bonnen513 skrev:Kan du förtydliga hur bogserventilsslangarna är dragna?
På de fyrkantiga blocken på drivmotorerna sitter det två slangar underifrån.
Bogserventilerna (en per sida) stänger denna krets, när man ska köra den och öppnar så det blir genomströmning om man ska bogsera.
Mer jobb idag.
Satte mätare på "Charge Pressure" idag, som var nästa steg: (Och jag har bytt slangar till sugsidan av laddpumparna, fint ska det vara. Inte för att det gjorde skillnad.)
På tomgång gav den ca 14 bar, vilket är som det ska, om jag begripit något (det står olika i den gamla och nyare manualen):
På arbetsvarv, kanske 2500, ger den ca 15 bar, vilket verkar ok också, utan belastning.
Sedan är det problem.
När jag kör framåt eller bakåt, går trycket ner. Mot hinder sjunker det ner till noll:
Film framåt (mot hinder): https://photos.app.goo.gl/JX6MBwZguQqAuy7G8
Film bakåt (mot hinder): https://photos.app.goo.gl/4RjkN2ARKnD9K9Cd7
Alltså likadant, menar jag.
Mätningen skedde på höger sida, dock var det samma fenomen på vänster, även om jag då var så trött på denna att jag inte riktigt orkade filma.
När jag nu ser i manualerna så tycker jag inte det finns någon felsökning som stämmer.
Jag har "Will not move in either direction", "Will move in one direction only" och min favorit som är "Sluggish response" alltså seg och konstig, som jag förstår det.
Jag väljer "Sluggish" och konstaterar då i felsökningsschemat att jag ska till "Purge releif valve" på motorn.
Även om jag tar "Will not move at all" så pekar den på samma ventil:
Då är jag igen tveksam.
I den manual jag har visas ju bara "fixed dispacement motor" eller så är jag trög.
Mitt system har ju "variable displacement motor" eller?
I vilket fall verkar blocket på motorerna vara lika:
Om jag då utgår från att de fyrkantiga blocken har samma funktion, så pekar det ju på denna ventil:
Sedan tidigare så har jag ju haft isär dem och gjort en amatörmässig bedömning samt kontrollerat att det inte var defekt fjäder eller skräp i.
Det var ju också den jag försökte ta närbilder på och hade en bild med.
Här är alla:
Det sitter ju en i varje motor av denna typ.
Frågan är ju då om det skulle kunna vara så att de spåren av slitage som syns på dem är tillräckligt för att allt ska balla ur?
Kan den "lilla" oljan som kan komma förbi om vi låtsas att de är slitna, ge mitt fel?
Felscheman pekar ju liksom inte på något annat.
I scheman så sägs det väl att om motorerna eller pumparna är kass så ska ju laddtrycket hållas uppe, även vid drift.
Det finns ju också två varianter nu, antingen att jag tror att denna propp är så sliten att det åker förbi olja i loppet eller i sätet (där fördjupningen på bilden ovan blivit) eller att fjädern blivit utmattad.
En lockande tanke är ju att styva till fjädern genom att lägga fler schims (typ ta från ena sida och lägga alla i samma sida). Då bör jag ju få reda på om den tätar bättre genom att den skulle bli starkare på den sidan där jag lägger schimsen, samt helt kass på andra sidan.
Det står i manualen att jag inte får göra "charge releif valve" i motorn hårdare än "charge pressure valve" i pumpen, för då fungerar inte kylningen.
Men kan man bara tillfälligt göra en sådan abrovinsch?
Någon som har förslag?
Jag kan ju naturligtvis byta ut båda blocken, känns bara som en lite osäker (och säkert kostsam) historia.