Hej. Med utväxling borde det gå bra dra sågverket med 40 hp Diesel också, om det går med 40 hp el. En elmotor vrider från varv ett, kan man säga. Det innebär att har du t ex. en elbil så behöver inte den någon
växellåda, det blir motsvarande en bensinbil med automatlåda utan växellåda, på elbilen. Tivolinas radiobilar är elbilar.
Även ångmaskiner vrider från varv noll, eller ett om man så vill. En ångmaskin kan man inte direkt köra motorstopp på, årkar inte maskinen sprängs pannan, i värsta fall. Om vridmomentet är konstant ökar effekten med lika många procent som varvtalet, eftersom det, som redan tidigare nämts. Vridmoment x varv = effekt.
Om jag får möjlighet kollar jag motorers vridmomentskurvor om jag vill lära mig om fordonet motorn sitter i. En del säger, du behöver bara prova bilen, eller vad det nu är. Jag svarar, visst, men det finns kanske tiotusentals motorvarianter, alla kan man inte prova. Det kanske handlar om en MC från 10-talet, som man inte ens har sett, men endå vill veta lite om. Teknisk data. inkl effekt, vrid, varv, prestanda och testkörares omdömme och egna erfarenheter får till sammans utgöra hur man antar MC,n är.
Titanic 1912 hade två enorma fyrcylindriga ångmaskiner plus en avgasdriven turbin. Max effekt 55 000 hp. Har man två av de tre faktorerna, vridmoment, varv och effekt, kan man räkna ut den tredje faktorn...Nu har jag skrivit så mycket, så nu får det räcka, för att inte bli för jobbigt att läsa...