Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Elproduktion med ångmaskin

44 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

daniel.h

#16 » 21:16:31, 08-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bosse_A skrev:
daniel.h skrev:Jag har hört att en elmotor på 40hp i en sågbänk skulle motsvara ca 240 dieselhästar
Om man söker går det inte att hitta dieselhästar. Däremot finns det en site som förklarar hur saker fungerar. Tyvärr är den på engelska:
http://www.howstuffworks.com/horsepower.htm
Att gå på hörsägner som inmte kan beläggas leder inte någonstans utan gör bara folk förvirrade :???:
//Bosse

Ja det har du rätt i..vi ska inte göra folk förvirrade.
Jag tar om det.
Jag vet att en 40hp elmotor motsvarar ca 240 dieselhästar i ett sågverk :mrgreen:
Föreställ dig att försöka driva en sågbänk med 1300mm klinga med en 40hp dieselmotor...bara att glömma, men en 40hp elmotor eller ångmaskin räcker bra.
Rätta mig om jag har fel.
:back_to:
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne



Bosse_A

#17 » 21:40:11, 08-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi bortser från hästkraftsnacket så ser jag fram emot att få ta del av projektets framskridande. :thumme:
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

Kjell.K.

#18 » 21:48:57, 08-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Med utväxling borde det gå bra dra sågverket med 40 hp Diesel också, om det går med 40 hp el. En elmotor vrider från varv ett, kan man säga. Det innebär att har du t ex. en elbil så behöver inte den någon växellåda, det blir motsvarande en bensinbil med automatlåda utan växellåda, på elbilen. Tivolinas radiobilar är elbilar.

Även ångmaskiner vrider från varv noll, eller ett om man så vill. En ångmaskin kan man inte direkt köra motorstopp på, årkar inte maskinen sprängs pannan, i värsta fall. Om vridmomentet är konstant ökar effekten med lika många procent som varvtalet, eftersom det, som redan tidigare nämts. Vridmoment x varv = effekt.

Om jag får möjlighet kollar jag motorers vridmomentskurvor om jag vill lära mig om fordonet motorn sitter i. En del säger, du behöver bara prova bilen, eller vad det nu är. Jag svarar, visst, men det finns kanske tiotusentals motorvarianter, alla kan man inte prova. Det kanske handlar om en MC från 10-talet, som man inte ens har sett, men endå vill veta lite om. Teknisk data. inkl effekt, vrid, varv, prestanda och testkörares omdömme och egna erfarenheter får till sammans utgöra hur man antar MC,n är.

Titanic 1912 hade två enorma fyrcylindriga ångmaskiner plus en avgasdriven turbin. Max effekt 55 000 hp. Har man två av de tre faktorerna, vridmoment, varv och effekt, kan man räkna ut den tredje faktorn...Nu har jag skrivit så mycket, så nu får det räcka, för att inte bli för jobbigt att läsa... :yuck: :grin:
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Norpan

#19 » 21:49:35, 09-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kjell.K. skrev:Titanic 1912 hade två enorma fyrcylindriga ångmaskiner plus en avgasdriven turbin. Max effekt 55 000 hp.


Och en hyfsat stor panna. :dancing_geek:

Hur stor är verkningsgraden på ångdrift med kolvar?
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

MN

#20 » 07:59:51, 10-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norpan skrev:
Kjell.K. skrev:Titanic 1912 hade två enorma fyrcylindriga ångmaskiner plus en avgasdriven turbin. Max effekt 55 000 hp.


Och en hyfsat stor panna. :dancing_geek:

Hur stor är verkningsgraden på ångdrift med kolvar?


Miserabelt låg :grin: Vill minnas att Titanic förbrukade 500 ton kol/dygn. Hade väl ngt i stil med 80 eldare och 120 lämpare i besättningen. Sorry, nog :off_topic: nu...

MVH
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Bränndal (trådstartaren)

#21 » 09:41:59, 10-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkningsgraden på ångmaskiner är mycket beroende i vilken miljö dom arbetar, men särskilt hög är den inte. Man brukar säga att en ångmaskin ligger mellan 8 - 15% i verkningsgrad. Ånglok låg mellan 10 - 12 % i verkningsgrad när det begavs sig och verkningsgraden gick inte att förbättra särskilt just beroende på miljön den opererade i. Systemverkningsgrad kan man nog få betydligt bättre, själv hoppas jag på att hamna någonstans mellan 80-90% i verkningsgrad på hela projektet. Huset och alla byggnader behöver värme och restprodukten vid elproduktion med ånga är värme så det i sig är en lysande kombination.

Verkningsgraden på maskiner och pannor är inte det viktigaste när man tittar på denna typ av projekt, ekonomin blir bra iallafall eftersom som i mitt fall, flis är förhållandevis billigt. Ännu bättre om man hade en krossanläggning, då skulle man kunna få betalt för att elda upp trä ifrån rivningar.
Gör om gör rätt...
Bränndal
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:32, 10-10-2006
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474
MB Trac 800

babewalley

#22 » 21:04:47, 21-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj
Har personligen ingen erfarenhet av ångmotorer,
gillar dock alla gamla rejäla saker och vill här bara dela med mig av en upplevelse jag fick då jag för några år sedan jobbade i Ryssland.
På det stålverk jag jobbade fanns ett valspar som drevs av en ångmotor de fått ifrån ett krigs skepp från 1886, valsparet var ännu äldre dock okänt.

Kan bara säga att det är det brutalaste jag sett, och låter bilderna säga resten

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Den som skrattar sist, tänker långsammast.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
babewalley
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:37, 19-03-2008
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Viktor 230

dogen

#23 » 21:22:06, 21-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nettomätare? Vad innebär det? För att sälja ström till bolaget?

Det kan man väl aldrig få tillstånd till? Han jag pratade med det om tyckte jag var helt knäpp och undrade ifall jag tänkt på vad som skulle hända om de tagit bort matningen för något underhållsarbete och jag börjar skicka ut ström. Han har ju en poäng där :)

Om det vore möjligt att med nettomätare på ett enkelt sätt sälja ström så skall ta upp funderingarna på ett 9kw vindkraftverk igen.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Gripenland

#24 » 21:38:23, 21-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:undrade ifall jag tänkt på vad som skulle hända om de tagit bort matningen för något underhållsarbete och jag börjar skicka ut ström. Han har ju en poäng där :)


Det kan väl inte vara något omöjligt problem? Ett relä som känner av om strömen på nätet bryts och klipper din matning ut på nätet?

Det finns väl dessutom att köpa färdiga lösningar? Jag har för mig att jag sett sådana någonstans :klia:
Hara Caway Twin 1975
Tillv.nr.961
Användarvisningsbild
Gripenland
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:16:40, 26-05-2007
Ort: Göteborg/Kongsberg
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway 1975

Bränndal (trådstartaren)

#25 » 06:31:25, 22-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått ett nytt svar om nettomätare.
Idag finns det ingen möjlighet att få installerad nettomätare. Men det pågår ett arbete inom branschen med att ta fram en taxa för ett sådant abonnemang. Vet inte heller när ett sådant kan finnas.

Nettomätare innebär att man får betalt av elbolaget om man producerar mer än man förbrukar, alternativt har en buffert att ta av när man inte producerar nån el själv. Som i mitt fall skulle jag nog kunna producra hela årsbehovet under den kalla tiden när det behövs vräme till huset för att sedan förbruka vinterna elöverskott under sommaren när man inte producerar nån el själv för att det inte finns något värmebehov.

Använder man asynkrongenerator så är det inte något problem med spänningsbortfall från elnätet, asynkrongeneratorn slutar producera el direkt nätlevrantörens blir spänningslöst. Däremot kommer ångmaskinen börja tokvarva om man inte stänger ner den med automatik när det blir spänningsbortfall.
Gör om gör rätt...
Bränndal
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:32, 10-10-2006
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474
MB Trac 800

dogen

#26 » 10:26:37, 22-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

gripenland: Ja, det har du ju faktiskt väldigt rätt i. Borde gå att lösa. Å andra sidan lever vi ju i ett land där man skall ha 10 olika skyddsnät efter varandra så att man skall kunna gå till jobbet även med 2 promille i blodet :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Ingvar

#27 » 12:01:53, 22-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men det där är inga problem, fast det måste vara proffessionellt utfört för att garantera säkerheten för såna som jobbar på ledningen vid strömavbrott. och den billigaste lösningen just om du vill ha ett mindre vindkraftverk är att du säljer ut överskott på nätet när du producerar mer än du förbrukar, för att sen köpa tillbaka samma ström så att säga..när ditt verk står still..
Det kallas att man ansluter verket bakom elmätaren, och ska du bara ha ett litet så kan det räcka med att du ansluter till lågspänningsnätet, har du t.ex en 25 amp huvudsäkring så kan du ansluta upp till 17kw stort verk.
men du måste byta elmätaren, eftersom din vanliga mätare räknar all ström som samma oavsett vilket håll den går på, och då skulle du alltså få betala även för den du levererar ut :o .

Men om du mer regelmässigt ska sälja ström och få elcertifikat så måste det till en mätare som mäter timvis och kan rapportera, men såna är väl mer eller mindre på gång överallt, fast dom kanske bara kan mäta på ett håll iofs..

Eon och vattenfall tar ca 3700/år + moms för att mäta strömmen medan Fortum av nån anledning bara tar 800 upp till 63 amp...
Allt finns att läsa i en liten brochyr som energimyndigheten ger ut och heter Bygga och ansluta mindre vindkraftver för eget bruk, privatperson.
:bira:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Bränndal (trådstartaren)

#28 » 13:05:36, 22-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här var en nyhet för mig... :(

Detta beror på att vanliga elmätare registrerar
elen lika, oavsett riktningen. Utan byte skulle du
alltså få betala för att leverera el till nätet!


Trodde i min enfald att elmätaren enbart var backspärrad så att den bara kunde gå åt ett håll. Får nog skicka ett mail till Skellefteåkraft igen och fråga lite mer.
Gör om gör rätt...
Bränndal
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:32, 10-10-2006
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474
MB Trac 800

Ingvar

#29 » 15:26:12, 22-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tråkiga, som jag även upplever med mitt lokala kraftbolag, som äger nätet här. Är att dom är så otroligt negativa till allt som inte ryms inom mallarna.. Jag var väl lite tidigt ute med att fråga om inkoppling av ett vindkraftverk, det var innan det kom så i ropet som det är nu, och jag vet inte hur många gånger han sa att jag minsann får betala varenda öre själv, utav de kostnader som inkopplingen medför.. Ingen, ingen annan skulle subventionera mitt verk på nåt vis..
Han ville inte ens diskutera en inkoppling förrän jag hade ett bygglov att visa upp, så det känns ju väldigt inspirerande att gneta med det, om det sen visar sig att inkopplingen går lös på 2-300 000, för då faller ju det hela ändå. Och då får man ju nöja sig med ett internt elnät som bara matar elpatroner i en acc-tank, visst, jag skulle nog spara en 20-30 000 om året på det, men det var ju inte riktigt så jag hade tänkt... :???:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

daniel.h

#30 » 21:56:22, 22-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränndal skrev:Har fått ett nytt svar om nettomätare.
Idag finns det ingen möjlighet att få installerad nettomätare. Men det pågår ett arbete inom branschen med att ta fram en taxa för ett sådant abonnemang. Vet inte heller när ett sådant kan finnas.


Konstigt...jag kunde få nettomättare men var tvungen att få hela anläggningen typgodkänd.
Men jag har nog hittat en lösning, det finns godkända invertrar för inkoppling
på elnättet 1-20kw och då spelar det ingen roll vad som driver invertern.
Jag ringde en på Bonnet.se som sålde såna, han hade inte fått hem 1kw modellen som jag var intresserad av, men sa att den skulle vara CE-märkt
och godkänd för att koppla in på det svenska nätet.
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se