Sida 296 av 439

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 13:17:10, 12-07-2019
av Stridis2
I går var jag på ett lite ovanligare jobb. Rikta järnbitar har väl de flesta av oss gjort ganska många gånger, men kanske inte alltid fyra meter upp i luften.
En industribyggnad från gissningsvis tidigt 60-tal. Flyttad till nuvarande plats. En port in till kallförråd. Över porthålet går det en U-balk, uppskattningsvis 10 cm hög. I denna är det svetsat distanser och utanför dessa sitter ett plattjärn på högkant, gissningsvis 10 * 80 mm, som går utanför porthålet. På detta plattjärn rullar portarna, stora tunga saker tillverkade i grovt järn. Mannen som monterade upp huset berättade att traktorns frontlastare knappt orkade lyfta en port i taget.
I vilket fall som, en påkörningsolycka hade krökt både plattjärnet och U-balken inåt så portarna inte gick att stänga någonting. Ägaren funderar på att byta portar, men de har minst två månaders leveranstid, och han vill kunna stänga under tiden. Ägaren och hans far pratade om att plocka ner portarna, plocka ner järnbalkarna för att antingen rikta dessa eller sätta upp nya och sedan montera upp allt igen.
Jag backade in teleskoplastaren i lokalen, hissade upp gaffelstativet, med pall på, i rätt höjd. Plockade bort en kabelstege som var i vägen samt lite masonit och annat skräp. Kopplade in två kättingar i gaffelstativet och ut till balken en knapp meter på var sida om bocken. En 4-tons domkraft trycket på ett rundträ som ligger mot själva bocken på U-järnet. Rundträet surras fast i pallen så det inte kan sticka åt sidan om man råkar trycka lite snett. Tanken med detta arrangemang är alltså att all kraft ska hamna på gaffelstativet respektive balken. Balkens infästning i väggen var så pass klen så den vågade jag inte belasta speciellt mycket.
Båda kedjorna måste ju vara lika mycket spända, men jag behövde bara flytta lastaren en gång för att få rätt läge. Blev ganska mycket klättrande på stege och lirkande med hydrauliken innan allt var riggat, men sedan var det bara att börja pumpa. Tyvärr var domkraften för klen, så det blev till att tänka (och rigga) om. Flyttade ut kedjorna så långt jag kunde på U-balken, kortade rundträet och gjorde ett nytt försök. Nu gick det att rikta balken, även om jag fick ta i vad domkraften och jag själv förmådde. Släppa trycket, kolla, trycka igen. Fick palla under med två stycken 2" plankbitar för att domkraften hade för kort slag. Jag fick alltså trycka ungefär två dm för att få balken rak, men den blev riktigt anständig. Slår på kanske en cm, men det är bättre än nödvändigt.

Ut med maskinen, vända den och sätta upp gaffelspetsarna mot plattjärnet. Ett kedjeluftblock mellan gaffelstativet och det bockade plattjärnet. Dra tills det blev rakt, flytta lite och korrigera.
Två och en hav timmes arbete senare så gick det att stänga portarna igen. Inga skador på folk eller utrustning, bortsett från att jag var ganska skitig... :hurra:

Hade tyvärr så fullt upp med jobbet där inne så jag blev aldrig färdig med att ta något kort, men ett par bilder från riggningen ute:

Bild
Bild

Fastighetsägaren funderar fortfarande på att byta portar. Det ska vara utåtgående vikportar, Själva portöppningen är 370 cm bred och 400 hög. Portarna behöver inte vara isolerade. Vad finns för billiga och bra alternativ att titta på? Är svenska Prido något att satsa på?

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 15:18:39, 12-07-2019
av magloman
Billiga är sandwichportar, bra är rambyggda.

De flesta tillverkare har båda typerna idag. Takskjutportar är i regel alltid av sandwich typ.

Prido rambyggda vet jag flera som köpt och är nöjda med. Torverk är oxå bra.

Dom håller ju i regel minst 10 år, kanske 20 så priset spelar väl inte så stor roll kanske. En fastighet utan fungerande portar är inte mkt o ha.

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 20:45:01, 12-07-2019
av Ove.G
Den tredje röjsågen som har fått kolvringshaveri och stor skåra i cylinder.
Husqvarna 345FR.
BildBild

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 21:16:59, 12-07-2019
av Mattias Petterson
Är du dålig på att sköta om luftfilter?

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 21:20:05, 12-07-2019
av QV_
Ljuset var lite svagt runt bilen eftersom ena armaturen inte ville lysa.

Bild
Eftersom alla 4 LED inte lyser och jag har spänning fram så misstänker jag drivdonet
Bild
På operationsbordet
Bild
Detta kretskort är nog trasigt
Bild
Det blir ingen felsökning eftersom jag har en del på lager
Bild
Strumpor och "värmeöverförare" överflyttade
Bild
Nu lyser det i alla fall. Sen skall det bara programeras så de inte tänder upp efter ett strömavbrott.

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 21:35:06, 12-07-2019
av Ove.G
Mattias Petterson skrev:Är du dålig på att sköta om luftfilter?
Nej dom servas regelbundet, vinkelväxel mm

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 08:18:01, 14-07-2019
av ja-bond77
Hela tiden ska det jävlas... :snow:

Bild
Bild
Bild

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 08:47:26, 14-07-2019
av magloman
RIP gräsklippare :sad:

Ta den med gripen o lyft den till sista vilan bara :thumme:

Dags o fixa tomten så du kan installera en robotklippare tycker jag :grin:

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 09:03:57, 14-07-2019
av LeifAndersson
Inte då! På tisdag är den där svetsad och i arbete igen, det där ses nog bara som ett smärre missöde skulle jag tro! :razz: :thumme:

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 10:10:19, 14-07-2019
av Jonas Ryrfeldt
Nu får vi en jääääättelång projekttråd när Ja-Bond ska börja svetsa aluminium. Härligt :thummar:

Mvh Jonas Ryrfeldt .

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 10:12:46, 14-07-2019
av Stridis2
Jag tror mer han bygger om den till midjestyd med boggie bak där alla axlar är hemmabyggda. :djaevul:

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 10:22:27, 14-07-2019
av Ivar Risslén
Så går det när man kör för fort och hoppar med maskinen. :driver:

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 10:49:28, 14-07-2019
av AN
Jonas Ryrfeldt skrev:Nu får vi en jääääättelång projekttråd när Ja-Bond ska börja svetsa aluminium. Härligt :thummar:

Mvh Jonas Ryrfeldt .


Börja å börja. :smile:
Svetsade han inte sprängkåpan på Kockum dumpern :klia:
Så detta lilla är nog snar färdigt :grin:

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 10:59:48, 14-07-2019
av PeterR
Stridis2 skrev:Jag tror mer han bygger om den till midjestyd med boggie bak där alla axlar är hemmabyggda. :djaevul:

....och automatisk GPS-styrning...

Re: Verkstadsdagboken

InläggPostat: 11:02:07, 14-07-2019
av igelkottar
Med kyl inkl. hållare för medhavd dryck. :mrgreen: