Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Bobcat 530

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

Rasmus R (trådstartaren)

#1 » 18:34:29, 25-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Investerade i veckan i en Bobcat 530 till ett skäligt pris!
Det är en 79:a med en 2cyl Kohler Bensin/Gasolmotor. Maskinen är i ett lagom bra skick, inga vidare glapp i varken lastare eller transmission. Tanken är att fixa till den och lacka den i vinter.

Det största problemet är just motorn. Den varvar bra men är orkeslös, har bara kört diesel innan så jag har inget direkt att jämföra med om den helt enkelt är så slö eller om det är något som är fel!
Hann dock inte forska vidare i ärendet då startmotorn lämnade i efter endast en dag i min ägo.

Nu är det så att jag för ett tag sen kom över en Dynapac asfaltsvält för ett tag sen med trasig hydrostat men med en fult fungerande Deutz F1L511. Alltså en 1cyl luftkyld dieselmotor på 17,4 Hk.

Rent utrymmes-mässigt får denna plats där bak men nu till det stora problemet!
Kohlermotorn går moturs (Från hydrostatets håll sett) medans Deutz motorn och dom flesta andra motorer snurrar medurs!

Vad gör man åt detta?
Rasmus R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:08, 16-04-2008
Maskintyp: Ej angivet



Bengt Erik Eriksson

#2 » 12:17:35, 27-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till din nya maskin ! tråkigt bara att det alltid ska hända något när man just har skaffat ett fynd..

Hur stark är motorn som sitter ? cyl antal och form?

Ang bensin vs diesel så får du väl jämföra med åk gräsklipparen för att bedömma motor karaktären.

ang byte till deutzen är jag fundersam på om varvet räcker på den men eftersom du ändå måste ha en vändlåda kanske du kan fixa det på samma gång. Vet att www.weimer.se har växlar men inte om de har någon som passar till ditt projekt. det finns någon i Borgholm också som gör växlar men kommer aldrig på namnet
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Beirut

#3 » 12:37:04, 27-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör i ordning befintlig motor (23hk) eller byt ut mot likadan. Vill du ha en diesel cat så köp en.
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Rasmus R (trådstartaren)

#4 » 13:04:14, 27-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppgifterna på nätet varierarar mellan 19-23 hästar, men man får ju utgå från att det är 23.
Det är iaf en 2 cyl luftkyld boxermotor.

Att lägga i Deutz dieseln är nog nerlagt pga av enda fördelen med den är att den ligger hemma, i övrigt är den nog för liten och så att den snurrar på fel håll förstås och konstruktionen tillåter inte att vända motorn ett halft varv och ta kraften "fram" i stället.

Det får nog bli att plocka ut befintlig motor i vinter och göra en ordentlig översyn, det finns gott om delar till den på Ebay.

Är det någon som får nys om en likadan får ni gärna hojta till!
Rasmus R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:08, 16-04-2008
Maskintyp: Ej angivet

Rasmus R (trådstartaren)

#5 » 20:16:36, 31-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var endast hemma en dag denna veckan och den ägnades åt att plock ur startmotorn!

Bild
En bild på eländet!


Bild

Att förra ägaren gjort någon form av hemmapatentare vid startmotorn visste jag, för man kunde se en plåt med borrade hål i men inte mycket mer. Det visade sig vara lite värre än befarat! Troligtvis har fästet rökit av och någon har fått den genialiska iden att svetsa fast startmotorn och sen för säkerhets skull bora 6 nya hål och bulta den med. :slag:

Bild

Jaja, så här ser fästet på motorn ut iaf

Bild

Start motorn var som väntat uppeldad i lindningen. Jag letar nu efter en likadan motor som jag har och hoppas hitta någon som har en skuren eller hel för den delen så jag får tag i ett nytt fäste och kanske tom en ny startmotor.
Rasmus R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:08, 16-04-2008
Maskintyp: Ej angivet

Beirut

#6 » 20:55:08, 31-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var ett riktigt fult rep. Finns massor av startmotorer här: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trkparm ... 513&_pgn=1
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Rasmus R (trådstartaren)

#7 » 21:45:21, 07-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har det städats. En ny startmotor är beställd, passa även på att införskaffa samtliga filter och diverse oljor! Hela gasolsystemet kastades eftersom det inte fungerade.

Bild
Man kan åstakomma mycket med en spackelspade en diskborste och ett par liter diesel

Bild
Ännu en bild på startmotorn och dess fina fastsättning

Bild
Det blir inte mycket kvar när man tagit bort plåtarna. Dom är tvättade och ska lackas innan fastsättning.
Rasmus R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:08, 16-04-2008
Maskintyp: Ej angivet

qqq

#8 » 01:25:49, 24-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det med det här projektet ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se