Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Bobcat 743 -86 läckande ventilpakert bildtråd.

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

marcusw (trådstartaren)

#1 » 16:02:37, 05-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild


Maskinen är från 1984-1986 beroende på vem man frågar, ca. 1 deciliter olja läcker ut efter 1 timmas normal körning.
Har tvättat ur hela maskinen 3 gånger med högtryckstvätt för att kunna se vart det läcker, svårt endå att se exakt vilken av ventilerna som läcker om det nu inte är flera, vad jag kan se är det oljigt ungefär i mitten. men inte högst upp. Nu till frågorna Ni som har bytt tätningar och mekat med ventilpaket förut.

Skall man ta ut hela ventilpaketet eller går det att dra ut "pinnarna" bakifrån om man tar bort batteri och lite saker ivägen ?

Skall man satsa på att byta allt och köpa ett tätningskit som inn ehåller rubbet, eller bara byta det som läcker ?

Finns det något man absolut INTE skall göra när jag ger mig på detta ? Kanske nått man skall göra....

Fö. fungerar funktionerna perfekt och maskinen är urstark + helt torrt förutom detta då jag precis bytt ut de flesta slangar och packat om hydraulkolvarna.

Att det ser lite smutsigt ut på bilderna beror på att jag precis kastat på lite slipdamm av träd för att kunna se hur dammet rör sig runt ventilerna när motorn är igång och det läcker. Blir enklare men inte enkelt att se då.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v



marcusw (trådstartaren)

#2 » 19:48:33, 05-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första frågan blir ju hur jag skall göra med all hydraulolja som rinner ut. Fast jag tar hand om oljan på ett miljövänligt sätt och lämnar in den till återvinningsstationen i dunk, så blir det ju en del kronor i onödan att tömma hela systemet och kassera oljan, så jag har pluggat både påfyllning för att skapa vakum samt pluggat och buntbandat fast frånslangen. Får se vad nästa steg blir, skall tydligen finnas lite luriga fjädrar och järnkulor som åker iväg vid nermontering av ventilpaketet. Kanske blir en del bök med det.


Bild
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#3 » 17:47:19, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag tagit bort lite mer grejer runt i kring så det blir enklare att komma åt.
Får se om jag tar bort hela ventilpaketet eller försöker ta ventilpinnarna en i taget.

Den näst nedersta ventilen verkar inte användas.

Bild
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Fredrik_

#4 » 18:01:41, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter inte tätningarna i lösa hållare tillsammans med de koppar som täcker slid-ändarna!?
(2 insexskruvar diagonalt.)
Troligen tydligare i andra änden där sliden syns!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

marcusw (trådstartaren)

#5 » 00:15:21, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ : Jag är lite osäker på hur Du menar.


Nu har jag plockat bort lite mer grejor runt ventilpaketet och fått bort det ur maskinen.
När jag endå håller på+ så kan jag ju byta varje tätning på båda sidor om ventilpinnarna.
Bild

Jag tog ut ventilpinnarna, de ser ut såhär. Nån verkar ha bytt en ( ! ) tätning på den nedersta pinnen... ok att de är dyra men WTF !
Bild

Vad jag har sett och läst skall det finnas en uppsjö av olika ventiler och ventilpinnar, några av de jag sett till bobcat har tätningar också på pinnarna medans denna konstruktion tätar med "presspassning" så som den definierades runt 1986. Mao. när skiten är slut är det helt slut och man får byta hela ventilpaketet, möjligtvis kan man brotscha ur det gamla och sätta i nya pinnar med en eller två överdimensioner.

Vet någon vart man kan köpa dessa tätningar och/eller vad för mått de har ? A074 CLARK står det på ventilpaketet...

Bild

Det går att köpa dessa små tätningar hos Svenska Bobcat... fast när jag packade om hydraulkolvarna tog de 695:- +moms + frakt per sida. Samma produkt märkt "Made in USA" köpte jag på eBay från en stor firma som säljer packningar och då var priset ca 120:- Kr ink moms + frakt.....

Det var ganska bökigt att ta bort ventilpaketet, största problemet är att alla slangar sitter ivägen och är stenhårda på en gammal maskin, sen sitter det hydraulrör överallt och man kommer knappt åt att lossa alla rör. Jag har använt en del uppsågade och hemmakrökta nycklar samt såna här "kråkfötter" eller vad de kallas samt att insexarna är 3/16 och jag har inte så mycket tumverktyg så jag fick göra en egen 3/16 insex till litet spärrskaft.
Bild


För den som är van att meka och har mycket verktyg är det nog inte så svårt att få bort ventilpaketet men för mig var det nog tveksamt om det var värt besväret, tyvärr är jag beroende av lastmaskinen då jag försöker bygga ett hus. I timmar har det inte varit så blodigt men problemet är att sån här gammal skit är så bräcklig och skör att det nästan räcker med att titta på skiten så får man nya läckage vid kopplingar och slangar. Men nu byter jag ut massor med slangar och JIC-kopplingar när jag endå håller på så med lite tur kan maskinen gå några månader innan nästa läckage.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#6 » 00:37:41, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nummer 9 på bilden som är dåliga, totalt 8 stycken.


Bild
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

ja-bond77

#7 » 09:12:33, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märkligt att kråkfötterna är så olika utformade inom respektive serie... De små är tjocka och klumpiga som om man använt lakrits att gjuta med, medan de större är väldigt tunna. Visst det är bra med tunna nycklar för att komma åt men är det inte risk att de gäspar? Eller använde du nån annan nyckel för själva lossandet/hårddragandet? Får nog lov att leta mig nån sats själv nu också, ebay here I come...

Intressant att följa ventilbordsgenomgången! :buga:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Fredrik_

#8 » 09:58:13, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag menade var, att om du lossat nr5(?) så kommer du åt tätningen i den änden, och nr 44 i andra fast där sitter ju då fjädrarna i vägen också. De som du har på sliderna.
Men att plocka ur själva sliderna med oljesöl borde gått att undvika...
Men nu har du löst det på ett annat sätt. Hoppas det blir tätt överallt sedan igen, som du påpekar!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nisse

#9 » 10:32:47, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir nog enklast att köpa dem från Bobcat skulle jag tro. tvätta ventilpaket ordentlig innan du sätter ihop den igen. Inte kul med smuts därinne. Bäst att tvätta den innan man plockar isär paketet Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Michael Meier

#10 » 10:53:20, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

*EDIT* fel leverantör, nu ändrat.

Tätningar får du på Momentum, nästa gång byter du dessa på plats utan att ta bort ventilsliderna/ventilpaket, som du nämner, du har sönder mer än du hinner med att se.
Det kostar tusentals kronor att byta hydraulslang och D-nipplar/adapter, satsa på de som är deformerade/slitna/läcker istället.
Senast redigerad av Michael Meier 19:13:35, 09-02-2014, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

marcusw (trådstartaren)

#11 » 16:07:21, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond : De tunna nycklarna jag har verkar vara relativt starka, ingen har gått sönder ännu.

Fredrik_ ': Ah ok, ja det går att byta dessa tätningar med ventilpaketet på plats men jag valde att ta bort det då jag endå ville ha en rejäl översikt. Sen måste ventilpinnarna ut för att kunna byta tätningarna i bakkant eftersom de sitter runt pinnen. Jag upptäckte att en koppling UNDER ventilpaketet var lös när jag mekade, så övervägande vart det självklart att ta ut hela paketet.

nisse : jag skall tvätta paketet nu i eftermiddag. har tvättat det skapligt innan jag tog bort det. 3 gånger med hetvattentvätt....

Michael Meier : Tror du att hydroscand har tätningarna till ventilpinnarna ? jag trodde det var något udda tum-mått, Man kan inte byta alla 8 tätningar utan att ta bort ventilpinnarna, de i främre kanten går men de i bakre kanten sitter ju runt ventilpinnarna så de måste bort.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Turbodiesel

#12 » 16:20:46, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bör vara ett högst lokalt fenomen om hydroscandbutiken tar hem sådana tätningar, häromkring gör de inte det.

Fjäderprylarna bör gå att ta bort från sliderna, så slipper du kränga tätningarna över en massa vassa kanter, men håll reda på var & hur grejerna satt..

Kolla vad tätningarna betingar för pris original, innan du köper de på mått, antingen i USA eller här hemma. Mycket jobb för att testa dig fram.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Fredrik_

#13 » 16:26:34, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

43 borde vara en (insex)skruv för att lossa fjäderpaketet...
Är det flytläge på den åt höger? Svårt att avgöra med bara bilden vilken som kan vara skruv där!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#14 » 17:02:04, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Bör vara ett högst lokalt fenomen om hydroscandbutiken tar hem sådana tätningar, häromkring gör de inte det.

Vet att vi två diskuterat Hydroscands sortiment tidigare och tydligen så är det "skånefenomen" detta (de g:a Slang & maskin butikerna) med att de lagerför / tar hem nästan allt inom hyd, luft och smörj. Tätningsmtrl tar de via Teknikprodukter, så lite beroende på var man har bäst rabatt avgör om man ska ta de via H-s eller direkt från något "tätningsleverantör".

Kolla vad tätningarna betingar för pris original, innan du köper de på mått, antingen i USA eller här hemma. Mycket jobb för att testa dig fram.

Visst är det så! :thumme:

Kan vara svårt att mäta sig fram till exakt dimension på en o-ring som är sliten och/eller suttit komprimerad, även om man har någerlunda rutin av det. Ju mindre dimension det är på tätningarna destu mindre förlåtande är de för fel storlek, sen ska hårdheten på de bli rätt också.

Tråkigt om det känns rätt vid montering, håller tätt vid provkörning, men sen börjar läcka så fort maskien tas i hård drift, bara för att några o-ringar bara blev "nästan rätt"... :sad:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

qqq

#15 » 18:59:09, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev:Fredrik_ : Jag är lite osäker på hur Du menar.


Nu har jag plockat bort lite mer grejor runt ventilpaketet och fått bort det ur maskinen.
När jag endå håller på+ så kan jag ju byta varje tätning på båda sidor om ventilpinnarna.
Bild

Jag tog ut ventilpinnarna, de ser ut såhär. Nån verkar ha bytt en ( ! ) tätning på den nedersta pinnen... ok att de är dyra men WTF !
Bild

Vad jag har sett och läst skall det finnas en uppsjö av olika ventiler och ventilpinnar, några av de jag sett till bobcat har tätningar också på pinnarna medans denna konstruktion tätar med "presspassning" så som den definierades runt 1986. Mao. när skiten är slut är det helt slut och man får byta hela ventilpaketet, möjligtvis kan man brotscha ur det gamla och sätta i nya pinnar med en eller två överdimensioner.

Vet någon vart man kan köpa dessa tätningar och/eller vad för mått de har ? A074 CLARK står det på ventilpaketet...

Bild

Det går att köpa dessa små tätningar hos Svenska Bobcat... fast när jag packade om hydraulkolvarna tog de 695:- +moms + frakt per sida. Samma produkt märkt "Made in USA" köpte jag på eBay från en stor firma som säljer packningar och då var priset ca 120:- Kr ink moms + frakt.....

Det var ganska bökigt att ta bort ventilpaketet, största problemet är att alla slangar sitter ivägen och är stenhårda på en gammal maskin, sen sitter det hydraulrör överallt och man kommer knappt åt att lossa alla rör. Jag har använt en del uppsågade och hemmakrökta nycklar samt såna här "kråkfötter" eller vad de kallas samt att insexarna är 3/16 och jag har inte så mycket tumverktyg så jag fick göra en egen 3/16 insex till litet spärrskaft.
Bild


För den som är van att meka och har mycket verktyg är det nog inte så svårt att få bort ventilpaketet men för mig var det nog tveksamt om det var värt besväret, tyvärr är jag beroende av lastmaskinen då jag försöker bygga ett hus. I timmar har det inte varit så blodigt men problemet är att sån här gammal skit är så bräcklig och skör att det nästan räcker med att titta på skiten så får man nya läckage vid kopplingar och slangar. Men nu byter jag ut massor med slangar och JIC-kopplingar när jag endå håller på så med lite tur kan maskinen gå några månader innan nästa läckage.


Vad är det för fabrikat på de där kråkfotssatserna ? De ser inte dumma ut...
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se