Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Bobcat 743 -86 läckande ventilpakert bildtråd.

33 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

qqq

#31 » 00:40:07, 24-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev:Fredrik_ : Jag är lite osäker på hur Du menar.


Nu har jag plockat bort lite mer grejor runt ventilpaketet och fått bort det ur maskinen.
När jag endå håller på+ så kan jag ju byta varje tätning på båda sidor om ventilpinnarna.
Bild

Jag tog ut ventilpinnarna, de ser ut såhär. Nån verkar ha bytt en ( ! ) tätning på den nedersta pinnen... ok att de är dyra men WTF !
Bild

Vad jag har sett och läst skall det finnas en uppsjö av olika ventiler och ventilpinnar, några av de jag sett till bobcat har tätningar också på pinnarna medans denna konstruktion tätar med "presspassning" så som den definierades runt 1986. Mao. när skiten är slut är det helt slut och man får byta hela ventilpaketet, möjligtvis kan man brotscha ur det gamla och sätta i nya pinnar med en eller två överdimensioner.

Vet någon vart man kan köpa dessa tätningar och/eller vad för mått de har ? A074 CLARK står det på ventilpaketet...

Bild

Det går att köpa dessa små tätningar hos Svenska Bobcat... fast när jag packade om hydraulkolvarna tog de 695:- +moms + frakt per sida. Samma produkt märkt "Made in USA" köpte jag på eBay från en stor firma som säljer packningar och då var priset ca 120:- Kr ink moms + frakt.....

Det var ganska bökigt att ta bort ventilpaketet, största problemet är att alla slangar sitter ivägen och är stenhårda på en gammal maskin, sen sitter det hydraulrör överallt och man kommer knappt åt att lossa alla rör. Jag har använt en del uppsågade och hemmakrökta nycklar samt såna här "kråkfötter" eller vad de kallas samt att insexarna är 3/16 och jag har inte så mycket tumverktyg så jag fick göra en egen 3/16 insex till litet spärrskaft.
Bild


För den som är van att meka och har mycket verktyg är det nog inte så svårt att få bort ventilpaketet men för mig var det nog tveksamt om det var värt besväret, tyvärr är jag beroende av lastmaskinen då jag försöker bygga ett hus. I timmar har det inte varit så blodigt men problemet är att sån här gammal skit är så bräcklig och skör att det nästan räcker med att titta på skiten så får man nya läckage vid kopplingar och slangar. Men nu byter jag ut massor med slangar och JIC-kopplingar när jag endå håller på så med lite tur kan maskinen gå några månader innan nästa läckage.

Hur gick det med det här ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



marcusw (trådstartaren)

#32 » 22:15:05, 24-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar som frågar !

Oj vad tiden går fort, jag fick ihop bobcaten och sedan dess har den inte läckt en droppe.

Startmotorsolenoiden har jag däremot fått byta ut, har använt bobcaten både till lastning men också till att köra mindre mängder grus och till att skotta snö.
Annars har jag haft fullt upp med att bygga hus + garage, garaget är 100% klart och huset 85% klart , mer jobb en jag trodde med att bygga hus, dock har jag lite lägre arbetskapacitet än många då jag har sjukdomen MS och är delvis förlamad i min högra kroppshalva samt övriga neurologiska problem, så det tar tid helt enkelt.

Jag skall ta lite mer bilder på bobcaten och min hembyggda dumpervagn och lägga upp här, totalt glömt bort det.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#33 » 19:51:21, 14-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Har kört ungefär 1000 ton med vagnen, minns inte storleken på tippkolven men tror den öppnar ca 700mm och ytterdiametern på kolven är ca 90 mm. Jag har dragit ut 3-e funktionsslangar från bobcaten så den högra handspaken i bobcaten kan dras höger-vänster för att höjja och sänka flaket på vagnen.

Hjulen på vagnen är ett par gamla BBS-fälgar från en BMW750ial 1990, och det är TRX-mått, mm, det var ganska rejäla hjullager på gamla 7-serien, hjulaxlarna har jag svarvat ur axelstål och gängat dom längst ut så att originalbulten passar och lagret hålls på plats. Minns inte men tror de var M46 X 1,0mm eller nått liknande.

Plåten i vagnen är något som heter Doomex, lite starkare än vanligt bonnjärn, hela vagnen är lackad med en vanlig 2k grundfärg och sen nån billack uppe på det.

Kanske kan lägga in lite mer bilder eller film när maskinen åker omkring och jobbar.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

3 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se