Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

grön hydraulolja ???

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

63an

#16 » 13:07:45, 25-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har han aldrig bytt olja eller? OM han själv gjort oljebyte så nog borde det finnas någon tom dunk kvar, det är väl de enda du behöver för att ta ut riktningen på vad som finns i maskinen eller kan han inte ange om det är en verkstad som servat maskinen eljest får du göra test å hoppas på det bästa om inte det går att spåra tillverkarens rekommendationer :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



mathiasho

#17 » 22:03:00, 25-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade en grönblå olja i en l30. Mekaniken visste inte va det var för något trots han vart i hydraulikbranchen senaste 45 åren. Maskinen var importerad från Tyskland. Eftersom vi inte visste va det var för nått bytte vi oljan.
mathiasho
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:22, 19-10-2010
Ort: Mörrum
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos Trans Pro54, Volvo EC35,John deere 5820 och energreen ilfs1000.

spidersej (trådstartaren)

#18 » 08:56:58, 03-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

låter intressant det med l30 då min maskin också ursprungligen är importerad men från england 2006..det verkar som förra ägaren inte har riktig koll och det är ju märkligt då han påstår att det byttes 2010 att det inte skulle finnas varken kvitton eller fat eller dunkar kvar att få ett riktigt svar på vad det är i..

Men då undrar jag när ni bytte den grönblå hydrualoljan i volvon.. städade ni ur ordentligt genom att ta bort returslangen och byta 2 ggr.. eller tömde ni bara ur och ersatte med vanlig mineral hydrualolja ????
spidersej
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:38, 12-11-2013
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: CASE TX140-45 TELESKOPLASTARE

joeri91942

#19 » 10:35:56, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det månne en ELF-olja i den? PelJoben min har grön olja och det ska vara ELF...nånting i den enligt manualen.

/Jörgen
Pel-Job 506 med en massa tillbehör
Atlas AR-85
joeri91942
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:25, 19-07-2009
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Peljob EB-506 (Volvo EW-50)
Atlas AR-85

mathiasho

#20 » 12:25:05, 07-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

spidersej skrev:låter intressant det med l30 då min maskin också ursprungligen är importerad men från england 2006..det verkar som förra ägaren inte har riktig koll och det är ju märkligt då han påstår att det byttes 2010 att det inte skulle finnas varken kvitton eller fat eller dunkar kvar att få ett riktigt svar på vad det är i..

Men då undrar jag när ni bytte den grönblå hydrualoljan i volvon.. städade ni ur ordentligt genom att ta bort returslangen och byta 2 ggr.. eller tömde ni bara ur och ersatte med vanlig mineral hydrualolja ????



Det vet jag inte vad han gjorde. Men det jag vet är att det skulle vara billigare om vi köpte en svensksåld från början då det sällan finns någon dokumentation vad som har gjorts på maskinen. Swecon vad jag förstått har dokumentation i ett datorsystem på maskinerna om dom är servade där.

Försäljare ar alltid duktiga på att säga att maskinen är servad efter schema men dokumentation är oftast svårt att få. Inte ens på filtrerna har man skrivit datum, timmar och typ av olja vilket våran mekaniker alltid gör.
Nu har vi inte kvar lastaren men den rullar och går fortfarande har jag sett. Detta är nog 3 år sedan vi bytte på den.
mathiasho
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:22, 19-10-2010
Ort: Mörrum
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos Trans Pro54, Volvo EC35,John deere 5820 och energreen ilfs1000.


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se