Sida 248 av 440

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 20:02:31, 18-07-2018
av jonnordvall
Om man skulle vilja sätta en extra ljuddämpare på en traktor. Går det?
Gäller isf min guling. 80 hk. Fyra burkar.
Sitter en liggande ljuddämpare under huven, sedan rakt rör upp. Tror inte det är en riktig ljuddämpare som sitter utan mest någon form av raktigenom ala simons sportsystem.
Höjde från original 40 cm avgasrör till en något som mynnar ut ovanför takhöjd. Men skulle suttit fint med en riktig dämpare....

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 20:12:55, 18-07-2018
av magloman
Är bara o mosa dit hur många du vill ha :thumme:

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 20:21:55, 18-07-2018
av jonnordvall
Skulle satt en riktig dämpare på det stående röret.

Men å andra sidan väsnas det ju så mkt runt från motorn så det kanske inte gör någon nytta eg..

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 20:24:29, 18-07-2018
av danne mähl
pluton skrev:Byggde färdigt ljuddämparen till grävaren. Det innebär att jag svetsade dit en böj längst upp och sprayade med värmebeständig silverfärg.

Bild



Bara en fråga (kan bero på hur bilden är tagen)
Är röret lodrätt kapad?
Kan finnas en risk att det kommer in vatten om det regnar

Vore synd på ett sånt fint jobb

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 21:18:31, 18-07-2018
av Ove.G
Efter felsökning på min gamla migsvets som trådmatning inte fungerar på så ringde jag i felet på ett kretskort.
Och som vanligt är alltid enkel bara man hittar det.
En lödning på ingång från potten hade släppt och tagit med sig 1 mm av skenan. Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180718/262ef43d9c14ad8a6e4d015c85331c10.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180718/fa629b4651603f86c95e0cc40ae039aa.jpg

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 21:26:21, 18-07-2018
av pluton
danne mähl skrev:Bara en fråga (kan bero på hur bilden är tagen)
Är röret lodrätt kapad?
Kan finnas en risk att det kommer in vatten om det regnar

Vore synd på ett sånt fint jobb

Röret lutar en del bakåt för jag hade ingen klämma som passar. Men det är sant, skulle gå att justera toppen lite.
Annars har jag ett borrat hål i grenröret så det kommer inte in vatten i motorn.

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 20:13:02, 20-07-2018
av Henric Johansson
Båtmotorn ihopskruvad igen. :huh:
Typ 7e gången gillt, har gått igenom renoverat hela bränslesystemet förra året.
Nu har jag bytt alla tändspolar och tändkablar. 1500 kr billigare från USA , men ändå dyrt.

Moroten startade direkt, går bra på tomgång, stoppar skutan i sjön i morgon.
Förhoppningsvis har de sista 9 knopen hittat hem. :driver:

Lite sent att sälja båtar, men gör ett försök om allt fungerar.

Ser ut som ett skatbo, men ska se ut så här :thummar:
Bild

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 22:47:40, 20-07-2018
av Ove.G
Ja så där skall en motor se ut.

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 07:51:30, 21-07-2018
av Mattias Petterson
Henric Johansson skrev:Båtmotorn ihopskruvad igen. :huh:
Typ 7e gången gillt, har gått igenom renoverat hela bränslesystemet förra året.
Nu har jag bytt alla tändspolar och tändkablar. 1500 kr billigare från USA , men ändå dyrt.

Moroten startade direkt, går bra på tomgång, stoppar skutan i sjön i morgon.
Förhoppningsvis har de sista 9 knopen hittat hem. :driver:

Lite sent att sälja båtar, men gör ett försök om allt fungerar.

Ser ut som ett skatbo, men ska se ut så här :thummar:
Bild

Det här är intressant, vad är det för motor?, vad var det gör fel? Har själv en gammal 90hk som skulle behövas ses över..

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 08:04:20, 21-07-2018
av DennisCA
Svetsade ihop ett verktygsstöd till slipstenen, inspirerat av Tormeks design, fast med 20mm rör och en 3/4" gängstång. När jag var nästan färdig lade fläkten igång på svetsen, sällsynt jag svetsar så mycket den behöver gå igång men det är ju varmt. Men den gick i flera timmar, stängde äntligen av den och startade igen och den gick ändå. Verkar ha hakat upp sig. Får se vad den gör idag.

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 12:52:43, 21-07-2018
av Henric Johansson
Som svar till Peter.

Båtmotorn är en Mercury / mariner 150 hk från -88.
Svårstartad samt varvar inte ur, började felsöka bränslesidan. Det enda uppenbara jag hittade var membranet till bränslepumpen som var lite buckligt.
Läste lite på olika forum, beslöt att flytta mina misstankar till tänddelarna.
Dålig eller ingen gnista på flera stift, men de var inte sotsvarta, troligtvis är tändspolarna utslitna, blir sämre när motorn blir varm.
Ska testa under helgen förhoppningsvis fungerar allt.

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 13:23:47, 21-07-2018
av magloman
Bytt tändstift, tändspolar och ventilkåpspackning på a6an.
Den har småryckt lite då o då så tänkte det var dags o fixa det. Är en 1.8T AEB så den har ingen egr.

Nya grejer från nascom, han hade allt:
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180721/2cb75bea710f5c2448f5233a81f3c702.jpg


En bild på pannrummet:
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180721/319f890e3297a2f049a6c364ac439e56.jpg


Gamla skruvade spolar utan drivsteg:
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180721/92107ec156caf9d4c18ef391652c7f5a.jpg




Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180721/1cb5c9b74fb38c85fb5b810a93117a10.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180721/14638279b703b7bcef02fddf0e4f0004.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180721/b2c70f220250f67545ed717ba2648351.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180721/2e0a5b804a95f36bc25a5e5100d27bbe.jpg


Tändstift med okänt antal mil, det bruna på porslinet är olja:
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180721/466291b9951d993ac41a6eee4298c428.jpg


Nya grejer på plats. Spolar med inbyggt steg:
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180721/33a435c8b035d067b795cc03dd7c3742.jpg


Provkörde lite och den rycker inget längre än så länge iaf. Så förhoppningsvis hjälpte det.

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 16:06:49, 21-07-2018
av torbjorn_forsman
Henric Johansson skrev:Som svar till Peter.

Båtmotorn är en Mercury / mariner 150 hk från -88.
Svårstartad samt varvar inte ur, började felsöka bränslesidan. Det enda uppenbara jag hittade var membranet till bränslepumpen som var lite buckligt.
Läste lite på olika forum, beslöt att flytta mina misstankar till tänddelarna.
Dålig eller ingen gnista på flera stift, men de var inte sotsvarta, troligtvis är tändspolarna utslitna, blir sämre när motorn blir varm.
Ska testa under helgen förhoppningsvis fungerar allt.


Mercury har ofta använt tändspolar med en spröd ferritkärna (samma material som i t ex kärnan till högspänningstransformatorn i en gammal tv). De där ferritkärnorna spricker ofta med tiden, vet inte om det beror på vibrationer från motorn eller klåpare som kastar tändspolar omkring sig när de mekar med motorn. Resultatet blir att tändspolen fortfarande fungerar men har för låg induktans, vilket gör att toppströmmen på primärsidan blir för hög och komponenter i CDI-enheten (laddkondensator, tyristor mm) så småningom går sönder. Om alla delar till en sprucken ferritkärna finns kvar, så går det bra att limma ihop den med epoxylim.

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 18:03:53, 21-07-2018
av qqq
Fy f-n vad trång och djävligt att mecka med dagens bilar... Det måste vara världens sämsta jobb att vara bilmeck idag. Trångt, väldigt komplicerat, smutsigt, förbannat tålamodsprövande, sårskador jämnt på händerna. Inte underligt att ingen vill vara bil/lastbilsmeck numera.
En bekant berättade om en säpo bmw som var nerriven i 2 månader pga av något elfel. Kostnad: ½ miljon sek för för att fixa elfelet...

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 18:21:59, 21-07-2018
av bert
Ser ut som tid för knivbyte
Bild