Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Elproduktion med ångmaskin

44 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Bränndal (trådstartaren)

#31 » 10:28:43, 23-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåväl, har mailat Skelefteåkraft får se vad dom svarar. Ska nog börja fundera på att provmontera och test köra snart vädret har stabiliserats sig och snart är det plusgrader dygnet runt. Det gick upp ett ljus för mig denna förmiddag. :idea:

Det finns färdiga lösningar med lågvarviga generatorer att köpa, varför trassla med uppväxlingar och remmar som slits...

http://www.ecokraft.se/page_1204588125761.html

Max levererad effekt vid 280 rpm ungefär vad ångmaskinen skall stå och gå med för hastighet, dom hade även färdiga inverters för nätanslutning. Vi får se vad Skellefteåkraft svarar innan man bestämmer vägval.
Gör om gör rätt...
Bränndal
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:32, 10-10-2006
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474
MB Trac 800



dogen

#32 » 11:55:24, 23-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många intressanta saker har uppkommit i denna tråd vad gäller elförsäljning till elleverantören. Detta är absolut något som jag måste titta närmare på. Vi bor ganska enskilt och skulle utan problem kunna smälla upp ett vindkraftverk utan att det stör någon egentligen. Sedan bor vi alldeles vid kusten, så här blåser det som regel alltid.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Bränndal (trådstartaren)

#33 » 14:42:03, 23-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir bara bättre och bättre... :cry:

De flesta av våra mätare uppför sig på detta sätt.
Mätaren är byggd enbart för uttag.
Det finns ett mindre antal som inte registrerar något vid inmatning
men mig veterligen ingen som minskar.


Med den mätare jag har idag skulle jag få betala för den el jag producerar själv och leverar ut på nätet. Mätaren kan väl knappast mäta elen som förbrukas innanför mätaren. Om fastighetens förbrukning bara är lite lite större än den egna produktionen så borde mätaren inte röra på sig mer än mellanskillnaden. Men om förbrukningen hastigt minskar kommer elmätaren mäta överskottsproduktionen fram tills dess att den egna produktionen har anpassat sig efter det nya lägre behovet. Inge bra alls :(

Får väl göra en lösning med synkrongenerator och frånkoppling från kraftbolagets nät när egen produktion pågår och man har tillräckligt med egen ström eller nåt sånt.
Gör om gör rätt...
Bränndal
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:32, 10-10-2006
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474
MB Trac 800

John Tangen

#34 » 22:43:31, 23-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nettomätarutredningen är klar!
kolla in http://egenel.etc.se/nyheter/26/nettoma ... dning-klar

Om jag förstått det rätt så finns det idag inget som tvingar nätbolagen att installera en nettomätare.
Men Fortum och några andra stora aktörer har insett att detta inte går att bromsa och dom har ändrat
inställning och monterar idag nettomätare till de som så önskar. I stora delar av EU är detta redan vardagsmat.

Förhoppningsvis kommer fler nätbolag att tillåta nettomätare så när regeringen nästa sommar skall ta ställning till
nettomätarutredningen så är det redan allmänt förekommande och då blir det svårt för regeringen att komma med
något annat beslut än att nettomätare skall bli en rättighet.

Vi får hålla tummarna.


Detta med internet är ju fantastiskt.
Tack vare informationen på internet så kan vi vanliga människor informera oss om saker som inte ens de sakkunniga kan.
Vi vet ju mer om nettomätare än vad nätbolagen gör.
Är det inte konstigt?

Bild Tillägg efter 4 minut(er):

Läs även detta:

http://egenel.etc.se/nyheter/25/energim ... tiga-taenk
Det är inte sämre nu, även om det var bättre förr!
John Tangen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:17, 17-01-2008

John Tangen

#35 » 19:09:40, 05-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det?
Det är inte sämre nu, även om det var bättre förr!
John Tangen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:17, 17-01-2008

Bränndal (trådstartaren)

#36 » 20:59:37, 05-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Långsamt. Det blev en del renoveringar av bostadshuset som blev lit högre prioritet på. Skulle egentligen bara renovera vardagsrummet under sommaren, men mellanbjälklaget var så klent dimensionerat så det blev halva övervåningen "på köpet". Lite högre prio att få tillbaka ett fungerade hus innan det blir för kallt ute men jag kan uppdatera lite info, får väl gå ut och ta lite bilder sedan också.

Finns
Pannan finns, skall ge 33kW men klarar en bit över 60 kW med forcerat drag enligt spec.
2x HF ångmaskiner finns.
1 x 65kW flisförugn, skall dock programmera ny styrning till den som är anpassad för ångpannan.
Skorsten finns, fick tag på 6 meters färdigisolerad 200 mm pipa i utbyte mot lite fikabröd.
Material till rökgaskondensering, dock ej rostfritt, men lämpligt att göra försök med.


Saknas
Golvbrunn samt fall mot golvbrunn i nytt pannrum. Har en känsla av att det kan bli lite fuktig versamhet så jag vill gärna ha golvbrunn på plats innan jag börjar.
Inner och ytterväggar till pannrummet.
Lämplig generator, har dock ett flertal asynkronmotorer som jag kan använda mig av.
Gör om gör rätt...
Bränndal
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:32, 10-10-2006
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474
MB Trac 800

John Tangen

#37 » 20:32:12, 08-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju fått lite gjort. Det är många saker som du skaffat.

Jag känner igen fenomenet med högre prio.
Mitt gengasprojekt har lågt prio. Vi håller på och bygger ut.
Vi är väldigt trångbodda men när tillbyggnaden blir inflyttningsklar
kanske det blir lite tid för gengas innan rusten av övriga huset tar vid.

Hoppas att vi snart får se lite bilder och videon från en tuffande ångmaskin.
Det är inte sämre nu, även om det var bättre förr!
John Tangen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:17, 17-01-2008

Danielb

#38 » 23:50:08, 11-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har du fått upp ångan än? :smile:
Väntar med spänning på fortsättningen...
Danielb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:24, 13-06-2007
Maskintyp: Traktor

DyngJohan

#39 » 04:10:23, 29-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle väl egentligen börja med en lång tacklista här till de som fått in mig på detta forum. Vi nämner Daniel, ångmannen, vars projekt väckte mitt intresse först.

Jag har viss erfarenhet av nätägarna och arbete i deras nät,
Nettomätare; mest ovilja från nätägarnas/elproducenternas sida. Visst, de kan förklara det med "nätmontörernas säkerhet", men varenda kycklingfarmare har dieselkraftverk, med styrning som bryter från nätet vid avbrott(de vill ju inte mata hela grannskapet med dyr dieselström heller!

Samma problem gäller ju dessutom varenda vindkraftverk!

Nej, det blir nog upp till oss "stollar" att skapa opinion för bättre info och lättare regler(även om säkerheten naturligtvis går först)!

Efter att ha läst om alla projekt längtar jag nu efter husköp så jag kan börja bygga en egen kraftvärmepanna(i separat pannhus, då risken är överhängande att mina konstruktioner kommer skapa eldsvådor).

Tills dess får jag nöja mig med att njuta av läsning om Era kraftskapande projekt!
DyngJohan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 03:45:39, 29-10-2009
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rubank -36

Matte.Hartman

#40 » 08:24:51, 15-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte varit söderut va? "Försökte bygga kärnreaktor i lägenhet" :uupps: :lmao:

Nä, allvarligt talat, blev det nåt av projektet eller? Nuförtiden är väl nettomätare inget större problem?
Vet iofs. inte hur Ske-kraft ställer sig till frågan men andra aktörer verkar ju installera dessa utan större kostnad. Under rätt förutsättningar förstås. :)

Hursomhelst skulle det vara riktigt kul att se om du fått till anläggningen. Om inte för fullskalig produktion, utan bara för principen. :grin: :thummar:
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

Bränndal (trådstartaren)

#41 » 08:33:07, 15-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kärnkraftverk, kanske det vore något eller näe kanske inte....

I brist på tid så ligger det på is fn. Små steg frammåt lite nu och då, avlopp ingrävt till nytt pannrum, avstädat för gjutning av fall mot avloppet etc. Det är mycket som skall till innan man kan komma till skott tyvärr.

Fokus ligger i huvudsak på styrsytem, så jag har köpt färdig ångpanna, 2 st tvillingmaskiner, jag har en 65 kw flisförugn med 1,6 m3 flisbehållare.

Jag har en skortsten liggandes som skall in när jag vet placeringen av panna och förugn.

Letar efter komponenter för avläsning av vattenivån i pannan och 1 fas motorstyrningar med 0-10 v signal.



/Thomas
Senast redigerad av Bränndal 08:34:17, 15-08-2011, redigerad totalt 1 gång.
Bränndal
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:32, 10-10-2006
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474
MB Trac 800

Ångerman

#42 » 20:02:17, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Bränndal!
Hur har det gått med dina HF maskiner? Köpte en sådan för en vecka sedan. Enligt säljaren oanvänd. När jag försökte provköra den med tryckluft ville maskinen inte gå runt. Det läckte rejält från slidskåpet så att det blir lite packningsarbete. Får se om det sedan även finns annat att fixa. Slidrörelsen tyckte jag verkade OK, men det får visa sig.
Ångerman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:39, 25-01-2015
Ort: Söderbärke, Dalarna
Maskintyp: Ej angivet

Bränndal (trådstartaren)

#43 » 21:25:57, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stiltje i projektet pga tidsbrist...
Gör om gör rätt...

1 person gillar det här inlägget.
Bränndal
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:32, 10-10-2006
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474
MB Trac 800

Nattmaskinist

#44 » 19:51:32, 20-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är ju superintressant!
Hur har det gått?

2 personer gillar det här inlägget.
Nattmaskinist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:04:24, 05-06-2020
Ort: Ljungby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin JCB JS 220 LC, JD 2040, Genie 3818 Teleskoplastare


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se