Sida 230 av 440

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 23:04:48, 02-03-2018
av magirus
...NÄSTAN nostalgi???? :uupps:
De Ä ju nostalgi :buga: brytarkam, titta på tändstift osv, 1975 års modell..... Jisses de ä ord som nästan kommit bort :skriva2:
AHHHH, den tiden då man svor över ihopbrända brytare med mera..... :grin:

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 21:44:31, 04-03-2018
av DOSn3rd
I helgen vart det mera mopedmeka, och liiiiite åka också :)

Bytte vikter i variatorn (CVT'n) och installerade en ny bussning och begränsningsring. Samtliga byten till original eller motsvarande så man slipper onödig uppmärksamhet, 45km/h duger finfint för mig.
Resultatet blev extremt mycket jämnare växling och återställt vrid vid "hög" hastighet, som en dröm att köra jämfört med tidigare.

Sen bytte jag en tätningsring där det var oljesöl och även gaffelbälgarna fram, bälgarna behövdes definitivt...
Bild

Två nya monterade :)
Bild

Provkörningen blev det en tur till sjön i närheten. Jag och en vän försökte vårt bästa men frusen sjö och dryga decimetern med snö ovanpå det besegrade oss efter några meter.
Inga bilder på det tyvärr, det var tokmörkt.

Sen vart det lite experimenterade också, vi slaskade ihop en enkel bokscanner efter idéer online.
Bild

En bok att scanna, en kamera och massor av ljus. Lutad mot vänstersidan av hyllan står en plexiglasskiva som vi använde för att platta ut sidorna. Eftersom vi bara använde en kamera scannade vi först alla udda sidor och sen alla jämna efter att ha vänt boken.
Resultatet var helt okej efter rätt mycket efterbehandling, inte lika bra som att köra med "riktig" scanner men absolut helt läsbart och användbart som pdf.

Bild

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 23:24:43, 04-03-2018
av torbjorn_forsman
Gaffelbälgarna ser ut ungefär som de en bekant köpte från Rinab till en Yamaha FS1 gjorde, efter att ha suttit på plats i ett halvår...

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 01:07:19, 05-03-2018
av DOSn3rd
torbjorn_forsman skrev:Gaffelbälgarna ser ut ungefär som de en bekant köpte från Rinab till en Yamaha FS1 gjorde, efter att ha suttit på plats i ett halvår...


De som jag bytte ut har setat på sedan mopeden var ny, 2008, så de är jag definitivt nöjd med. Ingen aning om kvaliteten på de nya.
Sen var de nya inte speciellt dyra och inte heller jobbiga att byta så om jag behöver göra det igen så lider jag inte oändligt för det.

EDIT: Rinab har jag inte köpt nåt från tidigare, får prova om saker som inte är gäffelbälgar därifrån är nåt att ha nån gång.

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 12:39:46, 05-03-2018
av DennisCA
Leker i fusion... Om ni kommer ihåg diskuterades plåtbockar och magnabend för något år sen i den här tråden, så nu då jag kan det lite bättre så har provat göra en video av en av gångjärnen som togs fram för magnabend bocken, men aldrig användes kommersiellt. Verkar ju funka i teorin. Ganska komplicerad modell men typ alla delar är likadana, det stora problemet är att "läppar" krävs för att det ska funka.



Den andra typen av gångjärn som designern kallade för "triaxial hinge" så kan man fräsa ut material där den fästes fast och spå vis fälla in gångjärnet så delarna av bocken kan sitta tätt emot varandra. Går inte här p.g.a. den långa centrala stången som är ivägen. Kanske kunde man kapa av den dock. Inte sagt det behöver vara en lång stång.

Provar även rita upp den andra designen av gångjärn igår, den var faktiskt enklare att modelera, men den är svårare att fixa länkarna för, vet inte ännu om det går i fusion...

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 22:00:57, 05-03-2018
av Konstorsråttan
Fina kilspårsbrotschar var för dyra. Kina-prylar kändes fan så tråkigt, och de var inte direkt billiga de heller. Så till slut fick jag tummen ur och gjorde det på gammalt hederligt sätt, med bågfil och fil. Det syns ju att det var första gången jag filade ett kilspår men funktionen blev fullgod och nu är jag klar.
Framsidan ser rätt fin ut:
Bild
Originalets URL: http://bouillabais.se/arboga.handle/20180305_131357.jpg


Baksidan mindre så, gick för djupt med bågfilen. :sad:
Bild
Originalets URL: http://bouillabais.se/arboga.handle/20180305_131436.jpg


På plats ser det helt ok ut. Gick från två spöt på originalet till fyra. Gillar när de sitter tätare, känns smidigare att jobba med.
Bild
Originalets URL: http://bouillabais.se/arboga.handle/20180305_131809.jpg



Är det förresten nån som vet var man kan få en sån här servad? Long Island Indicators fixar dem inte längre, nått ställe i England jag hittade ville inte heller. Har mailat ett par som annonserat på ebya att de fixar indikatorer men inget napp. Har mailat http://www.precisiontoolworks.com men inte fått svar ännu. Köpte den trasig, för en spottstyver, så jag vet inte vad som hänt med den men när man vrider ratten i botten ska armarna sära på sig, vilket inte sker. Då vet jag inte vad man ska ta sig till. :razz:

Bild
Originalets URL: http://bouillabais.se/20180305_203540.jpg


/ Må väl! Råttan

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 22:33:31, 13-03-2018
av danne mähl
Fixade ett par vedkorgar modell enkel
Pulver klarlack och handtag
Bild

Bild

Bild

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 02:58:45, 14-03-2018
av Skru'are
Bra tips för födelsedagspresent till hustrun ...

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 12:03:14, 14-03-2018
av Bengt Erik Eriksson
skolexempel på hur en vedhämtare bör se ut och fungera! :thummar:

får gå ut och bygga en själv tror jag...

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 14:16:34, 14-03-2018
av Fosson
Bengt Erik Eriksson skrev:skolexempel på hur en vedhämtare bör se ut och fungera! :thummar:
...


Jaha? Jag brukar vilja ha handtaget på andra ledden. :klia:

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 14:25:13, 14-03-2018
av magloman
Såg kanon ut :grin: Jag vill ha släta delen mot kroppen

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 22:27:54, 14-03-2018
av danne mähl
har handflatan vänd mot proppen
det tycker jag känns naturligt

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 22:55:50, 14-03-2018
av Bengt Erik Eriksson
Vidlyftigare saker som ska bäras i grepe brukar man behöva ta spjärn mot kroppen med armbågen för att få det från benen. då blir handflatan framåt/utåt.
jag är iaf inte så bredaxlad att jag kan ha en vid alfa hink hängandes rakt ner utan att det går mot benet.

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 23:15:19, 14-03-2018
av Mikkel
dom som inte har så bredaxlade frugor får bygga ett ok till henne :mrgreen:

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 23:17:11, 14-03-2018
av magirus
..eller så gör man en vedvagn :driver: då behöv varken jag eller Hulda Maka bära :cool: