Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Verkstadsdagboken

6586 inlägg • Sida 258 av 440
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

LeifAndersson

#3856 » 17:24:16, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då blev man en erfarenhet rikare igen! Eller snarare fick bekräftat att man kan inte kolla något för många gånger!
Hade gjort i ordning ytterligare en gammalt bilsläp till obromsat släp. Hade bytt ut hela elsystemet till ett modernt tvåkrets med en slinga på varje sida ända från släpvagnskontakten. Kopplade i bakljusen med hjälp av vår flyttbara strömkälla som man kopplar till vagnen och kopplade in allt och kollade så det funkade som det skulle och det funkade som beräknat. Gick vidare och kapade till en flakskiva som lades på plats och fästes med blindnit. Nu var det bara en sista koll av elen kvar riktigt varför vet jag inte, brukar bara göra så för att få bekräftat att det funkade när den rullades ut. Men nu plötslig löste ena automatsäkringen för en blinkers! :uupps: Kopplade ur hela bakljuset men det löste fortfarande efter 2-3 sekunder! Misstänkte vad det kunde vara och krälade in under vagnen och följde vp-rören som jag lagt ledningen i och hittade en plats som kunde vara möjlig i min misstanke. Bröt lite i röret och det satt väldigt bra fast om man säger så! Jag hade alltså lyckats borra i röret och dessutom fäst en blindnit snyggt och prydligt i röret! Vad är sannolikheten för det när det är 50 cm mellan nitarna och VP-röret bara korsade upplaget! Det är jäkligt nog att träffa på ett upplag på 50mm och då siktar man så gott man kan!! :ohnej:
Nå väl var ju bara att bryta loss röret från niten och dra ur kabeln för att syna den, det visade sig att borren hade nuddat femledarkabeln i röret och skalat lite på den gröna kabeln men inte kommit i kontakt med något annat och inte skadat ledarna! Så hade jag bara dragit ut niten från röret hade allt varit frid och fröjd, men nu drog jag på ett par dm med krympslang på kabeln och stoppade in det hela i röret igen, och en grövre krympslang på på VP-röret så var det hela att betrakta som reparerat! Jag var t.o.m. så säker på att jag löst problemet så jag skruvade på glaset på baklyktan innan jag körde en test igen! Det funkade! Men vilken tur att jag har för vana att både kolla och dubbelkolla allt innan jag är nöjd! :thumme: Men åter igen vad är sannolikheten för att träffa på ett korsande VP-rör under de förhållandena? :huh:
Senast redigerad av LeifAndersson 18:42:36, 03-09-2018, redigerad totalt 1 gång.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

18 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



ja-bond77 (trådstartaren)

#3857 » 17:30:51, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Lite pyssel med plogen idag....

Det där kommer inte att hålla! En svetsskarv på absolut svagaste stället på armen, ingen chans. Köp hem en extra arm begagnad från närmsta plogskrot i reserv.

Lycka till med plöjningen! Den kommer att bli så blank o fin efter några varv ska du se. :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

PeterR

#3858 » 20:38:36, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:
PeterR skrev:Lite pyssel med plogen idag....

Det där kommer inte att hålla! En svetsskarv på absolut svagaste stället på armen, ingen chans. Köp hem en extra arm begagnad från närmsta plogskrot i reserv.

Lycka till med plöjningen! Den kommer att bli så blank o fin efter några varv ska du se. :smile:

Tack för kloka ord!
Nejdå, det kommer inte att hålla, frågan är ju hur länge? Jag planerar att satsa på knivrister, utom på bakre skären. Håller det bara tills jag fått fingrarna ur och beställt nya landsidor, skär, bröst och knivrister så får jag vara nöjd. Vill inte beställa innan jag vet att det funkar bra med tre skär efter 1640. Kan ju bli att plogen blir lite stympad...
Räknar med att allt är helt blankt efter första hektaret, även om det till stor del är lättjord (syrsand? flytsand? flyter gör den i alla fall). Vill ha den blank inför den största utmaningen: ett hektar mulljord på lerbotten som legat för fäfot under minst femtio år. Tänk Dig att vända på den torvmattan med en rostig plog. Kört en gång med tallriksredskapet, och planerar minst två överfarter till innan plöjning.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

barsen

#3859 » 22:44:15, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Ja då blev man en erfarenhet rikare igen! Eller snarare fick bekräftat att man kan inte kolla något för många gånger!
Hade gjort i ordning ytterligare en gammalt bilsläp till obromsat släp. Hade bytt ut hela elsystemet till ett modernt tvåkrets med en slinga på varje sida ända från släpvagnskontakten. Kopplade i bakljusen med hjälp av vår flyttbara strömkälla som man kopplar till vagnen och kopplade in allt och kollade så det funkade som det skulle och det funkade som beräknat. Gick vidare och kapade till en flakskiva som lades på plats och fästes med blindnit. Nu var det bara en sista koll av elen kvar riktigt varför vet jag inte, brukar bara göra så för att få bekräftat att det funkade när den rullades ut. Men nu plötslig löste ena automatsäkringen för en blinkers! :uupps: Kopplade ur hela bakljuset men det löste fortfarande efter 2-3 sekunder! Misstänkte vad det kunde vara och krälade in under vagnen och följde vp-rören som jag lagt ledningen i och hittade en plats som kunde vara möjlig i min misstanke. Bröt lite i röret och det satt väldigt bra fast om man säger så! Jag hade alltså lyckats borra i röret och dessutom fäst en blindnit snyggt och prydligt i röret! Vad är sannolikheten för det när det är 50 cm mellan nitarna och VP-röret bara korsade upplaget! Det är jäkligt nog att träffa på ett upplag på 50mm och då siktar man så gott man kan!! :ohnej:
Nå väl var ju bara att bryta loss röret från niten och dra ur kabeln för att syna den, det visade sig att borren hade nuddat femledarkabeln i röret och skalat lite på den gröna kabeln men inte kommit i kontakt med något annat och inte skadat ledarna! Så hade jag bara dragit ut niten från röret hade allt varit frid och fröjd, men nu drog jag på ett par dm med krympslang på kabeln och stoppade in det hela i röret igen, och en grövre krympslang på på VP-röret så var det hela att betrakta som reparerat! Jag var t.o.m. så säker på att jag löst problemet så jag skruvade på glaset på baklyktan innan jag körde en test igen! Det funkade! Men vilken tur att jag har för vana att både kolla och dubbelkolla allt innan jag är nöjd! :thumme: Men åter igen vad är sannolikheten för att träffa på ett korsande VP-rör under de förhållandena? :huh:


Påminner mig om när jag skulle fästa värmeskölden runt avgasröret på min gamle Golf, behöver jag säga vad som hände när jag borrade i reservhjulsbaljan? :skratta3:
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner

magirus

#3860 » 22:55:19, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

barsen skrev:Påminner mig om när jag skulle fästa värmeskölden runt avgasröret på min gamle Golf, behöver jag säga vad som hände när jag borrade i reservhjulsbaljan? :skratta3:


Well.. de kan ju bli en bra historia! :buga: å sånt är alltid skoj att läsa, särskilt som man fått dumstrut själv :vissla: :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Stridis2

#3861 » 23:13:06, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För många år sedan skulle jag fästa golvmonterad gaspedal på en kompis 142:a. Original beslag var upprostat, så jag tryckte ett borr tvärs genom gaspedal och golv. Om jag skulle fästa med blindnit eller skruv och mutter kommer jag inte ihåg. Men behöver jag berätta att på insidan av vänster balk går två bromsrör och under dessa bränsleröret... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Ivar Risslén

#3862 » 08:00:18, 04-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ingen som har hållit ett finger på baksidan av en plåt och borrat genom plåten och fingertoppen?
Jag kan berätta att det gör ont, sedan så fick man dra ut spånor ur fingret flera veckor senare.
Errare humanum est

4 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Stridis2

#3863 » 09:13:35, 04-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, något så klantigt har jag aldrig gjort. :djaevul:
Däremot kan jag berätta att man ska inte hålla bakom en regel när man spikar med spikpistol och spik som går igenom 15 mm ... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

igelkottar

#3864 » 10:01:43, 04-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hängde upp en hylla på väggen bakom TV:n ett bra tag efter vi flyttat hit, en bra bit från alla uttag i sidled,
sedan när vi skulle titta på TV:n dagen efter, ingen bild. :huh:
Kunde inte begripa varför :klia:felsökning körde igång med att TV flyttades upp en våning och provades,
ingen bra bild, tog en inomhusantenn, klar bild, :grin: flyttade ner TV:n ingen bild med inomhusantennen. :sad:

Hm, kollade antennuttaget och drog lite i kabeln, stum, upp på vinden
och fick tag på kabeln, stum, alltså hade jag lyckats med att borra ett hål i TV-kabeln :vissla: :skratta3: :djaevul:
för expanderskruven som hyllan skulle sitta fast med inte följt gängse "regel" om man säger så, :vissla:
utan den gått på snedden genom en regel för att ta sig genom väggen in i ett annat rums mellanvägg och sedan lite mera sned så den kunde gå rakt upp till vind via ett TV-uttag på våningen över. :screwy:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

magirus

#3865 » 10:50:27, 04-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Är det ingen som har hållit ett finger på baksidan av en plåt och borrat genom plåten och fingertoppen?
Jag kan berätta att det gör ont, sedan så fick man dra ut spånor ur fingret flera veckor senare.


Givet!! :thummar: Tillhör utbildningssatsningen "Hur man INTE ska göra"! :lmao: ett annat utbildningsavsnitt i samma serie är " Inte hyvla av fingertoppar med elhandhyvel" :vissla:
Jisses va de blöder!! :uupps:

Stridis2 skrev:Nej, något så klantigt har jag aldrig gjort. :djaevul:
Däremot kan jag berätta att man ska inte hålla bakom en regel när man spikar med spikpistol och spik som går igenom 15 mm ... :vissla:


Har en kamrat som lyckades spika sej själv i magen med en sån picka!!!
Missade ALLA tarmar etc med någon millimeter!! :uupps:
Spik i foten i all ära, men han hade en spik i magen en halv dag! :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

texas5020

#3866 » 14:17:35, 04-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hyvla av fingertoppen, visserligen i en rikt o plan hyvel är definitivt inte bra, har fått byta finger vid finlir sen dess då jag aldrig får känseln tillbaka. Silvertejp kapslar in blodfödet bra och det kluckar så trevligt... :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Erland Karlsson

#3867 » 20:35:17, 04-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dyckertpistol och 63mm dyckert. spiken gick ut genom sidan på arbetsstycket, genom min tumme och vidare nån cm. Skrapade lite otäckt mot benet i tummen när jag drog ut den...

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

Ove.G

#3868 » 21:48:06, 04-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ove.G skrev:
Ove.G skrev:Felsökte en B/S 18 hp v block, går bara på en cylinder.
Det var stötstångsallad när jag öppnade ventilkåpan.

Riktade en stötstång och plockade ihop...

Ja ha nu går den på 1 cylinder igen, kan en ventil kärva? I så fall skulle bara en stötstång haverera
Vad annars dom vispar bra.
Nu var även vipparm brusten?
Får öppna och kolla, kolv,vevstakslager, någonting måste slå i ventilerna.? Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180904/981414c992c05a5e675db61ee8b3b5f8.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180904/ac2105075f28e6ba1c5bdb500f036a9b.jpg

3 personer gillar det här inlägget.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

texas5020

#3869 » 22:28:39, 04-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu krävs en grundlig undersökning, måste slå stopp rejält med dom skadorna... :uupps:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Ove.G

#3870 » 14:54:34, 05-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen är det kärva Ventiler när den blir varm,
Dålig kylning, skit mellan kylflänsar mm.
Motor byte troligen.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se