Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Merlo P40.7 -10 som bara klickar vid tändning

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

magi (trådstartaren)

#1 » 20:48:37, 29-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Hade missat slå ifrån huvudströmbrytaren till min teleskopare så när jag slog till tändningen så lös det till väldigt svagt, startmotorn gick inte igång alls.
Så jag slår från ifrån huvudbrytaren och sätter ditt batteriladdaren, efter några timmar visar den fullt så jag testar igen, då är den i princip helt död, inte en lampa lyser, istället bara klickar det i hög frekvens bakom instrumentbrädan.
Så idag var jag och köpte nytt batteri (för det andra var riktigt gammalt), men det blir samma sak med det.

Jag har lagt till en liten videofilm på problemet i hopp om att någon vet/tror det kan bero på.
Eller vart börjar man ens felsöka?

https://www.youtube.com/watch?v=bOjXunlgeqU

Mvh
magi
magi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:37, 30-10-2013
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Merlo P40.7



torbjorn_forsman

#2 » 21:39:55, 29-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dålig kontakt vid batterikablar eller i huvudbrytare? Mät spänningen dels över batteriet, och dels mellan en punkt efter huvudbrytaren och jord, medan du gör startförsök, och se om det går att dra några slutsatser.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magi (trådstartaren)

#3 » 23:21:33, 30-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte så lätt att göra detta själv.
Jag hittar ingen bra jordpunkt i hytten, blir inte klok på vart jord finns på kretskortet.

Bild

Det är reläet ner till höger i bild som låter när jag slår till tändningen, den grövre blå kabeln är + och kommer från huvudströmbrytaren (via en 80A säkring).
Jag hoppas få mer tid i dagarna till att inspektera och eventuellt förbättra jordpunkten (där de flesta jordkablar samlas).

Men hur troligt är det att det är reläet som är problemet?
Och vart tusan hittar jag jord på kretskortet, för det måste ju finnas en jordpunkt där.
magi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:37, 30-10-2013
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Merlo P40.7

torbjorn_forsman

#4 » 23:25:57, 30-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som om Merlo har använt tysk DIN-standard för anslutningsbeteckningar (t ex 15 för + efter tändningslåset). Håll då utkik efter en anslutning på kretskortet som heter 31, den bör vara jord.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magi (trådstartaren)

#5 » 23:42:31, 30-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken bra feedback, tack!
magi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:37, 30-10-2013
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Merlo P40.7

Göran Ekman

#6 » 13:57:06, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instrumentet påminner om det som sitter i våran 28-7 från -00 är det två lager kretskort?
Har inget minne av var jord är på den.
Det där upplägget med ett kretskort som är utsatt för damm och kopplings stycken som sitter mot kortet,blir det sedan lite fuktigt kan det bli krypströmmar. Funkar skapligt om man håller det rent.
Fick någon elektronik kunnig person att gå över mitt kretskort och löda om det som såg dåligt ut.
Äldre Merlo maskiner, där är min fundering vilka droger gick den ansvarige för elsystemet på?
Kan omöjligt ha varit vid sina sinnens fulla förmåga.
Om det kan vara av intresse så har jag ett dåligt elschema, det som sitter bak i instruktions boken.
Känner du att det kan vara något för dig kan jag göra ett försök att kopiera/scanna/ eller något.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

magi (trådstartaren)

#7 » 16:34:48, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kikar gärna på det du har om du orkar skanna in det.
Jag delar med mig av ett linjeschema jag har fått tag på, hoppas det hjälper någon annan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
magi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:37, 30-10-2013
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Merlo P40.7

bonnen513

#8 » 20:37:52, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att mäta vid huvudströmbrytaren, batteriet och startmotorns anslutning då det är där de största strömmarna passerar och även de vanligaste ställena där det blir glappigt härjat o brännt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Michael Meier

#9 » 21:04:57, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magi skrev: .... Men hur troligt är det att det är reläet som är problemet? ....


Det vore smidigt om du kunde utesluta helt normala fel på väg mellan batteri, huvudströmbrytare, startmotor och eventuell jordfläta på minussidan eller om du har minus kabel fram till motorn.

vet du hur nyckeln matas? ofta (inte alltid) är det kopplat via någon kopplingspunkt, exempelvis generator, startmotor, huvudströmbrytare, faller den bort så har du ingen kräm inne i hytten till något vettigt.

Att ett mekaniskt relä låter är väldigt normalt, man skulle kunna säga att det låter varenda gång kretsen sluts och öppnas, så ljudet av ett mekaniskt relä som ändrar läge skulle jag säga är ett helt friskt relä.

Om du testar startmotorn direkt på solenoidens anslutningar får du ett direkt gensvar om den grova delen av batterisystemet fungerar under last.

undvik pilla med skruvmejsel på solenoiden om du är osäker eller darrig på handen, ofta behövs det bara en kabelsnutt med rätt flatstift på för att teststarta på ett mera seriöst sätt.

ta en bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

magi (trådstartaren)

#10 » 21:22:06, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag mätt en hel del och det verkar inte vara spänningsproblem/jordningsproblem till kretskortet.
Efter en stund när jag hade hela instrumentpanelen uppfläkt så funkade tändningen helt plötsligt, flera gånger.
Monterade tillbaka allting igen och samma problem igen, typiskt :/

Upp med det igen, denna gången fick jag det inte till att funka. Så nu har jag plockat ut hela panelen, separerat på kretskort och panel.
Såhär ser det ut (mer skitt än va mitt rum va som tonåring).

Bild

Bild

Jag tror det antingen är glappkontakt (någonstans) eller krypström/spänning vid tändningen, ser ganska ärgat/skitt ut vid kontakterna på tändningen.
Hade ingen isopropanol hemma, men tänker tvätta av kretskortet och de fulaste kontakterna.
Senast redigerad av magi 21:32:17, 01-07-2022, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
magi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:37, 30-10-2013
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Merlo P40.7

Michael Meier

#11 » 21:28:31, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du nå förstoringsglas?, bra att kolla lödningar med.

eventuellt kan telefonen förstora åt dei, men ibland har vissa fokusproblem.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

magi (trådstartaren)

#12 » 21:29:44, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär ser anslutningen ut: Batteri + -> huvudströmbrytare -> 80A säkring -> ansluten till skruven uppe til vänster på det lilla kretskortet med svart relä. Där mäter jag 12.85V.
När tändningen är avslagen (men huvudbrytaren till) mäter jag 0V på skruven lite längre upp (märkt +15), det är normalt som jag förstår det. Slår jag till tändningen (ett hack bara) så burrar reläet och jag ser 0,2V på samma skruv.

Om jag slår ifrån tändningen igen och trycker ner tutan, så låter det likadant från ett annat relä, samma ak om jag aktiverar varningsblinkers, då är det ett annat relä som låter.
Så det är ju definitivt ett spänningsproblem. Frågan är bara vad som orsakar det.
magi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:37, 30-10-2013
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Merlo P40.7

Michael Meier

#13 » 21:33:42, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju nästan identifierat det :) (du fick ju igång tändningen några sekunder medans du pillade med kretskortet).

Du är en god bit på väg.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#14 » 23:31:46, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om reläerna är heltätade, vilket jag tror (alltså kåpan fastlimmad, sitter inte med plasthakar), så föreslår jag att du börjar med att grovtvätta lödsidan av kortet med varmvatten och handdiskmedel, skölj sen noga med rent vatten och låt det torka ordentligt (t ex i varmluftugn på 50-60 grader över natten). Summern (den fyrkantiga svarta saken uppe till höger på övre bilden) tål nog inte vatten, ta loss den eller tejpa över slitsarna före tvättning.
Isopropanol är bra om man vill tvätta bort flussmedelsrester (eller om det är ett kort med komponenter som inte tål vattentvätt), men behövs inte för allmänt dammig eller oljig smuts.

Jag skulle föreslå att kolla alla flatstift- och rundstiftskontakter noga, om det verkar finnas tecken på varmgång eller krypströmmar, utböjda hylsor eller liknande nånstans. Man kan gärna ta ett löst flat- resp rundstift och prova i misstänkta hylsor för att känna efter att det blir bra kontakttryck.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jörgen.k

#15 » 14:03:43, 03-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle misstänka huvudströmbrytaren. Varit med om flera som har dålig kontakt. Har du fortfarande 12,85V in på kretskortet med tändningen på ?

1 person gillar det här inlägget.
Jörgen.k
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:25, 22-04-2012
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se