Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Ångturbin projekt

495 inlägg • Sida 2 av 33
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Robban_C

#16 » 00:14:58, 05-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får jag blanda mig i det här med balansering lite?
Jag har funderat på det där med balansering. Jag har fått för mig att det är så här:
1. Kort axel med stor diameter. Typ LP-skiva. Klarar sig med statisk balansering.
2. Lång axel med måttlig diameter. Typ kardanaxel eller nåt sånt. Bör balanseras dynamsikt.

Förklaring av mina tankar:
Den långa axeln kan vara tung vid kl 12 i ena änden och tung vid kl 6 i andra änden. Den kommer då att vara i statisk balans men vem som helst kan lista ut att den kommer att vibba vettlöst vid högre varvtal.

Har jag rätt eller fel?


Edit. Båda exemplen förustätter ju att de båda objekten är formstabila vid de aktuella varvtalen.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Ralle

#17 » 08:39:33, 05-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan nog ha rätt...
Å andra sidan balanser man ju däck dynamiskt, och de har väl rätt stor diameter i förhållande till axellängden?
Och dom flesta vet väl hur ett obalanserat däck beter sig?
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

daniel.h (trådstartaren)

#18 » 21:36:19, 05-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Vad är det för varvtal du siktar på?

Är det inte så att även om turbinen är balanserad stillastående(i "rotationsriktningen"), kan det ändå bildas vibrationer p g a dynamiken när den snurrar? Svårt att förklara men kanske nån förstår... :roll:


Vad vartalet blir vet jag inte, men om man låter turbinen gå obelastad kommer den att snurra nära gashastigheten och då mäter man vartalet, sen
ska man bromsa den så den går med 59% av varvet som obromsad.
Jag är osäker om det var 59% men det borde bli samma som på vindkraftverk där är det en viss procent sen blir dom mindre effektiva om man bromsar mer.

Angående balansering så är det meningen att den ska balansera sig
själv, genom att axeln är smal och att det är långt mellan lagren så
kommer den vid en visst vartal att börja rotera runt sin egen tyngdpunktscentrum och alla vibrationer försvinner, axeln kommer
alltså böja sig lite och balansera sig själv.
Nu är det inte säker att det funkar för jag fick skarva axeln och navet är
nog för stelt, tror att detta måste kunna röra sig lite i sidled för att det ska bli bra.

Bild
Bild
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

nixs

#19 » 21:40:45, 05-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: Somliga verkar ha för mycket fritid! :thumme: :thumme:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

daniel.h (trådstartaren)

#20 » 22:57:35, 05-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev::grin: Somliga verkar ha för mycket fritid! :thumme: :thumme:

Haha...det gäller att prioritera rätt :grin:
Men jag försöker begränsa mig till 4 timmars lek i verkstaden per dag.
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

Robban_C

#21 » 23:21:31, 05-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle skrev:Du kan nog ha rätt...
Å andra sidan balanser man ju däck dynamiskt, och de har väl rätt stor diameter i förhållande till axellängden?
Och dom flesta vet väl hur ett obalanserat däck beter sig?
Hmmm. Möjligen är dom i alla fall för breda för att klara sig med statisk balansering.

Kan nämna att man oftast bara balanserar hojdäck statiskt. Och det brukar fungera alldeles utmärkt även i mycket höga hastigheter. Men det kan möjligen vara så att hojdäcken håller högre kvalitet än i alla fall de billigare bildäcken (får man ju i alla fall hoppas).


Daniel, det där med självbalansering har jag aldrig tänkt på. Skumt fenomen. Man kan ju tycka att det istället skulle gå åt andra hållet så att axeln bryts sönder.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

daniel.h (trådstartaren)

#22 » 00:33:53, 06-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Daniel, det där med självbalansering har jag aldrig tänkt på. Skumt fenomen. Man kan ju tycka att det istället skulle gå åt andra hållet så att axeln bryts sönder.

Ja...jag håller med, väldigt skumt, det är ungefär samma som när man häller små kulor i däcken för att balansera dom...man tycker att dom skulle
samlas på ett ställe och bli mycket värre obalans, men det funkar ju.
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

Matthew

#23 » 15:59:27, 06-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja...

hehe...du är ju halvvägs med att bygga en jetmotor nu ju :wave:

Tjusigt, ska bli spännade att följa detta å se vart det leder...
Min maskins Liv å leverne, Atlas 1302

Matthew @ [Grävmaskiner] Atlas 1302 Renovering
----------------------------------------------------
Nu med företag :-)
Användarvisningsbild
Matthew
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:24:07, 13-07-2005
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

daniel.h (trådstartaren)

#24 » 20:54:20, 06-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Matthew skrev:hehe...du är ju halvvägs med att bygga en jetmotor nu ju :wave:


Nja det är nog lite fel bladvinklar för det, hmm....kanske man kunde...

Här är sista lagret som är tänkt att lagra både axiellt och radiellt.
Ska bli intressant att sätta tryck på lagren, för dom går ganska trögt nu.
Bild
Bild
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

Conny Kolsjö

#25 » 22:12:13, 06-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

:/ Tycker ändå att du ska balansera turbinhjulet så gott du kan :levitera: Har själv balanserat hoj hjul manuellt och inte hafft minsta vibration ens i farter över 250 :mrgreen: Det är ju ganska enkelt specielt om man kan ha hjulet vila på ett par lättrullande lager :thumme:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

clayton

#26 » 22:37:07, 06-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tjockt har du tänkt dig att göra godset till turbinhuset?
Förresten, har du tänkt att göra en vakuumkondensor eller blir det något annat?
clayton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:05:09, 18-09-2006

daniel.h (trådstartaren)

#27 » 23:25:45, 06-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conny Kolsjö skrev::/ Tycker ändå att du ska balansera turbinhjulet så gott du kan :levitera:

Jodå.. jag har balanserat så gott jag kunde, där är en bild på sida 1.
clayton skrev:
Hur tjockt har du tänkt dig att göra godset till turbinhuset?
Förresten, har du tänkt att göra en vakuumkondensor eller blir det något annat?

Godset blir bara så tjockt att det tål vakuum nu i början när jag testar, så
det blir långt säkerhetsavstånd.
Kommer det att funka bra så kommer jag använda 12-15mm plåt till turbinhuset så man kan gå säkert sidan om.
Ja det blir någon form av vakuumkondensor men jag vet inte riktigt hur den
ska se ut....en sak i taget :grin:
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

daniel.h (trådstartaren)

#28 » 21:13:06, 07-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev lite provkörning idag, dock bara ca 2500v/m , den gick helt vibrationsfritt, två lager gick varma men kunde fixas genom att trycka in
slippasta och olja.Bild
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

daniel.h (trådstartaren)

#29 » 20:37:11, 08-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provade med större remskiva men den orkade inte mer än 3400v/m
på grund av luftmotståndet, vatten smörjningen
fungerade bra, gick lite tyngre på låga varv men höga varv var det ingen
skillnad mot olja.Bild

Här är brotchar jag ångmunstycketBild

Bild
Bild
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

Holger

#30 » 14:55:19, 09-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket bygge! :buga:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se