Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

När kom Bobcat till Köping och Sverige?

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

BD (trådstartaren)

#1 » 11:34:10, 11-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ombord i Sveabolagets Bifrost 1958 då vi lastade gips i Frankrike, tror det var i Rouen, för Skånska Cement i Köping.
Vid slutlossningen användes en Bobcat för att skrapa ihop gipsen åt hamnkrangripskopan.
Tidpunkten är bomsäker och att det var en liten lastmaskin är jag även säker på. Till idag var jag även säker på att det var en Bobcat.
Men nu har jag läst i Boggi nr 3 2013 sid 48 och följande om Bobcat historia. Om den historien är riktig är min minnesbild av Bobcaten i Köping 1958 fel.
Men, jag är tämligen säker på att jag har rätt och att historieskrivaren eller historieskrivarna har fel. Antagligen misstar de sig på ett decennium och att den första Bobcaten kom redan i slutet på 1940-talet.

Någon, eller helst många, som kan redogöra för sina allra första bekantskaper med Bobcat mer än 50 år tillbaka?
BD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:27, 18-03-2010
Maskintyp: Ej angivet



dimorep

#2 » 18:09:09, 11-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.bobcat.se/Historia om det kan vara till någon hjälp.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se