Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygge av flismaskin, nu har första bilderna kommit!

115 inlägg • Sida 6 av 8
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Hansborg

#76 » 10:06:54, 20-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ramen under huggskivan... Vilken diameter är det på skivan?
Får (tar) ni betalt enligt energi innehåll eller m3 ? Färsk virke, eldas flisen direkt, eller torkas den...
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500



Forsgren (trådstartaren)

#77 » 14:12:58, 20-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej den var kvar sedan innan.. Var bara själva "inmatningskanalen" vi gjorde ny.

På den första huggen och den på Fendten är det en skiva på 95 cm. Den nya på skotaren är på 120 cm..

När vi flisar själva och säljer får vi per MWh, flisar vi nå dåligt så kör vi per timme(städning), eller om vi flisar åt någon som själv säljer flisen då får vi betalt per m3.

Värmeverket eldar det otorkat, för dom är det nog inte så fuktigt ändå, iaf för värmeverket här. Annars eldar dom en hel del bark från sågverk i närheten och den är riktigt sur.
Forsgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:21, 29-12-2006
Maskintyp: Traktor

Robban_C

#78 » 14:30:15, 20-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag pratade med en flisare här hemma, han får också betalt per MWh från värmeverket. Dom väger och sen mäter dom fukthalten för att få fram ett energiinnehåll.
Tänkte det kunde vara kul att veta hur det är på andra ställen.

Och som kuriosa kan jag nämna två saker:
1. Flisen bör inte vara alltför torr eftersom den då brinner för högt upp i "ugnen". Det rör sig alltså om en "svävande" brandhärd. Fläktar håller brandhärden svävande och är flisen för lätt (torr) så hamnar den för högt upp. Han får alltså enligt egen uppgift mer betalt för flis med lagom fuktmängd än för helt torr flis!
2. Till skillnad från kaminen där hemma så utgör inte fukten något problem. Alla här vet att fuktig ved ger dåligt värmeutbyte eftersom det åtgår energi för att koka bort fukten ur veden. Det där är gammal skåpmat för de flesta av oss. Men på värmeverket (i alla fall här i stan) så använder man kylmaskiner efter förbränningen för att kyla ner rökgaserna, därvid kondenseras vattnet som kokats bort och då återfår man den energi som åtgår för torkning av bränslet.
Dom har minsann räknat ut det bra. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Forsgren (trådstartaren)

#79 » 23:24:41, 20-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är samma här, vikt och ett fuktprov.
Vet inte riktigt hur betalningen varierar med fukten, men dom kondenserar gaserna här också..
Forsgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:21, 29-12-2006
Maskintyp: Traktor

Bengt.Svensson

#80 » 20:53:22, 21-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Forsgren skrev:Jo det där med att dela upp det på flera ATMegor har jag funderat på, men det kändes som att det var enklast att få allt i en å samma krets. Är ingen direkt fena på programmerigen, är så att allt som skall göras måste jag typ lära mig först. Så skippar jag seriekommunikationen så slipper jag lära mig den, dvs jag spar lite tid som jag inte har.. :svettas:
Har redan bränt för många kvällar och nätter för att få touchfunktionen till displayen att fungera. :skriva2:

Men den är inte klar än så vi får se vart det slutar...

Egetligen behövs ju inte alla in och utgångar som jag tänkt mig, men jag hade tänkt lyxa till det med att köra alla funktioner(fälla upp inmatningen, öka trycket på matarrullen osv) genom datorn. Då har man ju möjligheten att ändra på funktioner bara genom lite programmering. Funderade tex på att ha en "pauseknapp" som man använder när man åker och tömmer, den fäller upp inmatningen och sänker varvtalet på motorn med bara en knapptryckning istället för två!! :cool: :smile:


Ang. touchen: Ett hett tips är att medelvärdesbilda AD-signalen, då blir den lite mer stabil. Det blir ännu bättre om du gör en servicemeny med en kalibreringsrutin för touchen. På vissa skärmar ändras offseten över tid och då är det gott att kunna kalibrera om dem. Jag kan inget om just din MCU men jag antar att det finns någon typ av EEPROM som du kan lagra lite inställningar i...

Seriekommunikation och flera MCUer är lite överkurs, en sådan lösning är inte helt lätt att få så pass buggfri att man kan förlita sig på den när man styr en stor dieselmotor. Inte bara buggar utan också fel i serieöverföring, etc. att tänka på.

Ett sista tips är att se till att PWM-signalen är default OFF samt att du har en nödstopp som inte är kopplad via datorn. När jag jobbade med symaskiner hade vi problemet att om MCUn gjorde en "brownout" och pga av spänningsfall hamnade i reset-läge utan att programmet körde igång så började huvudmotorn genast köra på full spett. En symaskinsmotor går väl an men en 200hk dieselmotor...
Bengt.Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:34, 08-12-2008
Ort: Småland
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD1950, JD 2120, JD5070M+L, MF135

Forsgren (trådstartaren)

#81 » 22:57:14, 05-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo medelvärde skall det nog bli, även om värdena redan nu är ganska stabila. Läser av skärmen två gånger på varje ledd, vänster + höger / 2, uppe + nere / 2. Bara för att jag skall hamna mitt under fingret man pekar med.
Någon kalibreringsmeny skall jag ochså försöka få till, har försökt men inte fått till det ännu, vill inte bli riktigt bra av någon anledning.

Som det ser ut nu blir det nog den enklast tänkbara lösningen, har inte tid till mer..

En ny bild, tippen verkar fungera, iaf i tomma.. :svettas:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Forsgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:21, 29-12-2006
Maskintyp: Traktor

Bengt.Svensson

#82 » 10:20:24, 06-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Forsgren skrev:Jo medelvärde skall det nog bli, även om värdena redan nu är ganska stabila. Läser av skärmen två gånger på varje ledd, vänster + höger / 2, uppe + nere / 2. Bara för att jag skall hamna mitt under fingret man pekar med.
Någon kalibreringsmeny skall jag ochså försöka få till, har försökt men inte fått till det ännu, vill inte bli riktigt bra av någon anledning.

Tyvärr är touch-skärmar sällan helt linjära, det blir lätt ett hörn som inte hänger med. Hör av dig om du vill ha hjälp med kalibreringsfunktionen.
Bengt.Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:34, 08-12-2008
Ort: Småland
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD1950, JD 2120, JD5070M+L, MF135

Forsgren (trådstartaren)

#83 » 21:03:04, 27-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för erbjudandet! Men vet inte om jag vågar visa dig min fulkod. Skall göra ett till försök själv först när jag får tid.
Blir nog att dra ner lite på finesser och funktioner. Tiden går så fort..

Nu var det ett tag sedan, men på nå vis har det inte hänt sådär jättemycket som syns..
Men butten är iaf klar och skall köras på lackering, vi lyfte av den med kranen på skotaren och allt gick precis som det skulle.. :driver:

Ett par bilder måste det ju ändå bli:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Forsgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:21, 29-12-2006
Maskintyp: Traktor

Holger

#84 » 21:18:32, 27-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen fler bilder! :grin:
Vilket bygge! :buga:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Hansborg

#85 » 21:35:00, 27-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inponerande bygge. :buga: :buga: :buga:

Lite bilder på kraftöverföring, nivelvinklar, lagerbockar,m.m. Vore nu inte helt fel. :thummar:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Antevante

#86 » 22:29:35, 27-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Proffsigt och genomtänkt bygge! Nu hoppas vi få se den i arbete snart!
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Forsgren (trådstartaren)

#87 » 16:01:42, 28-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man tackar!

Har tagit längre tid än beräknat men nu känns det som om det går bakåt.. :???:
Här kommer bilder på hur den ser ut just nu, vi håller på att plocka isär för att skicka den på lackering. Butten är redan lackad å klar..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Forsgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:21, 29-12-2006
Maskintyp: Traktor

sjennar

#88 » 18:54:04, 28-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snuggt altså.
sjennar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:02, 12-05-2008
Ort: Närpes
Maskintyp: Traktor

jonashedlund

#89 » 21:38:46, 28-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

mycket fint bygge! :thumme:
kör kobelco sk120 bandare och är i övrigt väldigt maskin intresserad!
jonashedlund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:10:21, 06-01-2005
Ort: umeå

Hansborg

#90 » 01:59:19, 01-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prima bilder :thumme:
Är det splines på mellanaxeln? Axlarna på lagerbockarna e dom lika långa, egen tillverkning eller fabriks? Vinklar du av ännu mera fram till tuggen?
Gör du kretskorten själv eller? e det samma display som tidigare. funkar displaien nu? :grin:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron