rakt i ögonen när man kör :driver:

Men dom vet nog inte bättre för dom har nog inte fått reda på det eller råkat ut för det själv :grin:
Det är synd

4 personer gillar det här inlägget.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

DennisCA

#3348 » 14:00:16, 16-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hemmagjort dammskyd mellan snickeridelen och där jag har metallsvarven:
Bild
Originalets URL: https://c1.staticflickr.com/5/4546/38204992535_19fb97db9f_b.jpg


I framtiden när/om jag får det stora spånsugssystemet färdigt så kommer ju returluften att blåsa in där, men det bör ju vara OK, kommer gått genom cyklonen och sen .5 micron filter.

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

magloman

#3349 » 23:34:51, 16-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt :thumme: verkar va fin ordning i övrigt oxå :-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

63an

#3350 » 10:43:04, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åja, de gnälls lagom när de körs på av de som alltid har sommarföre så lys upp tillvaron bara! Ofattbart när bilar kör på andra i stan vid Stoppljus, bara så ni vet att inte ens då blir man fredad :aaargh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mattias Petterson

#3351 » 10:53:35, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Åja, de gnälls lagom när de körs på av de som alltid har sommarföre så lys upp tillvaron bara! Ofattbart när bilar kör på andra i stan vid Stoppljus, bara så ni vet att inte ens då blir man fredad :aaargh:

???
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Mikkel

#3352 » 11:03:58, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

3346 o 3347 ? :vissla:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

LeifAndersson

#3353 » 11:42:39, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Lastbilar med hela hytten fulla av led-lampor (antar jag det är) bländar nästan som ett helljus i plytet.

Saftblandare som verkar användas för att föraren tycker det är tufft.

Bilar med extra lysen under stötfångaren (nånn typ av dimljus kanske) Dom är extremt bländande.

Nästan alla bilar man möter har bländande halvljus fast alla borde vara godkända på bilbesiktningen. Och jag är fullt medveten om att min bil troligen också bländar mötande!


Ovanstående är irriterande och farligt. Dom borde kolla över lagarna för att få bort sånt.


Vad som förvånar mig är att halvljuset inte har utvecklats något på 30-40 år! I dag har man utmärkt helljus men uruselt halvljus när man bländar av, det tycker jag är en trafikfara! När det hänt så mycket på ljusfronten är det märkvärdigt att halvljuset inte har utvecklats ett dugg, är det de bestämmelser som halvljus är underordnat som hindrar utvecklingen. T.ex antalet halvljus borde inte ha någon betydelse bara det inte är bländande, när det gäller originalmonterade halvljus borde det inte vara begränsat till två ljuspunkter. Däremot eftermonterad belysning på halvljus borde som i dag inte få förekomma när det är en trafikfara. Men när det gäller originalmonterad typgodkänd utrustning är det märkvärdigt att det ska vara begränsat till två ljuspunkter som med automatik omöjliggör att halvljuset utvecklas. Som det är i dag är det bara med optik man kan påverka halvljuset positivt, och det blir ändå väldigt begränsade möjligheter med det stelbenta regelverk som ligger som ett mörkt moln över något som är så viktigt för trafiksäkerheten. Totalförbjud all eftermontering på halvljus (med dispensmöjligheter för plogljus och sådant där det är nödvändigt med alternativa halvljus) och släpp möjligheterna fria på originalmontage, då skulle snart fungerande lösningar dyka upp.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

outback

#3354 » 12:04:55, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:
mimeck skrev:Lastbilar med hela hytten fulla av led-lampor (antar jag det är) bländar nästan som ett helljus i plytet.

Saftblandare som verkar användas för att föraren tycker det är tufft.

Bilar med extra lysen under stötfångaren (nånn typ av dimljus kanske) Dom är extremt bländande.

Nästan alla bilar man möter har bländande halvljus fast alla borde vara godkända på bilbesiktningen. Och jag är fullt medveten om att min bil troligen också bländar mötande!


Ovanstående är irriterande och farligt. Dom borde kolla över lagarna för att få bort sånt.


Vad som förvånar mig är att halvljuset inte har utvecklats något på 30-40 år! I dag har man utmärkt helljus men uruselt halvljus när man bländar av, det tycker jag är en trafikfara! När det hänt så mycket på ljusfronten är det märkvärdigt att halvljuset inte har utvecklats ett dugg, är det de bestämmelser som halvljus är underordnat som hindrar utvecklingen. T.ex antalet halvljus borde inte ha någon betydelse bara det inte är bländande, när det gäller originalmonterade halvljus borde det inte vara begränsat till två ljuspunkter. Däremot eftermonterad belysning på halvljus borde som i dag inte få förekomma när det är en trafikfara. Men när det gäller originalmonterad typgodkänd utrustning är det märkvärdigt att det ska vara begränsat till två ljuspunkter som med automatik omöjliggör att halvljuset utvecklas. Som det är i dag är det bara med optik man kan påverka halvljuset positivt, och det blir ändå väldigt begränsade möjligheter med det stelbenta regelverk som ligger som ett mörkt moln över något som är så viktigt för trafiksäkerheten. Totalförbjud all eftermontering på halvljus (med dispensmöjligheter för plogljus och sådant där det är nödvändigt med alternativa halvljus) och släpp möjligheterna fria på originalmontage, då skulle snart fungerande lösningar dyka upp.
Finns säkert massor som skulle gå förbättra på halvljussidan.
Man skulle ju kunna tänka sig nån typ av sensorer som läser av mötande fordon och därefter justerar halvljuset till att bli så bländfritt som möjligt och ändå ösa på full styrka ner i diket och skogsbrynet på högersidan. Med så lång räckvidd som möjligt.
Borde vara fullt möjligt med tanke på att bilarna är ute och kör själva utan förare redan idag

Skickat från min E6653 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

63an

#3355 » 12:23:13, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst man kan önska men att få folk att köra som folk står väl först på tur? Ett exempel en lastbilsförare kör utanför stan på mötande väg om jag fattat rätt, dyngar på i halkan å snövädret ser snörök framöver å bestämmer sej för omkörning då ser han en timmerbil före sej! Va fan svänger ut å gasar DÅ upptäcker han att en plogbil i möte men kunde köra i diket så han klarar livhanken! Han hade tydligen cementtumlare på mont. Hur är de möjligkt att bete se sådär? Återstår ju att många förare har nåt fel i huvve för trots halka på E4 så är 10-30 meter tydligen sanktionerat avstånd i 90 km HUR de nu kan vara möjligt? Vad trött man blir på förarna, jag ger snart upp körkort å låser in mej i min lilla bubbla! :aaargh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Magnus Isakson

#3356 » 14:04:11, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

outback skrev:Finns säkert massor som skulle gå förbättra på halvljussidan.
Man skulle ju kunna tänka sig nån typ av sensorer som läser av mötande fordon och därefter justerar halvljuset till att bli så bländfritt som möjligt och ändå ösa på full styrka ner i diket och skogsbrynet på högersidan. Med så lång räckvidd som möjligt.
Borde vara fullt möjligt med tanke på att bilarna är ute och kör själva utan förare redan idag


Finns redan, bara att kryssa i vid beställning, lär väl dock dröja innan prisnivån blir sådan att det är standard på alla nya bilar.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

mats_o

#3357 » 14:16:57, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag var det snöslungeskruvande som stod på schemat.

Körde av drivremmen till snöhanteringen i torsdags.
En orginalrem gick inte att få tag i lokalt men som tur var så kunde Skog och trädgård plocka fram motsvarande.
således dags för byte.

strul nr1. Tumgängat och därmed hade jag lite ont om verktyg som passade. Nåväl 13mm sexkanthylsa funkade hjälpligt i alla fall.
Remmen byt och dags för provkörning. Funkade fint i ca 40 meter ned för backen men sen så.

Strul nr2. Hjuldrivningen la av helt.
Lagom kul att baxa 100kg plus snöslunga upp för en 3.5 meter hög och 30 meter lång backe men nåväl sagt och gjort.
Plocka isär det hela igen och vad finner vi väl då?
Jo det fjäderbelastade staget till spännrullen är inte längre fjäderbelastad utan fjädern har helt enkelt nött håll på ca 6mm2 plåt.
Nu var det dags att glädjas för svetsen. Lite pysslande senare så var hålet igenlagt och tillsnyggat med vinkelslipen.
Naturligtvis så hade fjädern ramlat längst ned i slungan så det vart till att dela den igen för att komma åt fjädern. Dvs plocka ur fjädern, gör om allt jobb med slungremmen och montera sen tillbaka fjäder och spännrulle.

Strul nr3. Tydligen har fjädern varit lös ett litet tag så fästet till spännrullen har nöts på ena sidan så allt blir snett när man monterar det hela igen.
Funderade på att ta till svetsen igen men nöjde mig med att lägga dit en bricka som stöd som rättade upp det hela hjälpligt.

Nu var det bara att montera på alla kåpor osv igen för ny provkörning.
Nu driver och slungar den men det blir nog till att byta drivremmen också. Den känns inte helt 100
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#3358 » 14:25:50, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rönnes i Birsta har kevlarförstärkta kilremmar avsedda för just snöslungor och andra tillämpningar där remmen ska användas som friktionskoppling och en vanlig billig fläktrem slirar sönder i förtid.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

strumpa

#3359 » 14:30:19, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mats_o skrev:Idag var det snöslungeskruvande som stod på schemat.

Körde av drivremmen till snöhanteringen i torsdags.
En orginalrem gick inte att få tag i lokalt men som tur var så kunde Skog och trädgård plocka fram motsvarande.
således dags för byte.

strul nr1. Tumgängat och därmed hade jag lite ont om verktyg som passade. Nåväl 13mm sexkanthylsa funkade hjälpligt i alla fall.
Remmen byt och dags för provkörning. Funkade fint i ca 40 meter ned för backen men sen så.

Strul nr2. Hjuldrivningen la av helt.
Lagom kul att baxa 100kg plus snöslunga upp för en 3.5 meter hög och 30 meter lång backe men nåväl sagt och gjort.
Plocka isär det hela igen och vad finner vi väl då?
Jo det fjäderbelastade staget till spännrullen är inte längre fjäderbelastad utan fjädern har helt enkelt nött håll på ca 6mm2 plåt.
Nu var det dags att glädjas för svetsen. Lite pysslande senare så var hålet igenlagt och tillsnyggat med vinkelslipen.
Naturligtvis så hade fjädern ramlat längst ned i slungan så det vart till att dela den igen för att komma åt fjädern. Dvs plocka ur fjädern, gör om allt jobb med slungremmen och montera sen tillbaka fjäder och spännrulle.

Strul nr3. Tydligen har fjädern varit lös ett litet tag så fästet till spännrullen har nöts på ena sidan så allt blir snett när man monterar det hela igen.
Funderade på att ta till svetsen igen men nöjde mig med att lägga dit en bricka som stöd som rättade upp det hela hjälpligt.

Nu var det bara att montera på alla kåpor osv igen för ny provkörning.
Nu driver och slungar den men det blir nog till att byta drivremmen också. Den känns inte helt 100

Hög igenkänningsfaktor på det där. Varför utvecklar sig alla projekt och reparationer man tar tag i till murphianska infernon?
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

1 person gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa

#3360 » 14:33:19, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Visst man kan önska men att få folk att köra som folk står väl först på tur? Ett exempel en lastbilsförare kör utanför stan på mötande väg om jag fattat rätt, dyngar på i halkan å snövädret ser snörök framöver å bestämmer sej för omkörning då ser han en timmerbil före sej! Va fan svänger ut å gasar DÅ upptäcker han att en plogbil i möte men kunde köra i diket så han klarar livhanken! Han hade tydligen cementtumlare på mont. Hur är de möjligkt att bete se sådär? Återstår ju att många förare har nåt fel i huvve för trots halka på E4 så är 10-30 meter tydligen sanktionerat avstånd i 90 km HUR de nu kan vara möjligt? Vad trött man blir på förarna, jag ger snart upp körkort å låser in mej i min lilla bubbla! :aaargh:


För varje år som går blir jag mer rädd för att sätta mig bakom ratten och umgås med mina medtrafikanter. Som om man inte hade nog att ta hand om sina egna dumheter i trafiken? :help:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

2 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se