Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Verkstadsdagboken

6586 inlägg • Sida 239 av 440
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Bengt Erik Eriksson

#3571 » 20:59:24, 26-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hjälpt en bekant att byta koppling i hans Ford 5610 mustang. Bengt Erik Eriksson @ Frågor som är för små för en egen tråd Delade den för tre veckor sedan och svänghjulet hade microsprickor i ytan men ingablåni gar. Svarvade ändå ytan på en bättre mekanisk verkstad. Centrumlagret var i det närmaste stumt. Jag undrade hur han kunnat växla den och han sa att den har varit lite tjurig.
I förra veckan var svänghjulet färdigt så i tisdags skulle det monteras ihop. Hade dock missförstått att det bara var tryckplattan jag fått hem. Ingen lamell :ohnej:
En order på en lamell lades på stående fot och transmissionsplåt , vevaxeltätning mm inkl svänghjul monterades. I onsdags kom ett mail om ett paket från OIE som var på väg. Öppnade det inte då. Tänkte att det var info om att det var skickat. Räknade med lev på torsdag. Torsdag gick utan nytt mail så då öppnade jag ondagens för att spåra på nr.. Då stod det att hämta på maxi i onsdags. Postnord kan altså. Över natten väst östlig riktning trots sen order! :thumme:
Bara att kavla upp och börja skruva ihop. Som tur var kollade jag att det hemmagjorda centreringsdonet passade. Vilket det inte gjorde, 38,9 som angavs visade sig vara 38,36mm, blev att vända hem och ta av fem tiondelar altså. Snabbt fixat och sen iväg och skruvade ihop. Allt flöt bra. Lite bryderi att få ihopsplinesen för vi kunde inte få någon a axlarna in i lådan att låsa. Baxade flera varv innan jag provade att sära någon mm innan jag baxade en kugg i taget. Då gick det ganska snabt att få ihop det. Resten var vanlig skruvning. Fick dock justera gaffeln till kopplingen ganska mycket innan dragpunkten blev vettig.
När även styrningen blivit fylld.luftad och efterfylld så visade sig att ettans växel hade börjat fungera. Den hade han aldrig kunnat använda. Har aldrig fått den att dra eller skrapa ens. Han blev glad i hela ansiktet! :thummar:
Nu grunnar vi på vad som orsakat det. Är det det nästintill stumma stödlagret som orsakat att han bara kommit in i synkrigsläget men inte nått in till drevingrepp? Det enda jag ka komma på just nu.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



pluton

#3572 » 22:01:37, 26-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nog sagt det tidigare men det tål att nämnas igen: Jag hatar verkligen att meka med bilar.
Har haft lite, lite knack i vänster drivknut men nyligen rasade den högra drivknuten samt vänster hjullager.
Fick en paket med posten med drivknutar, hjullager och bromsbelägg till båda sidor och fick bränna hela dagen på det förhatliga bilmeket. Det var gråt och tandagnisslan för hela slanten men det boostade mitt ego om inget annat när jag väl blivit klar.

Och jag undrar varför jag inte köpte nya bromssköldar när jag lägger ner allt detta arbete. Jag visste att det var hål i dem.
Ja ja, det var väl därför som gud uppfann glasfiberspacklet.

Bild
Den där kanten som blir på bromsskivor hyvlade jag helt enkelt ner med vinkelslipen. Klart, på med hjulen och glöm att man blivit tråkad en hel lördag.
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

Bengt Erik Eriksson

#3573 » 23:28:42, 26-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har min hela sympati pluton. Bilmek undvikes helst här med..

En tank slog mig tyvär. Kollade du att det var tillräckligt tjock bromsskiva kvar? Finns ju ett minimimått..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

pluton

#3574 » 23:38:43, 26-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jadå, det var mycket kvar på skivorna. De byttes vid förra bromsbeläggsbytet.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

danne mähl

#3575 » 22:01:11, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Installerar ny DRO på fräsen

Bild
Bild
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

QV_

#3576 » 18:47:33, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sommarbilarna skall fram.
Fruns skall upp till Akripelag om 1½ vecka på 70 årsjubileum och min skall vara i Arboga veckan före midsommar.
Så det är dag för besiktning...

Men först så skulle jag justera till handbromsen på vintersläden. När bilen var upphissad såg jag var bränslefiltret satt. Köpte det för 3-4 år sedan så man kunder byta vid 12 tusen mil.
Bild
Det var dags för ett byte! Nu vid 21 tusen mil.
Bytet gick bra, plastkopplingarna var medgörliga idag. Bilen fick även ett nytt batteri så man kan köra kylväskan några dygn utan starthjälp vid avfärd.
Så förövrigt att jag måste byta ett bromsrör. Det är till samma sida om det krånglande oket bak så jag får ta det samtidigt.

Bild
Sen var det inte roligt med bilar för när jag öppnade bakluckan så såg jag laddomaten jag köpte i torsdag.

Bild
Så nu är den rensad och jag har lärt mig hur man får igång fastgrodda cirkpumpar. Behöver köpa en termoventil på 60grader men som jag har förstått är det samma till termoventiler och Termovar

Bild
Det vart även en sats skruvmejslar i veckan :-)

Fruns sommarbil startade bra och verkar vara klar för besiktning utan några större mankemang.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

11 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Turbodiesel

#3577 » 22:57:53, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftermiddagens knep å klåp, en halvstor Palfingercylinder (100x180mm) läcker långt över tillåten mängd, speciellt i vila. En av tapparna fulsvetsad på baksidan in mot utskjuten, sen gick det inte att demontera den tappen jag tänkte från början eftersom den är utförd med tre olika diametrar. Blev att demontera hela länksystemet i tur och ordning.

Tillverkning av enkel haknyckel, fungerade perfekt trots vanlig finbonnplåt (355), lossar gaveln några varv när cylindern ännu sitter ordentligt på sin plats.

Bild
Bild

Så, då är det verktygstillverkning till själva kolvdemonteringen kvar, sparar det eventuella fiaskot till fredagkväll. Då finns det en hel helg till godo att göra om och göra rätt :mrgreen:
Bild

Tungjobbat och halt som själve f#n.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

26 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stridis2

#3578 » 19:48:52, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du skurit haknyckeln på frihand? I så fall är jag djupt imponerad, du måste vara stadig på handen så själva gråberget är avundsjuk! :buga:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#3579 » 19:52:31, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Imponerad jag med :thumme:

Starkt gjort!

Trevligt o se
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

LeifAndersson

#3580 » 09:20:13, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har försommarens storstädning bland objekt som samlats under vintern startat. Till midsommar ska allt "rat" vara borta, reparerat eller skrotat!
Började i torsdags med en skoterkärra som hade piskats hårt. Först byte av bromsar ute i solen sedan in i verkstaden för omsvetsning och förstärkning av praktiskt taget alla svetsfogar.
Bild

Sedan är det ett par ÅTM vagnar som ska få nya obromsade axlar. Själva vagnarna är ett utmärkt hantverk, men tyvärr blev de utrustade med det billigaste som fanns i axelväg! Men klart värda att byggas om och få ett förlängt liv.
Bild

Och så är det en hästtrailer som axlarna rostat sönder totalt på! Har stått i långgräs i 15 år och aldrig blivit befriad från saltet som samlats innan det blivit grönt runt den under alla år! Det slutade med att "innerröret" i gummifjädringen helt enkelt vek sig när det försvunnit för mycket material! :sad: Så det blir nya axlar och påskjut. Resten av vagnen är i förvånansvärt gott skick!

Bild

Sedan är det lite trafikskador och sådant som ska rensas från användbara delar och sedan blir det "blå lådan" för dem! Men det känns fint när alla mer eller mindre stukade objekt är borta på ett eller annat sätt! :thumme: Sedan är det bara att börja samla nya objekt i takt med att de ramlar in. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magirus

#3581 » 10:27:36, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JISSES!! Ha du fått tag på nå uppåttjack?? :uupps: :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

DennisCA

#3582 » 11:03:27, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fått alla lager och delar till cementblandaren och satt ihop den. Nu funkar den som förr. Men kuggkransen är inte rak, på vissa ställen tar den i väldigt mycket i drivkuggen och för ett himla oljud. Jag antar det kan justeras dock om man får upp muttrarna som håller fast kuggkransen, men dom sitter som berget och min lilla brännare är helt värdelös som vanligt.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Turbodiesel

#3583 » 01:36:17, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Har du skurit haknyckeln på frihand? I så fall är jag djupt imponerad, du måste vara stadig på handen så själva gråberget är avundsjuk! :buga:


Har jobbat en tid i bergtäkt, det underlättar. Nykter är det inte lika enkelt att följa kritstrecket :mrgreen:

magloman skrev:Imponerad jag med :thumme:

Starkt gjort!

Trevligt o se


Tack ni, äkta bonnsmide :bira:

Kvällens snabbfix, en scania med sprucket exp-kärl. Någon timmes arbete på sin höjd trodde kunden :vissla:

Herrejezus, vilken idiotkonstruktion, eller så är det jag som inte kom på knepet. Halva hytten låg på marken innan kärlet gick att lyfta väck. Sen var det bara återmonteringen av alla grunkor kvar.

Kärlet går in en bra bit på insidan av hytten, och det är något bredare på den delen varför det inte går att dra rakt ut genom hålet, samt att fläktkonsolen är skruvad utanför kärlets fästfläns. Och torkararrangemanget täcker de flesta skruvar för den.

Har hört ryk
Bild
Bild
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

DennisCA

#3584 » 07:44:52, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Införskaffade en bänkslip igår, östtysk modell, går tyst och fint.

Bild

Bild

Plockade isär den igår kväll, såklart ska det plockas sönder. Ska putsas upp och se fin ut och vzra allmänt igenomgången innan den tas i bruk, så tycker jag iallfall. Märker att verktygsstöden på den är dåligt designade, undrar om det är något eget påfund för det ser ut som någon skulle punktat fast det sådär halvdåligt med en mig-svets och det är ingen färg där.

Som det är nu så kan man inte vinkla verktygsstöden alls och dom ligger under hjulets centrumlinje. Det blir att tillverka nya arbetsstöd med dom funktionerna, även stöd på sidorna av hjulet behövs.

JAg behöver också skaffa avrivare för stenarna, dom har djupa spår i sig just nu. Vilken modell är bäst? Det finns dessa från biltema;
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Statio ... 000019989/

Och så finns det helt vanliga stenar:
https://www.luna.se/artikel/16279/75811109/

Och så dessa konstiga grejer:
https://www.conrad.se/Slipskiveavrivare ... &pi=810867

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

qqq

#3585 » 09:44:03, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Har du skurit haknyckeln på frihand? I så fall är jag djupt imponerad, du måste vara stadig på handen så själva gråberget är avundsjuk! :buga:

Jag tänkte på precis samma sak...

1 person gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: andhes och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se