Har hjälpt en bekant att byta koppling i hans Ford 5610 mustang. Bengt Erik Eriksson @ Frågor som är för små för en egen tråd Delade den för tre veckor sedan och svänghjulet hade microsprickor i ytan men ingablåni gar. Svarvade ändå ytan på en bättre mekanisk verkstad. Centrumlagret var i det närmaste stumt. Jag undrade hur han kunnat växla den och han sa att den har varit lite tjurig.
I förra veckan var svänghjulet färdigt så i tisdags skulle det monteras ihop. Hade dock missförstått att det bara var tryckplattan jag fått hem. Ingen lamell
En order på en lamell lades på stående fot och transmissionsplåt , vevaxeltätning mm inkl svänghjul monterades. I onsdags kom ett mail om ett paket från OIE som var på väg. Öppnade det inte då. Tänkte att det var info om att det var skickat. Räknade med lev på torsdag. Torsdag gick utan nytt mail så då öppnade jag ondagens för att spåra på nr.. Då stod det att hämta på maxi i onsdags. Postnord kan altså. Över natten väst östlig riktning trots sen order!
Bara att kavla upp och börja skruva ihop. Som tur var kollade jag att det hemmagjorda centreringsdonet passade. Vilket det inte gjorde, 38,9 som angavs visade sig vara 38,36mm, blev att vända hem och ta av fem tiondelar altså. Snabbt fixat och sen iväg och skruvade ihop. Allt flöt bra. Lite bryderi att få ihopsplinesen för vi kunde inte få någon a axlarna in i lådan att låsa. Baxade flera varv innan jag provade att sära någon mm innan jag baxade en kugg i taget. Då gick det ganska snabt att få ihop det. Resten var vanlig skruvning. Fick dock justera gaffeln till kopplingen ganska mycket innan dragpunkten blev vettig.
När även styrningen blivit fylld.luftad och efterfylld så visade sig att ettans växel hade börjat fungera. Den hade han aldrig kunnat använda. Har aldrig fått den att dra eller skrapa ens. Han blev glad i hela ansiktet!
Nu grunnar vi på vad som orsakat det. Är det det nästintill stumma stödlagret som orsakat att han bara kommit in i synkrigsläget men inte nått in till drevingrepp? Det enda jag ka komma på just nu.