Se där, kanske var jag ingenjör på Porsche i mitt tidigare liv
Då är det på gång med andra ord.
Men om nu bilarna ska bli förarlösa så behövs ju bara belysning vid av och påstigning
Skickat från min E6653 via Tapatalk
outback skrev:Finns säkert massor som skulle gå förbättra på halvljussidan.LeifAndersson skrev:mimeck skrev:Lastbilar med hela hytten fulla av led-lampor (antar jag det är) bländar nästan som ett helljus i plytet.
Saftblandare som verkar användas för att föraren tycker det är tufft.
Bilar med extra lysen under stötfångaren (nånn typ av dimljus kanske) Dom är extremt bländande.
Nästan alla bilar man möter har bländande halvljus fast alla borde vara godkända på bilbesiktningen. Och jag är fullt medveten om att min bil troligen också bländar mötande!
Ovanstående är irriterande och farligt. Dom borde kolla över lagarna för att få bort sånt.
Vad som förvånar mig är att halvljuset inte har utvecklats något på 30-40 år! I dag har man utmärkt helljus men uruselt halvljus när man bländar av, det tycker jag är en trafikfara! När det hänt så mycket på ljusfronten är det märkvärdigt att halvljuset inte har utvecklats ett dugg, är det de bestämmelser som halvljus är underordnat som hindrar utvecklingen. T.ex antalet halvljus borde inte ha någon betydelse bara det inte är bländande, när det gäller originalmonterade halvljus borde det inte vara begränsat till två ljuspunkter. Däremot eftermonterad belysning på halvljus borde som i dag inte få förekomma när det är en trafikfara. Men när det gäller originalmonterad typgodkänd utrustning är det märkvärdigt att det ska vara begränsat till två ljuspunkter som med automatik omöjliggör att halvljuset utvecklas. Som det är i dag är det bara med optik man kan påverka halvljuset positivt, och det blir ändå väldigt begränsade möjligheter med det stelbenta regelverk som ligger som ett mörkt moln över något som är så viktigt för trafiksäkerheten. Totalförbjud all eftermontering på halvljus (med dispensmöjligheter för plogljus och sådant där det är nödvändigt med alternativa halvljus) och släpp möjligheterna fria på originalmontage, då skulle snart fungerande lösningar dyka upp.
Man skulle ju kunna tänka sig nån typ av sensorer som läser av mötande fordon och därefter justerar halvljuset till att bli så bländfritt som möjligt och ändå ösa på full styrka ner i diket och skogsbrynet på högersidan. Med så lång räckvidd som möjligt.
Borde vara fullt möjligt med tanke på att bilarna är ute och kör själva utan förare redan idag
Skickat från min E6653 via Tapatalk
danne mähl skrev:cool pryl
hur funkar det med fotgängare?
Om man tänker slå på helljuset 10m innan mötet så med den tiden som förflyter tills att ljuset är tänt så är mötande bil redan vid sidan. Och om helljuset bländar vid så kort avstånd så är det inte hel ljuset utan troligare dimmljuset som bländar, vilket många kör med tänt alltidLudde eriksson skrev:Exakt!
Otroligt störande med en hel ramp lysen mitt i nyllet precis innan möte
Förstår inte alls att någon fortfarande tror på idiotin att slå på helljuset innan mötet.
Stefan Palmkvist skrev:Om man tänker slå på helljuset 10m innan mötet så med den tiden som förflyter tills att ljuset är tänt så är mötande bil redan vid sidan. Och om helljuset bländar vid så kort avstånd så är det inte hel ljuset utan troligare dimmljuset som bländar, vilket många kör med tänt alltidLudde eriksson skrev:Exakt!
Otroligt störande med en hel ramp lysen mitt i nyllet precis innan möte
Förstår inte alls att någon fortfarande tror på idiotin att slå på helljuset innan mötet.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Ludde eriksson skrev:Dimljus tillsammans med halvljus är ett annat otyg, inte lagligt det heller
Återgå till Projekt/renovering/restaurering
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster