Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Köpråd teleskoplastare.

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

Landmann (trådstartaren)

#1 » 20:13:34, 26-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla goa och glada maskinister!

Spenderat en hel del tid här men nu är jag i behov av er hjälp.

Har fått i uppgift av farsan att hitta rätt maskin för honom, han var insnöad på L70 men jag tipsade om en teleskop och det gick hem :thummar:
Den kommer användas till entreprenad, snöskottning, eventuell personlyft.

Kraven är följande:
16-17 meter lyfthöjd
Snabbgående
Ca 500* i budget
Lättsam
Men, största kravet är att den ska vara väldigt tyst pga. sjukdom.

Tack på förhand och god fortsättning.
Senast redigerad av Landmann 22:15:41, 26-04-2017, redigerad totalt 1 gång.
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt



bonndräng98

#2 » 21:18:05, 26-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog rekommendera jcb:s teleskoplastare enligt mina erfarenheter, dock har jag endast erfarenhet av agri modellen av jcb. Har också kört en lite äldre dieci teleskoplastare men är inte så imponerad av den iaf. ,känns lite trög iaf som kall

F.ö så blev jcb bäst i ett test som gjordes av koneviesti för nåt år sen och där var i stort sett alla märken med, men de var alla agrimodeller
bonndräng98
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:42:34, 08-02-2017
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Lännen T14

Stridis2

#3 » 21:41:04, 26-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är stor förespråkare av teleskoplastare och älskar min. Men jag vet inte om det är rätt maskin för er. Du börjar med entrepenad, därefter snöskottning. Jag anser att teleskoparen inte är optimal till detta. Den är byggd för att lyfta högt. Punkt. Snedbelastningar i lastaraggregatet är inte bra. Titta på hur bred infästningen är av t.ex. en L70:s lastare och dividera detta med längden från infästningen till redskapsfästet. Gör sedan samma sak med en teleskoplastare. Därefter kan du dra dina egna slutsatser om du vill hänga på en diagonalplog eller gräva lös en massa hård grus.

Dessa åsikter har ventilerats under en massa år här på Maskinisten. Det finns två läger, det ena (som jag håller med) säger att det är ohälsosamt för lastaren att använda en teleskoplastare istället för en hjullastare. Det andra lägret hävdar att det går hur bra som helst.

Om det primära målet med lastmaskinen är att lyfta saker, och däremellan lasta några skopor lös grus osv, då är en teleskoplatare helt underbar.
Jag köpte min teleskopare i samband med att vi skulle bygga om huset. Min fru var helt emot det (av någon anledning är hon inte jätteförtjust i maskiner... :klia: ), men även hon insåg att det var en god investering. Jag hävdar att den bara på detta bygge har betalt sig i kronor och ören genom snabbare arbete, mindre inhyrt folk och säkrare arbetsmiljö.
Bäst var när jag spikade takbotten. Lyfte upp en packe med råspontsbrädor och hade den bakom mig. Lavade ut och spikade. När jag inte nådde längre så ställde jag mig på packen, startade maskinen med fjärrkontrollen, hissade upp mig en meter och stängde av igen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Landmann (trådstartaren)

#4 » 21:54:53, 26-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonndräng98 skrev:Jag skulle nog rekommendera jcb:s teleskoplastare enligt mina erfarenheter, dock har jag endast erfarenhet av agri modellen av jcb. Har också kört en lite äldre dieci teleskoplastare men är inte så imponerad av den iaf. ,känns lite trög iaf som kall

F.ö så blev jcb bäst i ett test som gjordes av koneviesti för nåt år sen och där var i stort sett alla märken med, men de var alla agrimodeller


Tack för rådet, ska forska i jcb. Vad menas med agrimodell? Förstår att det är modeller tillverkad åt jordbruk, vad är skillnaden?
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Landmann (trådstartaren)

#5 » 22:14:52, 26-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag är stor förespråkare av teleskoplastare och älskar min. Men jag vet inte om det är rätt maskin för er. Du börjar med entrepenad, därefter snöskottning. Jag anser att teleskoparen inte är optimal till detta. Den är byggd för att lyfta högt. Punkt. Snedbelastningar i lastaraggregatet är inte bra. Titta på hur bred infästningen är av t.ex. en L70:s lastare och dividera detta med längden från infästningen till redskapsfästet. Gör sedan samma sak med en teleskoplastare. Därefter kan du dra dina egna slutsatser om du vill hänga på en diagonalplog eller gräva lös en massa hård grus.

Dessa åsikter har ventilerats under en massa år här på Maskinisten. Det finns två läger, det ena (som jag håller med) säger att det är ohälsosamt för lastaren att använda en teleskoplastare istället för en hjullastare. Det andra lägret hävdar att det går hur bra som helst.

Om det primära målet med lastmaskinen är att lyfta saker, och däremellan lasta några skopor lös grus osv, då är en teleskoplatare helt underbar.
Jag köpte min teleskopare i samband med att vi skulle bygga om huset. Min fru var helt emot det (av någon anledning är hon inte jätteförtjust i maskiner... :klia: ), men även hon insåg att det var en god investering. Jag hävdar att den bara på detta bygge har betalt sig i kronor och ören genom snabbare arbete, mindre inhyrt folk och säkrare arbetsmiljö.
Bäst var när jag spikade takbotten. Lyfte upp en packe med råspontsbrädor och hade den bakom mig. Lavade ut och spikade. När jag inte nådde längre så ställde jag mig på packen, startade maskinen med fjärrkontrollen, hissade upp mig en meter och stängde av igen.


Men hej påre stridis. Ditt namn har inte undgått mig, du gör toppen bra inlägg :buga:
Och angående snöskottning så håller jag med dig, och förstår varför snedbelastning inte är hälsosamt, kan tänka mig att gränsen för påfrestning går vid snöskopa, grus, sand, singel osv.

Förstår precis, man en till sak som man spar på är ryggen(är själv med en halvt fungerande)
Önskar att jag köpte en teleskop för ett år sedan när jag satte spaden i marken. Nu, ett år senare när hus och garage är täta så tänker jag på vad man kunnat spara in. Dock så är jag på g att köpa en kompaktlastare har du kvar din förresten?

Det lät toppen med fjärrstyrning, det vore optimalt till honom. Det är två hyreshus som ska byggas, därav den höga lyftkapaciteten.
Ska lägga till att Merlo finns närmast som återförsäljare.
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Göran Ekman

#6 » 07:47:47, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört ett antal tusen timmar med våra 7 meters Merlo maskiner . Elen på den äldre -00 lämnar en del övrigt att önska .
Leden till skop fästet är ganska smal på våra om man jämför med en midje styrd lastare .
Jag har varit ganska elak på våra . Har tålt misshandel förvånansvärt bra har inte gått sönder men slitits, fått byta axel och bussningar fram .
Mitt omdömme om våra Merlo är bra skit men akta dig för maskiner med Perkins motorer .
Agri utförande kan innebära vassare motorer större hjul .
Merlon har hydrostat vilket jag anser är ett plus i vart fall för mig.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Landmann (trådstartaren)

#7 » 12:44:52, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Jag har kört ett antal tusen timmar med våra 7 meters Merlo maskiner . Elen på den äldre -00 lämnar en del övrigt att önska .
Leden till skop fästet är ganska smal på våra om man jämför med en midje styrd lastare .
Jag har varit ganska elak på våra . Har tålt misshandel förvånansvärt bra har inte gått sönder men slitits, fått byta axel och bussningar fram .
Mitt omdömme om våra Merlo är bra skit men akta dig för maskiner med Perkins motorer .
Agri utförande kan innebära vassare motorer större hjul .
Merlon har hydrostat vilket jag anser är ett plus i vart fall för mig.
Göran i Björnarbo


Okej tack för ett ärligt svar.
Det blir troligen någon nyare. Hur är ljudnivån i kupén på era?
Har agrimodellerna hög lyftkap?

Ska åka och provköra nu, återkommer med recension!



Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Hur långt är ett snöre?"

1 person gillar det här inlägget.
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Göran Ekman

#8 » 14:12:09, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har två st en -00 som gått 11000 timmar modell 28-7 ( 2800kg till 7 m) samt en -13 3500 timmar 40-7 (4000kg till 7 m)
På den nyare har kablaget i lastar spaken ( man kör fram / back, utskjutet samt tredje funktion med elknappar) glappat där den går ut ur spaken . Finns inte att köpa men går att fixa själv .
Tror att det går att få ur mera timmar ur en midjestyrd Volvo tror att det är bättre andrahands värde på en volvo. Kostar mer begangnad än en Merlo.
Om någon frågar mig vilken maskin ska jag ha på mitt jordbruk? Är mitt svar veckans alla dagar en Merlo teleskoplastare. Kan bero på att det är den maskin typen jag kört mest . Jag blir väldans handikappad om jag inte kan köra redskapet fram och tillbaka.
Samman fattar vi dom åren vi kört Merlo är det problemet vi minns bäst Perkins 1004-40t motorn . Har den inte rasat läcker den olja.
Ljud i hytten upplever att jag vill ha hörsel skydd i båda . Kör oftast med dörren öppen.
Vad som är en agri spec på en teleskopare kan nog variera mellan leverantörerna.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Landmann (trådstartaren)

#9 » 16:05:18, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är tillbaka från testkörningen nu.
Första jag anmärker är nivån på rosten! Det var en 40.17 årsm 2008 med 8600h.
Den var så rostangripen så kunde tro att det var en -80talare. Är alla Merlo så?
En annan sak som han påpekade var att maskinen var tvungen att tillverkats med fjärrstyrning för att vara godkänd.
Såg även att lastaren var skev, konstaterade snabbt att glidklackarna var slitna.

Annars vilken maskin! Och vilka gränslösa arbetsområden! Svårt att slå med en konventionell lastmaskin. Väldigt kvick och smidig. Vändradien kunde jag knappt greppa hur snäv den är.
Nu ska jag hitta en maskin med lägre timmar och möjligtvis runtomsvängande.

Mvh Simon
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Stridis2

#10 » 16:57:23, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ronnestrand skrev:...Men hej påre stridis. Ditt namn har inte undgått mig, du gör toppen bra inlägg :buga:...
...Dock så är jag på g att köpa en kompaktlastare har du kvar din förresten? ...

Jag tackar och bockar för de vänliga orden. Alltid trevligt att veta att någon uppskatta de rader man plitar ner. :buga:
Jodå, kompaktaren står kvar. Har dock inte använt den sedan snöskottning en gång 2015, så den går inte speciellt mycket... Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2

#11 » 17:00:08, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ronnestrand skrev:Nu ska jag hitta en maskin med lägre timmar och möjligtvis runtomsvängande.

Rundsvängande lär bli både tyngre, dyrare och mer ömtålig.

Angående agri-modeller så har jag sett någon teleskopare med trepunktslyft. Kan kanske ha något med detta att göra? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Göran Ekman

#12 » 18:10:01, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lacken släpper gärna på Merlos maskiner . Allra helst om dom gått på bondgård med djur. Kan gissa att det blir liknande om man kör på saltade vägar. Någon på Hyllert maskin menade på att den lacken skulle man inte acceptera på en bil .
Merlo säljer en modell som dom kallar för MultiFarmer dessa har trepunkt PTO samt drag . Ska vara ett alternativ till en jordbrukstraktor . Har funnits en MacCormik teleskopare med samma tänk plus en vändbar förarplats. Övriga mindre Merlo kallas ofta för TurboFarmer. Vad som specas för övriga agri teleskopare har jag inte en aning om
bonndräng98 skrev:Jag skulle nog rekommendera jcb:s teleskoplastare enligt mina erfarenheter, dock har jag endast erfarenhet av agri modellen av jcb. Har också kört en lite äldre dieci teleskoplastare men är inte så imponerad av den iaf. ,känns lite trög iaf som kall

F.ö så blev jcb bäst i ett test som gjordes av koneviesti för nåt år sen och där var i stort sett alla märken med, men de var alla agrimodeller

Vore kul med något sammandrag på svenska på det testet.
Fundering om timmar , vilken typ av timmar är det som den gått ? Någon form av service historik allmänt intryck . Hur/var har den gått. Vem har kört. Kan tro att det är viktigare än timmar.
Göran i Björnarbo
Senast redigerad av Göran Ekman 18:14:02, 27-04-2017, redigerad totalt 1 gång.
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Landmann (trådstartaren)

#13 » 18:12:28, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, kompaktaren står kvar. Har dock inte använt den sedan snöskottning en gång 2015, så den går inte speciellt mycket...

Varför inte om jag får fråga? Var precis i telefon med en säljare i södra Sverige om den stora Case 95xt på blocket och har gjort upp affär till veckan.

Ang. runtomsvängande har du antagligen rätt.
Vill bara att farsan ska ha så mycket hjälp som möjligt utan huvudbry :D
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Landmann (trådstartaren)

#14 » 18:55:48, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Lacken släpper gärna på Merlos maskiner . Allra helst om dom gått på bondgård med djur. Kan gissa att det blir liknande om man kör på saltade vägar. Någon på Hyllert maskin menade på att den lacken skulle man inte acceptera på en bil .
Merlo säljer en modell som dom kallar för MultiFarmer dessa har trepunkt PTO samt drag . Ska vara ett alternativ till en jordbrukstraktor . Har funnits en MacCormik teleskopare med samma tänk plus en vändbar förarplats. Övriga mindre Merlo kallas ofta för TurboFarmer. Vad som specas för övriga agri teleskopare har jag inte en aning om
bonndräng98 skrev:Jag skulle nog rekommendera jcb:s teleskoplastare enligt mina erfarenheter, dock har jag endast erfarenhet av agri modellen av jcb. Har också kört en lite äldre dieci teleskoplastare men är inte så imponerad av den iaf. ,känns lite trög iaf som kall

F.ö så blev jcb bäst i ett test som gjordes av koneviesti för nåt år sen och där var i stort sett alla märken med, men de var alla agrimodeller

Vore kul med något sammandrag på svenska på det testet.
Fundering om timmar , vilken typ av timmar är det som den gått ? Någon form av service historik allmänt intryck . Hur/var har den gått. Vem har kört. Kan tro att det är viktigare än timmar.
Göran i Björnarbo


Verkligen, det hade blivit uno Lancia-deja vu!
Att det inte finns fler recensioner av nya mot begagnade maskiner undrar jag ofta.
Att t.ex var 5:é år en genomgång hur maskinerna ter sig, hållbarhet/ekonomiskt.
Samma sak med bilar, finns otroligt lite underlag om man bortser från forum och verkstäder. Och då får man bara se nackdelarna..

Den hade gått på Arlanda, därav rosten skulle jag tippa. Men den är ej längre intressant just pga rosten och för många timmar.

Tillägger att Hälsingland har Sveriges mest saltade vägar, vad jag hört från en vägarbetare men i dagsläget vet jag inte.
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

bonndräng98

#15 » 21:25:19, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det är omöjligt att hitta recensionen från testet på svenska(tyvärr nog),jag hittade inte den från koneviestis webbsida heller men tror att vi har det numret hemma där testet var.
Kan kolla i morgon om jag hittar den.

Agrimodellerna har för det mesta lite kortare bom och dragkrok för släpvagn(i vissa fall också trepunkt och kraftuttag(merlo,dieci iaf)

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla
bonndräng98
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:42:34, 08-02-2017
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Lännen T14


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se