Jag har haft problem med tankmätaren på min Hilux sen jag köpte den. När visaren visar kvarts tank så var det i själva verket tomt. Ingen annan varning fungerade. Det som gällde var att ha koll på tripmätaren, om man nu kom ihåg att nollställa den vid tankning....
Vid förra servicebesöket på Toyota så ville jag att de felsökte problemet. Kunde man kanske köra någon felkodsläsare? Icke! OK, jag såg till att lämna bilen med tom tank om de skulle behöva ta ned tanken. När jag hämtade bilen hade de inte gjort något. De ville ha en ny givare till hands om det skulle bli aktuellt att byta den, vilket enligt dem var det troliga felet. Kommer inte ihåg exakt pris, men någonstans runt knappa 4000 SEK inklusive arbete, och då skulle ny tid bokas.
Kändes lite sådär att ingen riktig
felsökning gjorts, och att de inte kände till något standardfel.
efter lite Google så hittade jag några forum där ämnet behandlades. Det visar sig nu att problemet är känt och relativt vanligt på dessa modeller (omkring 2012).
Toyotaverkstäderna brukade visst byta hela instrumentklustret, andra hade hittat folk som renoverade detta.
Till slut förklarade någon vänlig själ hur man kunde göra.
1.Ta bort hela klustret (film här
https://youtu.be/pKq1zZxsX3w ).
2. Lossa bakstycket, två skruvar och snäpplås.
3. Löd om de "stora" motstånden (det är dessa som lossar)
4. Om det inte hjälper ska man också löda om pinnarna på anslutningskontakten.
5. Plocka ihop.
I mitt fall så var R307 och R310 inte riktigt bra lödda, de lyfte sig när de värmdes.. Kamraten som är en fena på elektronikpill lödde om dem till mig. Återstår att se om det blev bra....
Dessa
motstånd behöver lödas
Hela kortet bakifrån
Kontaktstiften för tankgivaren
Hur man kan testa tankgivaren i andra ändan.