Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Verkstadsdagboken

6580 inlägg • Sida 254 av 439
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

magloman

#3796 » 09:51:01, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kör du med för skydd?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Sparrow

#3797 » 10:06:45, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

barsen skrev:Äntligen klar med underredsbehandlingen av min nya bil. Köpte en Ford Ranger för några dagar sedan som elverket haft med påbyggnad och tänkte att jag ska inte göra samma tavla som med Hiluxen, så nu är ramen renblåst och inoljad :hurra: Å nu luktar hela bilf#n som nyoljad gevärskolv :mrgreen:



:thummar: Olja och rost har aldrig trivts ihop :skratta3:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

LeifAndersson

#3798 » 10:13:02, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Vad kör du med för skydd?


Avbruten rostning kanske?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

igelkottar

#3799 » 10:51:47, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller endast glidmedel.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

magloman

#3800 » 11:11:40, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha :lmao:

Menade vad för typ av olja eller behandling
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

barsen

#3801 » 14:48:01, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Haha :lmao:

Menade vad för typ av olja eller behandling


Behandlar med linolja iom att det redan börjat rosta.
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner

ja-bond77 (trådstartaren)

#3802 » 17:46:16, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Linoljediskussionen fortsätter här:
Teori och praktik kring rostskydd. Linolja?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

LeifAndersson

#3803 » 13:02:50, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vann just en arbetsseger över bromsarna på en ovanligt trilskande paraxelkärra! Fick överta den från en annan reparatör som fick ett psykbryt på vagnen och vägrade att ta i den mer! Det var mycket ojämn bromsverkan på främre axeln och jag hittade inget fel, allt såg ut som om det skulle funka med det sket vagnen i. Ett framhjul hade hög bromskraft och det andra mer som de andra tre hjulen, så jag anade att ett hjul helt enkelt var överbromsat men hittade ingen logisk anledning till det! Var inget märkvärdigt med bromstrummorna, de såg helt likadana ut i slitagebild och även i övrigt. Psykbrytet närmade sig även för mig men efter lite funderande så skiftade jag plats med trummorna och uppsökte närmsta bromsprovare, och nu var andra sidan kraftigt överbromsad fast jag inte flyttat några bromsbackar. Så uppenbart så låg felet i en trumma, så jag studerade dem riktigt ingående men hittade ingen som helst skillnad. Felet var ju inringat men inte hittat så då gav jag upp och hämtade två nya trummor från lagret och satte på plats, allt funkade som tidigare med justering och egentligen kunde man inte märka någon skillnad mot när de gamla trummorna var monterade! :sad: Men nu fanns inget mer att göra så det fick bli som det var och skickade frugan till bilprovningen för ett utlåtande. Och se på fan! Nu tog bromsarna som de skulle och vagnen godkändes! Men när man får en ojämn bromsverkan så tar man ju för giver att det är det låga värdet som är fel, och inte det höga som är överbromsat. Men när man tänkte i de banorna så gick det ju att ringa in felet, men inte hitta det!
Nu gör man ju inte så, men det hade varit intressant att bara byta den överbromsade trumman mot en ny bara för att se vad bromsvärdena blivit då! :klia: Under alla förhållanden så åker den överbromsande trumman ut i blå lådan så jag aldrig behöver se den igen!
Nu ska jag ringa kollegan och meddela att den är godkänd i besiktningen! :vissla:


Tillägg:
Ringde kollegan och hans enda kommentar var: Klart den gick att laga, men man får ju fundera på om det var rätt när den uppenbarligen inte ville bli reparerad! :grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

BM 4 ever

#3804 » 14:49:20, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så där kan det va ibland. Lättare att minska bromsverkan lite än att öka! :razz:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

QV_

#3805 » 21:16:29, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Renoverade de fungerande bromsarna på Amazonen (en 10 års koll) så trummor åkte av, broms band likaså. Delarna läggs på golvet i "rätt" ordning.
Bytte allt gummi och monterade ihop det igen.

Hysterisk broms vänster fram!
Bromsar man in trummorna så är det OK men kör man en stund är de hysteriska igen.
Det jag tror jag har hittat är att bromsskölden har nött av lite färg på ytorna sedan renoveringen så att den går att vrida 1, 2 grader fram och åter.
Nu har jag dragit åt bromsskölden på hjulspinden igen men inte färdig med grundinställningen. Men det känns som jag är på rätt spår.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

5 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

raggsockan

#3806 » 14:18:06, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

rengöring av en förgasare står på tapeten idag
hur mycket glapp i spjällen ska man tillåta ?


Bild
nu ligger de i ett bad med citronsyra och gosar till sig
imorrn ska nya packningar skäras till och de hele med lit tur monteras ihop
Bild
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

11 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

torbjorn_forsman

#3807 » 23:22:41, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Renoverade de fungerande bromsarna på Amazonen (en 10 års koll) så trummor åkte av, broms band likaså. Delarna läggs på golvet i "rätt" ordning.
Bytte allt gummi och monterade ihop det igen.

Hysterisk broms vänster fram!
Bromsar man in trummorna så är det OK men kör man en stund är de hysteriska igen.
Det jag tror jag har hittat är att bromsskölden har nött av lite färg på ytorna sedan renoveringen så att den går att vrida 1, 2 grader fram och åter.
Nu har jag dragit åt bromsskölden på hjulspinden igen men inte färdig med grundinställningen. Men det känns som jag är på rätt spår.


Är det inte det här klassiska Volvo-trumbromsproblemet med en liten märklig metallklack (vet dock ej hur den ser ut i verkligheten, har ej handgripligen hållit på med detta bekymmer utan detta är hörsägen) som ska fungera som kompensering för bromsarnas självåtdragning på något sätt? Om den har rostat fast eller om man har förväxlat höger- och vänsterutförande av den, så kan bromsen lätt bli hysterisk. Det finns också ett nyare och ett äldre utförande av den där klacken, båda frambromsarna på samma bil måste ha samma utförande för att det inte ska bli problem med ojämn bromsverkan (detta är dock inte så illa att man kan tala om hysterisk broms).
I varje fall så förekommer just där lösningen nästan inte på några andra bilar än Volvo PV och Amazon med trumbromsar fram (åtminstone om inte på några andra bilar som har varit vanliga i Sverige). Eftersom klackarna ofta är fastrostade om bromsarna inte har fått tillsyn på länge och ser ut att höra till allt annat som ska sitta fast i bromsskölden, så är det många mekaniker som inte har haft en aning om att de faktiskt ska kunna röra på sig och har en viktig funktion.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#3808 » 23:44:59, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bromsarna var OK innan.
Jag har koll på pilen på nämda trekant
Den satt inte fast innan och är uppsörjd för nästa 10 år i drift.

Efter renoveringen var vänster frambroms bland det hemskaste jag varit med om. Man fick ta bägge händerna på ratten och börja styra höger innan man nuddade bromsen som då nästan slet bilen över till andra körfältet...
Bromsade man hårt från 80-90 km/h så var bromsarna "som dom skall vara" med en väldigt svag tendens till att dra åt vänster utan någon form av hysteres. Tyvärr så återfaller då bilen till nämnda otäcka bettende.
Jag tar detta förhållande som att sakerna sitter rätt och fungerar som tänkt (en skillnad är dock temperaturen på vänster trumma)
Efter att ha dragit åt 4 bultar som håller bromsskölden mot spindelen så är det bättre men den drar fortfarande vänster fast inte så man gör bruna ränder i kalsongerna.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Gustavors

#3809 » 20:58:50, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har alltid varit skeptisk till alla dessa "super-duper-undermedel" för att ta bort rost på olika saker.
Jag råkade köpa en sådan produkt av misstag när jag skulle ha en "rostomvandlare" till hytten på traktorn.
Bild
Det som köptes var Corroprotect art nr 217, som är en rostlösare i gel-form.
Nu råkade jag ha en stund över så jag tog och testade det på svarven, då den har ganska rejäl ytrost. (som den hade när jag köpte den)
Instruktionen var borsta rent och ta bort vatten ochj olja/fett.
Sedan applicera och låt verka i 15 min, för att sedan appliera igen och sedan torka bort.
Jag gjorde sålunda, men jag tog en mjuk stålborste och masserade området vid lager nr 2.
Sedan så torkade jag rent med en trasa. Och jag måste säga att jag är imponerad av resultatet. :hurra:
På ett ställe var det en fläck kvar, men lite mer medel och lite masserade med borsten så var det helt rent igen.
På just sådana här saker som chukar och prismor och andra fina ytor på en svarv eller en fräs så var detta en verkligt bra produkt.

Dock, så bör man använda skyddshandskar och glasögon då det är fosforsyra i medlet. :cool:
Det både luktar och kändes "Skarpt"

Detta är helt klart det medel jag kommer att använda när jag skall göra i ordning svarven och pelarborren.

MVH

2 personer gillar det här inlägget.
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

torbjorn_forsman

#3810 » 21:04:16, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fosforsyra fungerar ju utmärkt för betning, dvs rostborttagning på stål. Frågan är väl om det där medlet är så mycket bättre än alla andra fosforsyrablandningar att det är värt sitt pris?

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se