Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Bobcat 743 -86 läckande ventilpakert bildtråd.

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

Michael Meier

#16 » 19:10:27, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Bör vara ett högst lokalt fenomen om hydroscandbutiken tar hem sådana tätningar, häromkring gör de inte det....


:grin: det tog mei tio minuter innan jag förstod problematiken, och det var att jag skrev fel, närminnet...... :screwy:


Momentum ska det vara (ändrar där uppe å)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



marcusw (trådstartaren)

#17 » 23:06:22, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq : Alla på bilden är "United Tools" , helt OK kvalitet fast jag vet inte om det fabrikatet finns kvar, måste va 10 år sen de inköptes.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Turbodiesel

#18 » 23:20:03, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig Luna köpte United, har något minne av att det står så i min katalog, men den är ett tiotal år gammal..

Finns någon Unitedpryl hos varje bonde häromkring, så jag gissar att någon av verktygsbussarna körde det fabrikatet förut, och kanske även idag?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

marcusw (trådstartaren)

#19 » 03:12:32, 10-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja iaf. här i östergötland.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

dimorep

#20 » 19:46:09, 10-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Har för mig Luna köpte United, har något minne av att det står så i min katalog, men den är ett tiotal år gammal..

Finns någon Unitedpryl hos varje bonde häromkring, så jag gissar att någon av verktygsbussarna körde det fabrikatet förut, och kanske även idag?

Verktyg är skoj, lika så vissa delar/ämnen av historia, vilket gör verktygshistoria riktigt intressant (vissa kallar det nördigt..)! :grin:

United tools spridning i landet beror på Stängnäsbon Jan Perssons företagsamhet (idag Kilenkrysset AB). Han startade ett bilplåtsreservdelsföretag (Perssons Bilplåt) som senare växte, utökade sortimentet med övriga bildelar och fick flera syskonföretag runt om i landet.
1989 startade han Verktygsgrossisten United-Tools AB, vars affärside bestod av att ifrån ambulerande bussar sälja verktyg och förb.mtrl till slutanvändare (typ lantbrukare). 1993 köptes Belma-Lefa, vars inriktning var att sälja verktyg till verkstad och industri.

2001 slogs flera av företagen ihopa med MBD (Malmö bildetaljer) som senare blev dagens MECA. 2003 köper MECA koncernen hela verktygsbiten och startar MECA Tools, ungefär då tog den ambulerande verktygsförsäljningen slut (förutom till bilverkstäderna, om de bad snällt). :sad:

:back_to: Läckande ventilpaket var det visst denna tråden handlade om... :vissla:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Turbodiesel

#21 » 19:58:29, 10-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Teng-Tools var det jag tänkte på i fallet med Luna (sorry), men både Teng & United finns i gårdsverkstäderna här i riklig mängd, och någonstans är de köpta..

Självklart går det åt verktyg för att skruva bobcat, ofta med mycket udda former, så diskussionen om de är knappast onödig.

Tack för lite verktygshistoria :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

marcusw (trådstartaren)

#22 » 20:37:35, 10-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har jag tvättat ventilpaketet innuti och utanpå flera gånger med petroleumbaserad avfettning i en smådelstvätt, sen körde jag ur paketet ordentlige med vatten flera gånger från alla olika håll och slutligen massor med tryckluft tills det inte kom ut någon mer vattendimma.

Nu står ventilpaketet på tork över en coupevärmare på 600Watt och så får det stå till i morgon ifall det skulle finnas lite vatten kvar där inne, vilket det säkerligen gör. Just nu är ventilpaketet ca 28 grader varmt och det fortsätter att öka i temperatur så med största sannolikhet kommer det att vara helt torrt i morgon när det stått över natten.

Jag hann tyvärr inte beställa tätningarna i dag men hoppas hinna det i morgon. Så fort de kommer kan jag börja återmontera.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Turbodiesel

#23 » 20:40:08, 10-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

T-röd, spolarvätska eller liknande sprit tar bort vattnet effektivt vid en sista sköljning, om du inte vill ha rost..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

marcusw (trådstartaren)

#24 » 19:10:45, 11-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det vart torrt väldigt fort med tryckluft och värme men jag skall lägga tipset om sprit på minnet till något liknande projekt. Nu har jag beställt tätningarna så kanske till helgen får jag ihop det.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#25 » 03:11:43, 15-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag kom tätningarna och jag började att återmontera delarna på ventilpaketet. Jag monterar tillbaka grejorna i exakt samma ordning de demonterades.
Bild
Jag byter alla O-ringar vid JIC-kopplingarna samt slangarna och särskilt den slangen som sitter skruvad i en 90-böj i botten på ventilpaketet, den slangen är nästan omöjlig att byta om inte hela ventilpaketet lossas, det är helt enkelt för lite utrymme för att komma åt.


Bild
Här syns den nya orangea tätningen. De äldre typerna var svarta och av ett annat material, dessa nyare är inte homogena utan har den inre väggen in mot trycket öppen så att trycket inte bara trycker tätningen utåt utan också uppåt och neråt mot väggarna. Den av tätningarna man monterar sist blir lite svårare än den första eftersom man får trycka den in i blocket och över ventilpinnen på samma gång. Det går naturligtvis att använda våld och tvinga in ventilpinnen igenom tätningen när den sitter men jag ville inte riskera att slita upp grader i tätningen som är av hårdplast och inte särskilt följsam mot en sylvass kant. Slafsa i lite tjockt fett som rostskydd innanför monteringsbrickorna som håller tätningen på plats. Kan ju bli så tätt att det behövs :-)


Bild
Mellan ventilpaketet och den yttre gummidamasken så sitter det en ring av sinrat material, sådana sintrade filter brukar sitta som ljuddämpare vid tryckluftsventiler osv. och jag kan inte förstå varför bobcat satt dit sådana här, borde fungerat bättre med en tjock gummipackning eller något mer följsamt och tätt.... Kanske skall detta filter släppa igenom luft men skydda mot partiklar. Oavsett så går ju fukten rakt igenom och ytrost kan skönjas på monteringsbrickorna innanför damaskerna.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#26 » 19:06:38, 17-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Nu har jag monterat tillbaka ventilpinnarna med nya tätningar. Jag byter alla slangar som sitter svåråtkomligt och de som ser tråkiga ut. Hela paketet ser inte så rent ut på bild men det är kliniskt rent innuti samt i alla gängor förutom hydraulolja jag använder för att tätningarna skall gå på ventilpinnarna utan skador. Får se hur det blir imorgon, kommer in te riktigt ihåg hur allt satt men det mesta ger sig nog utan problem.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#27 » 22:35:50, 20-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Här är det mesta av grejorna tillbakamonterade. En hel del jobb och ordet "servicemån" var säkerligen ett icke välanvänt vokabulär på bobcatfabriken under 80-talet.
Det är riktigt jäkla trångt och man måste sätta tillbaka grejorna i rätt orning.



Bild
Mycket av kopplingarna håller måttet 1-tum och det hade jag inte som kråkfot så jag gjorde en egen nyckel av en vanlig ringnyckel.
Först slipade jag av nyckelns ytbehandling runt ringen, sedan är det pålagt några mm av en pinne som ger en härdbar fog. Efter det är nyckeln upphettat till ca. 920 grader celcius och sedan nersänkt i en hink med isvatten. Sedan är nyckeln anlöpt i 1 timma i 230 grader och efter det uppsågad och lite slipat. För "vanligt" chromevanadiumstål är detta ganska lagom för att få en bra härdning.



Bild

Efter 1 timmas körning av maskinen med lite pauser och kortare stunder med cylindrarna fullt tillslagna i ändläge var det helt torrt under ventilpaketet, med lite tur är det inget som börjar läcka närmsta 100 timmarna. Har bytt ut de flesta slangar som rör sig + lite fler slangar + alla axlar och bussningar. många axlar höll idiotmåttet 1,25 tum och hade ganska slitna bussningar som gick direkt i godset ( ! ), så där borrade jag ut med 33,75mm och brotschade sedan upp hålet till 34mm, axlarna vart vanlig SS-2541 eftersom det är så enkelt att svarva i. Vissa av axlarna och bussningarna var ganska fint skick så där körde jag med idiotmåttet 1,25 tum slipad axel BS S80 som är ett lätt härdat rostfritt.


Bild
Äntligen klar för tvätt och sedan användning ! Också dragit bak 3-e funktionen som jag har till en liten dumpervagn jag bygt i 355 Domex.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

3 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

ja-bond77

#28 » 08:58:37, 21-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev:...som jag har till en liten dumpervagn jag bygt i 355 Domex.

Och det här betyder alltså att vi härnäst kommer att få se bilder på dumpervagnen... :eat:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

nisse

#29 » 09:06:37, 21-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller på lagning av motorhuven :skratta3:

1 person gillar det här inlägget.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

marcusw (trådstartaren)

#30 » 12:54:43, 21-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ta några kort på dumpervagnen framöver. Hade inga bilder här hemma och den står placerad några mil hemifrån.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se