Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Lull med motorhaveri

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

Pejreus (trådstartaren)

#1 » 19:29:12, 30-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte kolla om det finns någon på forumet som har några tips om motor till en Lull.
Motorn i fråga är en luftkyld 5 cylindrig Deutz på 64 kW, med motorbeteckning F5L 912 och maxvarv på 2500 rpm.
Deplacement 6270 cm3, typnummer 1221707 (w 3,0 ?).

Maskinen tillhör några kompisar till mig, som dessvärre råkade köra torrt på olja i motorn med påföljd att så fort motorn blir varm så nyper den.

Tacksam för öppningar till en lösning.

Micke
Pejreus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:12, 21-11-2009
Ort: Härad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Bm 840
Takeuchi TB070



dimorep

#2 » 19:36:51, 30-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den motorserien (5 cyl.) har suttit i en hel del olika ent.maskiner och även i traktorer och tröskor.
Så prova med att kontakta de olika ent. och traktor demonteringarna.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Pejreus (trådstartaren)

#3 » 20:04:47, 30-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Dimorep.
Tack för svaret.
Vet du om dessa motorer som är luftkylda har lösa foder/ cylindrar?
Bara funderar om renovering kanske är ett bättre alternativ.

Micke
Pejreus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:12, 21-11-2009
Ort: Härad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Bm 840
Takeuchi TB070

dimorep

#4 » 22:58:08, 30-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej själv! :wave:

Helt riktigt, det är separata foder(cylindrar) och toppar på de motorerna.

-Tror att det går att finna info (att ladda ner) om dessa motorerna 912/913 i "Downloads" här på forumet.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Pejreus (trådstartaren)

#5 » 15:10:57, 01-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack för hjälpen Dimorep!

Har du renoverat dessa motorer någon gång, och har du i så fall några tips tankar eller ideér om det?


Micke
Pejreus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:12, 21-11-2009
Ort: Härad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Bm 840
Takeuchi TB070

dimorep

#6 » 16:08:48, 01-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbar med det motormärket dagligen, dock inte så ofta med de luftkylda då de börjar bli lite ovanliga nu + att de som fortfarande är i drift oftast fungerar helt perfekt :mrgreen:
Därav tänker jag inte redogöra i detalj exakt hur du ska göra. Men om du frågar om något så kan jag ivf. se till att det inte är felaktiga uppgifter du fått eller ge en alm. beskrivning över förfarandet.

Har du möjlighet så fota motorns typskylt, så vet jag exakt vilken motor det handlar om. :thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Pejreus (trådstartaren)

#7 » 16:21:54, 01-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok.
Ska se om jag kan få till en bild på måndag.
Hittade också lite firmor som dels säljer motorrenoveringsatser och även renoverade motorer, kompisarna får med utgångspunkt från det kolla och avgöra vad de vill göra med maskinen.
Tar tacksamt emot råd och tips om det kommer till renovering och jag blir inblandad :buga:

Micke
Pejreus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:12, 21-11-2009
Ort: Härad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Bm 840
Takeuchi TB070

Pejreus (trådstartaren)

#8 » 21:04:01, 03-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer ett foto på motorns skylt, går inte att få till det så man kan läsa texten bra dock.

Micke
Bild
Pejreus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:12, 21-11-2009
Ort: Härad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Bm 840
Takeuchi TB070

Pejreus (trådstartaren)

#9 » 20:06:58, 25-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har plockat ur motorn idag, konstaterade tidigare att åtminstone ett vevstakslager hade lämnat in.
Vevaxeln var dessvärre också repad i lagerläget.
Någon som har tips på verkstäder som kan slipa, alternativt var man kan finna en begagnad vevaxel?
Vad kan man förvänta sig för priser (grovt uppskattat).

Micke
Pejreus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:12, 21-11-2009
Ort: Härad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Bm 840
Takeuchi TB070

dimorep

#10 » 21:52:36, 25-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.mo-re.se/
Här kan du säkert finna en motorrenoveringsfirma i din närhet som utför vevaxelslipning.

Innan du/ni bestämmer er för att slipa vevaxelen eller skaffa en annan så kolla skicket på ramlagerlägena och vevstakarna.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Pejreus (trådstartaren)

#11 » 22:32:00, 25-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret!
Kollade in sidan och det finns åtminstone ett par i närområdet som känns möjliga.

Har hittills bara hunnit plocka ur en kolv/ vevstake, kände i samband med att cylindrarna plockades bort att den var våldsamt glapp.
De övriga lagren sitter fortfarande kvar i blocket, men jag förstår din fråga.
Skulle även ramlagren vara dåliga riskerar man att också blocket tagit stryk.

Vet du om man kan förvänta sig höger eller vänstergänga på den stora 36 mm skruven som håller främre remskivan på vevaxeln?

Micke
Pejreus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:12, 21-11-2009
Ort: Härad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Bm 840
Takeuchi TB070

dimorep

#12 » 18:25:04, 26-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pejreus skrev:Vet du om man kan förvänta sig höger eller vänstergänga på den stora 36 mm skruven som håller främre remskivan på vevaxeln?


Har för mig att det finns både V & H gängade bultar till remskivan/svängningsdämparen. Det ska finnas en markering på bulten som "talar om" vilken gängriktning det är.
-Kan kolla det i morgon åt dig, men då behöver jag ditt motor nr. först (du har anget typ nr. i första inlägget men inte motor nr.)!

När du ska lösgöra / spänna den bulten så är bra stöd för hylsan (förlängaren) ett måste, gärna också ett mothåll som passar inv. i remskivans "6-kant". För bulten är dragen VÄLDIGT hårt och använd INTE mutterdragare för bulten tål inte det...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Pejreus (trådstartaren)

#13 » 20:58:35, 26-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen.

Kontaktade en motorrenoveringsfirma idag och det lutar åt att jag lämnar in block och lite delar och låter dem mäta upp, beställa delar och göra jobbet.
Tror det blir bättre så eftersom jag inte har tillgång till rätt verktyg för jobbet.

Tack för all hjälp så här långt!
Micke
Pejreus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:12, 21-11-2009
Ort: Härad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Bm 840
Takeuchi TB070


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron