Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Bobcat 632 projekt..

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

imrtl (trådstartaren)

#1 » 16:06:45, 09-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla,
Jag hittade ett intressant projekt tidigare i år, och tänkte dela med mig av lite bilder på vad som har gjorts och skall göras ännu.. :mrgreen:

Hittade denna bobcat 632 på blocket, den var inte snygg. Förra ägaren hade plockat isär halva maskinen för att laga hydrostaten, sen hade intresset mest troligen tagit slut.. :dancing_geek: jag fick med ett grävaggregat med en skopa, pallgafflar, en grusskopa och en snöskopa.

Här har ni lite bilder som jag lånat av säljaren:
Bild
Bild
Bild

När jag väl fick hem maskinen så märkte vi att motorn hade rostat fast, en liten Ford bensinmotor. Vi hittade en VW caddy motor som vi monterade dit, det gick ganska smidigt.. dock hade vi stora problem med att lösa startmotorn, då den sitter tvärtom på en caddy motor. Vi hittade dock en passande startmotor från en nyare passat, dock fick vi tillverka ett stödlager till den.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Hydrostaten i tusen bitar...
Bild
Hydrostaten tillbaka på sin plats! :grin:
Bild
Vi hade ganska stora problem med att få maskinen att röra på sig, vi märkte sen att slangarna var felkopplade :) man lär sig av sin misstag..

Monterade lastaren och nya tappar.. den ser ju inte direkt fin ut :)
Bild
Bild

Grävaggregatet monterat och testat, den fungerade! lite glapp här och där. Armen är förlängd ca en meter. Funderar på att förkorta ner den till originallängd dock. Samt strypa till den lite, för den rör sig ganska fort i sidled... :dancing_geek:
Bild


Slipning! tänkte först plocka isär maskinen igen för att sandblästra allting, dock kändes ju detta inte direkt så kul när allt börjar falla på plats. Valde att slipa hela maskinen med en rondell och ståltriss? (en grov variant av en ståltrissa, jag vet inte om den heter så men.. ni kanske förstår).
Bild
Bild
Målning, i Åkermans färger.. har alltid tyckt om färgkombinationen, och gillar inte bobcats färger. :)
Bild
Bild
Bild


Färdig!
Bild
Bild
Bild

Fick användning för maskinen direkt då jag dränerade hemma i somras. Den är ju riktigt "rolig" att arbeta med, än så länge. Folk har ju sagt att dessa maskiner bara är leksaker, men än så länge har jag bara positiva erfarenheter av den! Dock läker den olja, ganska mycket... måste byta drivmotorerna, de börjar vara gamla och trötta. Samt läker de olja in i växellådan, och sen ut genom naven. Vi får se om jag har råd att köpa nya drivmotorer innan vintern, annars får jag försöka klara mig vintern ut. Ska bli kul att ploga lite snö! :)

/Anton
Bobcat 632, megaprojekt som nästan är klart...
Bröyt X20 - 78
Volvo 6300 -91
Bobcat 753 - 98

5 personer gillar det här inlägget.
imrtl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:51, 24-02-2013
Ort: Haparanda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 753



Christian.Sundström

#2 » 22:35:15, 09-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst var det den som var till salu för 25kkr mot Nynäshamnhållet?

Var och kollade på den men insåg innan jag köpte att jag inte hade tiden.

Men vilket jobb du har gjort! Grymt imponerad! :thummar:
"Trying is the first step towards failure"
Christian.Sundström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:14, 25-03-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

imrtl (trådstartaren)

#3 » 22:44:44, 09-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer nog bra.. Jag köpte den faktiskt osedd, då jag bor ungefär 100mil från Stockholm :)

Tackar! Det vart några timmar som gick till detta. Som tur så var vi två som gjorde det mesta :-)
Bobcat 632, megaprojekt som nästan är klart...
Bröyt X20 - 78
Volvo 6300 -91
Bobcat 753 - 98
imrtl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:51, 24-02-2013
Ort: Haparanda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 753

rospigg

#4 » 22:56:11, 09-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Imponerande att åta sig ett så "övermäktigt" jobb, och fullfölja projektet! :thummar:

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

imrtl (trådstartaren)

#5 » 09:36:54, 10-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag är själv förvånad över att detta projekt faktiskt blev klart. Vanligtvis brukar sånt här ta flera år! men nu tog det bara två månader... lite kvällar och helger spenderades till detta. :mrgreen:
Bobcat 632, megaprojekt som nästan är klart...
Bröyt X20 - 78
Volvo 6300 -91
Bobcat 753 - 98
imrtl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:51, 24-02-2013
Ort: Haparanda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 753

imrtl (trådstartaren)

#6 » 09:40:48, 10-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som känner igen aggregatet? tror det kan vara ett mara aggregat men av någon anledning så ser jag inte namnet på den... brickan där det har stått har också slitits med åren. :cool:
Bobcat 632, megaprojekt som nästan är klart...
Bröyt X20 - 78
Volvo 6300 -91
Bobcat 753 - 98
imrtl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:51, 24-02-2013
Ort: Haparanda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 753

Holger

#7 » 10:08:28, 10-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj! Är det samma maskin på de fösta bilderna och de sista? :uupps:

:buga: :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Andert

#8 » 19:19:07, 24-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stiligt!!
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

T powa

#9 » 17:31:56, 22-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket soppa drar den per timme med bensinmotor? Anledningen till min fråga är att jag ska stoppa i en Motor från Renault trafic i en liten Bobcat .
T powa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:28:32, 07-08-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ih 1255 -84 Tranås 1700 lastare
Fella sm 300 trans slåtter kross
japa 320 vedmaskin

Sålt John deere 3130 ,Fordson major -54

LucasAxman

#10 » 02:23:56, 05-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

T powa skrev:Hur mycket soppa drar den per timme med bensinmotor? Anledningen till min fråga är att jag ska stoppa i en Motor från Renault trafic i en liten Bobcat .



Se bara till att få i en Dieselmotor !

Bensin är törstigt, bråkigt(elektriskt tändsystem) , störigare gång (inte särskilt arbetsvilliga på behagligt varvtal ) , eldfängda (vill inte sitta instängd i en bobb som stannat pga bränsle läckage med lastaren i en jordhög så man inte kan få upp dörren)

Och när man ändå gör jobbet med ett motorbyte,så se till att det blir skit bra med det samma.

För en väl fungerande Bobb, är världens bästa maskin !!! :hurra:

Med rätt redskap så tror jag inte många maskiner kan mäta sig i "Bästa Alroundmaskin"
LucasAxman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:14, 26-05-2013
Ort: Östra Ryd Östergötland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R420 på arbetstid.
Hemma: BM Volvo T600i , Volvo T-24 , Cresent Raketare , SAAB 95-70 , SAAB 96-2T-66

Stridis2

#11 » 09:32:27, 05-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

T powa skrev:Hur mycket soppa drar den per timme med bensinmotor? Anledningen till min fråga är att jag ska stoppa i en Motor från Renault trafic i en liten Bobcat .

Alla personbilsmotorer har en och sammanackdel, nämligen att den saknar varvtalsreglering. Klart jobbigare att köra utan. :sad: Förre ägaren till min kompaktare hade försökt stoppa i en Golf diesel. Jag har fått det till att fungera men inte gjort någon varvtalsregulator. Fungerar när man inte belastar maskinen speciellt hårt, men det kräver en hel del mer i körteknik.
Om någon har en bra idé till varvtalsreglering så är jag mycket intresserad! Har funderat på både rent mekanisk, elektrisk och vakuumstyrd, men aldrig kommit till skott.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

imrtl (trådstartaren)

#12 » 17:00:12, 04-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
T powa skrev:Hur mycket soppa drar den per timme med bensinmotor? Anledningen till min fråga är att jag ska stoppa i en Motor från Renault trafic i en liten Bobcat .

Alla personbilsmotorer har en och sammanackdel, nämligen att den saknar varvtalsreglering. Klart jobbigare att köra utan. :sad: Förre ägaren till min kompaktare hade försökt stoppa i en Golf diesel. Jag har fått det till att fungera men inte gjort någon varvtalsregulator. Fungerar när man inte belastar maskinen speciellt hårt, men det kräver en hel del mer i körteknik.
Om någon har en bra idé till varvtalsreglering så är jag mycket intresserad! Har funderat på både rent mekanisk, elektrisk och vakuumstyrd, men aldrig kommit till skott.


Jag har samma problem.. sitter ingen varvtalsregulator i dagsläget, ännu heller.. har dock kvar varvtalsregulatorn från ford bensinmotorn som satt i traktorn från början, har tänkt modifiera om den så att det passar ihop med VW diesel motorn jag har. :-) får återkomma med resultatet! :cool:
Bobcat 632, megaprojekt som nästan är klart...
Bröyt X20 - 78
Volvo 6300 -91
Bobcat 753 - 98
imrtl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:51, 24-02-2013
Ort: Haparanda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 753

PerÖ83

#13 » 17:04:03, 04-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se