Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Bygga plogblad till bobcat, tips mottages gärna!

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

JonR (trådstartaren)

#1 » 13:10:31, 22-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!

Har nu ett svetsfäste och ett plogblad redo för snön. Nu ska dom bara svetsas ihop! Så som det ser ut nu så kan man ju göra det enkelt för sig och i stort sett bara svetsa fast bladet som det är på fästet med hjälp av lite balkar etc. Det som jag misstänker blir ett problem är att plogbladet kommer för långt fram? Jag skulle vilja ha det så nära lastarn som möjligt men det medför ju att jag måste flytta styrkolven och bygga om en hel del. Sen vet jag inte om jag ska bygga det så det är ledbart upp och ner(till viss del) och endast ligger på marken med hjälp av sin egen vikt, vad tror ni om det? Har ju inget flytläge på maskinen och jag plogar mycket på ojämna vägar och parkeringar så flytande blad vore jäkligt bra tycker jag...

Kom gärna med tips på hur ni hade byggt!

Maskinen är en Bobcat 543 (1200-1300kg)


Bild
Bild
Bild
*Lundberg 341 -77 Lastmaskin

-Sålda-
*LM 841 -73 Baklastare
*Parca 854 60-tal Hjullastare
*Hymas 474 -74 Traktorgrävare
*SL 35 Baklastare
JonR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:30:11, 28-07-2010
Ort: Kungsör Västmanland
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341



PerÖ83

#2 » 14:04:30, 22-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gick i samma funderingar till ett annat projekt förut och min :idee3: var att inte släppa ner lastaren helt men de kanske blir problem att öppna dörren för dig?
Om du monterar avlånga öron så långt fram som möjligt och en lyftkedja så kommer plogen att flexa fint.
Du bör nog ha en släpsko i bakkant också.
Lånar din bild :shake_hands: och fördärvar den :lmao:
Bild
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Stridis2

#3 » 22:55:37, 22-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde en fort-och-ful-lösning till min Case 1830 (ca 1800 kg). Helt stumt monterat i lastaren. Kör alltid lastaren i bottenläge (tror det skonar maskinen oerhört) och ställer plogdjupet med tilten. Bladet sitter knappt 50 cm framför tiltens ledpunkt.
När jag plogar kör jag i princip alltid med framhjulen i luften så maskinen vilar på bladet. Fungerade kanon i början. Då var bladet 150 cm brett med gummiskär. Bytte sedan till plåtskär av två stycken 3 mm plåtar. De höll ganska dåligt, men bladet fungerade fortfarande fint. Eftersom mansinen var bredare än bladet breddade jag till 170 cm och bytte bottenskäret till ett av 8 mm plåt. Skäret höll då men fjädrarna till utlösningen orkar inte riktigt med längre. Ska byta dessa.

Lycka till med bygget och glöm inte bilderna! :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JonR (trådstartaren)

#4 » 13:01:42, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Nu har jag börjat kapa lite. Hade tänkt skaffa en balk på 50x50x3-4mm som är 112cm lång och lägga mellan infästningen och fästet på lastarn och sätta öron i den så bladet blir ledat upp och ner.
Bild


Min tanke var nåt sånt här. Funkar nog kalasbra på ojämn väg. Problemet kommer när man ska lyfta upp bladet i luften, då vill man ju ha ett stopp så att det inte bryter för mycket på infästningarna, har någon tips på bra lösning på det? En pinne som fungerar som stopp mellan övre och undre "länkarm" kanske?

Bild
*Lundberg 341 -77 Lastmaskin

-Sålda-
*LM 841 -73 Baklastare
*Parca 854 60-tal Hjullastare
*Hymas 474 -74 Traktorgrävare
*SL 35 Baklastare
JonR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:30:11, 28-07-2010
Ort: Kungsör Västmanland
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

JonR (trådstartaren)

#5 » 11:38:00, 11-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Nu behöver jag lite tips! Jag tänkte slopa tankarna på flytande blad, känns som det blir krångligt med hydralkolven etc. Sen kan man ju ha nytta av att kunna lägga maskinens tyngd på bladet när man ska ha bort lite is tex.

Bild


Jag hade tänkt svetsa där det är rödmarkerat, men känns som det kommer bli jäkligt klent när maskinens tyngd kommer komma på bladet, så jag behöver tips på smidig förstärkning.
Bild
*Lundberg 341 -77 Lastmaskin

-Sålda-
*LM 841 -73 Baklastare
*Parca 854 60-tal Hjullastare
*Hymas 474 -74 Traktorgrävare
*SL 35 Baklastare
JonR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:30:11, 28-07-2010
Ort: Kungsör Västmanland
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

Jimmy Nilsson

#6 » 18:27:38, 11-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säker på att maskinen inte har flytläge? Alla bobbar jag kört har haft flyt. Man trampar bara till lite extra på sänkpedalen.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

jon anders olsson

#7 » 21:35:13, 11-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det snabbaste enklaste sättet är att sätta 2st tjockgodsiga profiler från plogens fäste på vardera sida upp till den övre ramen du byggt!

Ritade en kladd:
Bild


Du kan även ta en ca 15mm utskuren plåt från fästet upp till övre ramen du byggt!

Det starkaste sättet är att bygga en till led och sätta på den övre ramen du byggt och sen från den ner till plogens balk med ett par kraftiga profiler, men jag tror mitt första alternativ funkar!
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

ja-bond77

#8 » 22:09:51, 11-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eventuellt om man tycker det är lite klent kan man ta en bredare profil och fälla in hela de båda tvärrören i förstärkningsprofilen:


Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

JonR (trådstartaren)

#9 » 14:09:55, 20-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset om förstärkningen! Så kommer det bli!

Dock så har jag stött på ett till problem. Hydraulcylindern är nu väldigt mycket för lång! Kan man korta den kanske? Har svarv och kapar man den längst ner och kortar av en bit kan man väl bara svetsa ihop den? Behöver dock ha ner den till ca 200mm ihop och ca 350mm längst ut. Är osäker på om slaglängden går att få så lång? Annars kanske nån har tips om vart man kan köpa jäkligt billiga cylindrar?

Här hade jag tänkt sätta hydraulcylindern, känns som att det är ända stället som den kan sitta eller vad säger ni?


Bild
*Lundberg 341 -77 Lastmaskin

-Sålda-
*LM 841 -73 Baklastare
*Parca 854 60-tal Hjullastare
*Hymas 474 -74 Traktorgrävare
*SL 35 Baklastare
JonR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:30:11, 28-07-2010
Ort: Kungsör Västmanland
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

JonR (trådstartaren)

#10 » 14:47:24, 20-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har mätit lite mer nu, ser ut som att min cyinder skulle kunna gå att korta ner så den blir 300mm ihop och 400mm isär. Men det blir på gränsen med slaglängden om jag tar den så kort som 300mm, men det är tyvärr det kortaste som jag kan ha cylindern... Eller är det bättre o köpa en ny som passar direkt och kanske sälja cylindern jag har... mycket funderingar blir det! :D

Vad tycker ni om att sätta cylindern så här istället?

Bild
*Lundberg 341 -77 Lastmaskin

-Sålda-
*LM 841 -73 Baklastare
*Parca 854 60-tal Hjullastare
*Hymas 474 -74 Traktorgrävare
*SL 35 Baklastare
JonR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:30:11, 28-07-2010
Ort: Kungsör Västmanland
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

JoBy

#11 » 16:19:09, 20-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du placera cylindern längs redskapsfästet och föränga bladfästet med ett cylinderfäste bakom vridleden?


Bild

1 person gillar det här inlägget.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

ja-bond77

#12 » 16:48:25, 20-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

+1 på det förslaget. :thumme:

JonR skrev:... så den blir 300mm ihop och 400mm isär.


Känns väldigt lite med 5cm slag åt vardera sidan oberoende hur grov tub du (rimligen) får dit. Försök sikta på mera slaglängd. :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

JonR (trådstartaren)

#13 » 15:12:42, 21-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!

JoBy, tyvärr ska det ju dit förstärkningar där! :( (dom som är röda på den här bilden) som jag klantigt nog glömde bort själv när jag stod o måttade! :D

Det bästa och i stort sett ända stället jag kan tänka mig att sätta den på och dessutom hitta en cylinder till med vanliga mått. Då blir slaglängden totalt 15cm. Cylindern blir 300-450 så det borde gå att hitta. Känns som att svängningen kommer gå väldigt fort. Kan man strypa flödet på nåt sätt så att det går sakta men ändå blir lika starkt?




Bild
*Lundberg 341 -77 Lastmaskin

-Sålda-
*LM 841 -73 Baklastare
*Parca 854 60-tal Hjullastare
*Hymas 474 -74 Traktorgrävare
*SL 35 Baklastare
JonR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:30:11, 28-07-2010
Ort: Kungsör Västmanland
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

PerÖ83

#14 » 17:23:13, 21-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

jon anders olsson

#15 » 18:48:57, 21-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

så här tror nog jag att jag hade satt dom, jag hade kapat av det onödiga uppsticket på rören till glidfötterna så inte den tar i!
du måste ju ha lite slaglängd för att det ska funka bra, och avståndet från centrumleden till plogen till centrumet vid kolven blir ju avgörande för hur lång slagläng du har eller ska ha!

Bild



och billiga hydraulkolvar i sverige om du inte behöver ledlager i dom finns på afsa.nu och vill man ha ledlager så är nima ab billigast i sverige vad jag vet än så länge :grin:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se