Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Vertikalt vindkraftverk

327 inlägg • Sida 21 av 22
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

daniel.h (trådstartaren)

#301 » 10:43:07, 28-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knut.Karlsson skrev:Jag ser att jag var VÄLDIGT otydlig... Frågan var igentligen:

Daniel.h hur går din snurra? Genererar den något nuförtiden? Eller har du gått vidare till nästa projekt?

/Knut

Nä den genererar inget, jag har väl kört fast på generatorbiten och
jag har gått vidare till nästa projekt, men leffes länk gav en hel del
inspiration till att göra nya försök med ombyggd asynkronmotor.

Gossebear: Det ser ut att vara den kinasnurran som Göran Gatenfjord
importerade, den skulle ge 5kw vid 10m/s men gav väl bara 1kw som mest så de kommer nog bli besvikna.

leffe skrev:Hej

En länk till ett ställe med vindkraftverk och elmotorer många bilder som jag tyckte passade Daniel.h ämne

:smile:

www.anotherpower.com/gallery/albums.php

Tackar för länken :buga: där finns all info som behövs för att bygga
om asynkronmotor till permanetmagnet generator.
Lite bilder från länken.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne



Bränndal

#302 » 10:00:43, 02-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tror ni om detta?

http://www.etllc.org/index.php?pages=products_01

Vertikal vindturbin med betydligt högre effekt än de de tradionella.
Gör om gör rätt...
Bränndal
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:32, 10-10-2006
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474
MB Trac 800

Robban_C

#303 » 14:52:25, 02-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränndal skrev:Vad tror ni om detta?

http://www.etllc.org/index.php?pages=products_01

Vertikal vindturbin med betydligt högre effekt än de de tradionella.
Nja, effekten står det inget om men verkningsgraden sägs vara betydligt bättre.

Men jag reagerar på följande:
Because the efficiently is improved so drastically, our vertical type turbines can generate about two times more electricity compared to a conventional wind turbine, using the same capacity generator, and under the same wind conditions.

Vaddå?
Jag menar att det är helt rätt att man säger att den ger mer effekt under samma vindförhållanden, det är ju den ökade verkningsgraden i ett nötskal.
Men generatorn borde väl vara anpassad efter den maxeffekt turbinen lämnar och inte efter verkningsgraden? Eller möjligen efter den maximala effekt som man väljer att använda sig av. I det här exemplet så har man ju tydligen valt att "vika undan" bladen vid 40 m/s så där är väl antagligen maxeffekten.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bränndal

#304 » 15:10:49, 02-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt korrekt, inte högre effekt, menade högre verkningsgrad.

Principen tror jag dock på. Det vore trevligt om daniel.h hade lite mera tid så vi fick se lite praktik på detta.
Gör om gör rätt...
Bränndal
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:32, 10-10-2006
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474
MB Trac 800

tracker

#305 » 15:32:06, 02-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

tyckte det inte var så stor skillnad mot ett vanligt vindkraftverk.
nackdelen är att det är så lågt, det blåser mer högre upp så ett vanligt vindkraftverk har nog bättre medelvindhastighet
det är sällan som man utnyttjar spannet mellan 24 m/s till 40 M/s

http://www.etllc.org/images/products/image009L.jpg
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

andebjor

#306 » 19:44:38, 02-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränndal skrev:Vad tror ni om detta?

http://www.etllc.org/index.php?pages=products_01

Vertikal vindturbin med betydligt högre effekt än de de tradionella.


Jag skulle vara hemskt intresserad av att se hur det räknade ut verkningsgraden som de anger på hemsidan:
our vertical type wind turbine can convert wind power to electric power up to more than 70% efficiency - a much higher efficiency than the Betz theorem postulates (59%)


Att de hävdar att de kommer upp i mer än vad Betz säger gör mig mycket tveksam.

Betz lag säger alltså hur mycket energi du maximalt kan ta ur vinden med en turbin. Se till exempel http://www.greenwindenergy.net/whencewind.html för ett någorlunda lättfattligt och intuitivt bevis.

Nu insåg jag precis att de nog snarare har rört till definitionerna för sig själva. 70% som de pratar om definieras i bildtexten i bilden som tracker länkar till, och där står det att 70% kapacitetsfaktor innebär att turbinen genererar i snitt 70% av dess maxeffekt i snitt över ett år. Det har alltså ingenting överhuvudtaget att göra med hur mycket effekt du får ut av vindens energi till elektrisk energi.

Nu blev jag om möjligt ännu mer skeptisk eftersom de hej vilt jämför äpplen och päron och därefter drar slutsatsen att de är runt 18% bättre än teoretiskt möjligt :uupps:
andebjor
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:12, 01-12-2008
Maskintyp: Ej angivet

Bränndal

#307 » 21:15:21, 02-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skillnaden mellan en vanlig turbin syns tydlig när man tittar på den lilla videosekvensen.
http://www.etllc.org/index.php?pages=products_01

En vanlig vindturbin har ett tyngre motstånd när vinden skall omsättas till roterande rörelse. I detta fall vinklas bladen till horisontalt läge när de går mot vinden och fäller ut full när de går med vinden. Inget mottryck. Lite som att segla i medvind med storsegel, det går mycket fortare än att kryssa mot vinden då all energi används till att trycka "rakt framåt". Eller är jag helt ute och cyklar?
Gör om gör rätt...
Bränndal
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:32, 10-10-2006
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474
MB Trac 800

andebjor

#308 » 23:49:11, 02-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränndal skrev:Skillnaden mellan en vanlig turbin syns tydlig när man tittar på den lilla videosekvensen.
http://www.etllc.org/index.php?pages=products_01

En vanlig vindturbin har ett tyngre motstånd när vinden skall omsättas till roterande rörelse. I detta fall vinklas bladen till horisontalt läge när de går mot vinden och fäller ut full när de går med vinden. Inget mottryck. Lite som att segla i medvind med storsegel, det går mycket fortare än att kryssa mot vinden då all energi används till att trycka "rakt framåt". Eller är jag helt ute och cyklar?


Nja, jag vet inte om jag håller med. Om du seglar i medvind kan du aldrig komma upp i större hastighet än vindhastigheten. Åker du däremot lite snett kan det gå betydligt fortare, och samma sak gäller vindkraftverken. I ett konventionellt vindkraftverk med trebladig propeller rör ju sig bladen vinkelrätt mot vinden hela tiden och upplever då så att säga sidvind. Med den här nya varianten rör sig bladen mer eller mindre i vindens riktning under den tid som de är utfällda. Ett specialfall är när de har kommit halvägs, då rör de sig exakt i vindens riktning (under förutsättning att det inte blåser uppåt eller nedåt). Om då ytterdelen av bladet rör sig snabbare än det blåser så kommer den att bromsa rörelsen, men längre in mot centrum där bladet rör sig saktare trycker vinden fortfarande på.

I bilden http://www.etllc.org/images/products/image007L.jpg från deras hemsida ser man att de har skrivit ut en bladlängd på 12 meter. Då rör sig bladspetsen ungefär 75 meter per varv. Om det då blåser 7.5m/s får verket inte snurra fortare än en tiondels varv per sekund, eller 6 varv i minuten innan ytterdelen går fortare än vinden och börjar bromsa.

Om man jämför med med propellerverket i samma bild så har det en bladlängd på ungefär 40 meter. I det fallet vill man inte att bladspetsen går fortare än ljudhastigheten (har jag för mig, rätta mig om jag har fel!) på 340 m/s eller nåt sånt. Då får inte propellern snurra fortare än cirka 1.25 varv per sekund.

Men sen ska man ju komma ihåg att hur fort verken snurrar inte säger någonting om effekten om man inte vet hur mycket moment som överförs till generatorn. Att däremot säga att det går åt energi från vinden när den trycker på propellerkraftverket i vindriktningen är fel, för det går inte åt någon energi så länge som inte kraftverket rör sig i den riktningen.

Nu har jag svamlat en massa och kommer inte riktigt ihåg vad jag ville säga :grin:
andebjor
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:12, 01-12-2008
Maskintyp: Ej angivet

daniel.h (trådstartaren)

#309 » 00:34:07, 03-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränndal skrev:Principen tror jag dock på. Det vore trevligt om daniel.h hade lite mera tid så vi fick se lite praktik på detta.


Tid har jag gott om men går och väntar på min ADHD utredning ska
bli klar så man kan få något så man kan fungera.
Nu kan det timmar innan jag lyckas få ihop ett enkelt inlägg och
dom lagliga alternativen som fungerade har blivit dödsknark så
man får väl hålla ut.
Jag har dock inga problem med att starta ogenomtänkta projekt :mrgreen:
Vet inte om det blir nya försök med vindkraft, men mer ångprojekt
blir det men det dröjer med redovisningen till man har lite bättre koncentration.
Detta tog ca 3h att skriva :ohnej:
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

Danielb

#310 » 22:55:11, 03-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt att se ett livstecken från allas vår forum idol nr 1 !
Tråkigt att du har det jobbigt nu, men jag och säkerligen många andra hoppas det snart ordnar sig till det bättre för dig.
Ser fram emot fler trevliga trådar från dig att läsa, se och förundras över.
Krya på dig!
Mvh. Danielb
Danielb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:24, 13-06-2007
Maskintyp: Traktor

torlin

#311 » 21:13:29, 04-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränndal skrev:Vad tror ni om detta?

http://www.etllc.org/index.php?pages=products_01

Vertikal vindturbin med betydligt högre effekt än de de tradionella.


Tycker det osar lite bluff om detta. De har en bunt uppgifter på sidan som är orimliga och motsägelsefulla.
Först naturligtvis påståendet om bättre verkningsgrad än Betz lag.
Sedan har de en bild då de jämför sitt 1500 KW verk med ett konventionellt med samma effekt.
Rotorarean på deras verk är ca 600 m² mot det konventionella verkets 4800 m².
8 gångers skillnad :!: :!:
Ok om de pratar om toppeffekt kan jag köpa det då deras verk ska klara dubbelt så hård vind (och effekten beror av vindhastigheten i kubik).
Men så har de lite längre ner effektkurvor som visar att deras verk ger lika mycket eller mer effekt för samtliga vindstyrkor.
(visserligen för 1000 kW verk, men man får väl förmoda att storleksförhållndena är liknande som för 1500 kW ifall man inte medvetet försöker bluffa..)
Detta innebär ju att man påstår sig ha 8 ggr så bra verkningsgrad :uupps:
(noterar också att de inte utnyttjar de högre vindhastigheterna för att ta ut mer effekt, börjar begränsa uttaget vi drygt 10 m/s)

Gjorde ett överslag med Betz lag för 1500 kW verken i 10 m/s och maximal verkningsgrad (59%)

ETC : 210 kW
konventionellt : 1700 kW

Så jag tror antingen det rör sig om aningslösa uppfinnarjockar som tror sig hittat ett sätt att upphäva alla naturlagar (finns ganska gott om sådana i energibranchen),
eller medvetna bluffmakare som lyckats få bidrag från nån EU fond för grön energi.

Annars en mycket intressant tråd och hoppas det löser sig Daniel !

mvh Torbjörn
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

daniel.h (trådstartaren)

#312 » 02:21:09, 05-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar, ja får hoppas det löser sig för jag skulle gärna
vilja komma igång och posta massa galna projekt men det
är kaos i huvudet och överallt.
Är i slutet på utredningen men dom har inte så bråttom
direkt, ca 1.5h att fylla i massa papper och så får man
vänta 1-2 månader till nästa gång.
Kanske dags skaffa fruntimmer så det blir lite ordning på mig.
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

rama

#313 » 07:42:25, 05-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

du får väll gå till tok docktorn å få lite anfetamin har funkat på några kompisar alla fall jag har inte våga prova
rama
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:25, 05-12-2009

Bränndal

#314 » 11:20:57, 05-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svensk sjukvård är ganska bra men lite väl långsam tyvärr, man skall helst vara frisk för att kunna vara sjuk och ha kontakt med sjukvården. Det kommer att lösa sig för dig Daniel men i Sverige tar allt tid.


Annan variant på vertikalt vinkraftverk
http://www.energytower.se/index.php?option=com_content&task=view&id=15&Itemid=35

Går verkligen Betz lag att tillämpa på ETC-s modell av vertikalt vindkraftverk. ETC-model är mer av en vindfångande yta och när bladen passerat den delsträcka som ger nytta viks dom upp för att minska motståndet på returen. En rotor i ett vanligt vindkraftverk arbetar med lyftkraften i rotorbladen för skapa en roterande rörelse. ETC använder vindens tryckkraft för att skapa en roterande rörelse.
Gör om gör rätt...
Bränndal
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:32, 10-10-2006
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474
MB Trac 800

torlin

#315 » 17:50:14, 05-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränndal skrev:Går verkligen Betz lag att tillämpa på ETC-s modell av vertikalt vindkraftverk. ETC-model är mer av en vindfångande yta och när bladen passerat den delsträcka som ger nytta viks dom upp för att minska motståndet på returen. En rotor i ett vanligt vindkraftverk arbetar med lyftkraften i rotorbladen för skapa en roterande rörelse. ETC använder vindens tryckkraft för att skapa en roterande rörelse.


Ja, Betz lag bygger på två väldigt fundamentala principer och gäller oberoende av hur man utvinner energin ur vinden.

Kontinuitetsekvaktionen:
Massan av luften som kommer in i kraftverket är lika stor som massan som åker ut.

Energiprincipen:
Energin som utvinns i verket är lika med skillnaden i rörelseenergi för den inkommande och den utgående vinden.

Man kan utifrån dessa ställa upp ett uttryck för effekten och får i detta en funktion av kvoten av utgående och inkommande vindhastighet
som har ett max vid kvoten 1/3 (dvs utgånde vindastighet är 1/3 av inkommande) Vid denna punkt får man 0,59 i verkningsgrad.
Tycker en ganska bra förklaring finns på engelska wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Betz'_law
(ev. lite för matematisk för "gemene man")

Intuitivt är det dock ganska lätt att inse att man inte kan utvinna all rörelseenergi ur luften,
för då skulle den utgående luften inte ha någon hastighet utan samlas bakom turbinen.

Kom också att tänka på att då man flöjlar bladen på tillbakavägen så utnyttjar man ju bara halva arean, så effekten som jag räknade ut ska halveras.

/Torbjörn
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se