Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Byte av axel och bussning hitec-aggregat, har jag gjort bort mig?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

JohH (trådstartaren)

#1 » 11:38:39, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har i ca två år ägt en Gehl 4840 med tillhörande grävaggregat hitec 410e. Det är den första och enda maskin jag kört eller mekat med så har inte direkt någon koll på vad jag gör.. :mrgreen:

Bommen till grävaggregatet glappar rejält och jag har gett mig på att försöka byta bussningar och axel. Inga konstigheter att få ur axeln, inte heller några problem att dra en liten svets i bussningarna i bommen och knacka ut. Men.. Bussningarna (eller vad det nu är) i bominfästningen lyckas jag inte få loss. Dom är lätt ovala och behöver åtgärdas på något sätt, jag börjar däremot misstänka att jag än så länge gjort mer skada än nytta.

Jag har försökt med samma metod som bussningarna i bommen, svetsa lite på insidan och sen knacka ut (även provat avdragare modell gängad axel med tillhörande don). Använt mer våld än jag borde med stor slägga men inte lyckats rubba. Provade då att såga flera snitt med bågfil (inga problem alls att såga, mjukt stål) men trots detta rör sig inte eländet.

Några råd till en nybörjare? Än så länge har jag bara demolerat ena sidan på bominfästningen men verkar ju helt klart som bussningen på något sätt är fogad med omgivande gods?

Bild
JohH
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:14, 08-09-2017
Ort: Kalmar Län
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Gehl 4840



Micke Härnta

#2 » 11:46:19, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte så enkelt att det är påläggssvetsat & arborrat?
Micke Härnta
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:48, 31-03-2017
Ort: Härnösand
Sverige

JohH (trådstartaren)

#3 » 12:57:51, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Micke Härnta skrev:Är det inte så enkelt att det är påläggssvetsat & arborrat?


Låter helt klart rimligt med tanke på hur våldsam jag varit. För en nybörjare är det lite svårt att förstå varför man gör så men kanske inte var så orginal?

Jag ska se om jag kan få till en bättre bild som tydligare visar skarven mellan materialen.
JohH
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:14, 08-09-2017
Ort: Kalmar Län
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Gehl 4840

bert

#4 » 13:00:32, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur passar dom nya bussningarna emot hålet?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

toker

#5 » 13:17:16, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte det där själva örat där axeln ska sitta stumt dvs inte snurra utan den ska snurra i bussningen som sitter i bommen. Om så är fallet går det skära ur och lagga in nytt fäst ställe för bommen eller svetsa igen kapmärkena och säkert lägga på lite svets och arborra eller bara svetsa och snygga till för hand så gått det går och köpa expander tapp.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

JohH (trådstartaren)

#6 » 13:23:16, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Hur passar dom nya bussningarna emot hålet?


Har inte skaffat nya delar än, har provat att maila Coveston för att få pris på orginaldelar men inte fått svar.
Kollade istället med en lokal firma som erbjuder sig att ta fram passande delar eller vid behov svarva till det som behövs. Min tanke var att få loss allt och ta med till firman så dom ska ha något att utgå från.
JohH
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:14, 08-09-2017
Ort: Kalmar Län
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Gehl 4840

JohH (trådstartaren)

#7 » 13:36:01, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Är inte det där själva örat där axeln ska sitta stumt dvs inte snurra utan den ska snurra i bussningen som sitter i bommen. Om så är fallet går det skära ur och lagga in nytt fäst ställe för bommen eller svetsa igen kapmärkena och säkert lägga på lite svets och arborra eller bara svetsa och snygga till för hand så gått det går och köpa expander tapp.


Det stämmer att axeln inte ska snurra där men örats bult har varit av (förmodligen en längre tid) och då kanske också bidragit till slitage iom att tappen/axeln rört på sig mer.

Det lutar helt enkelt åt att försöka reparera det jag haft sönder så gott jag kan och köpa en expandertapp.
JohH
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:14, 08-09-2017
Ort: Kalmar Län
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Gehl 4840

toker

#8 » 18:00:59, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger du i med svets och slipar noga så ska nog en expander tapp funka bra har för mig att dom påstår att hålet kan vara ganska mycket ovalt och ändå ska det funka bra men antar att livslängden blir bättre om hålet är hyffsat runt. En tapp som är 40 mm och ca 155 lång med expander i båda ändarna kostar runt 2000 kr.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Joe

#9 » 20:23:05, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är inte påläggssvetsat, Du får inte den skarpa kanten mot omgivande gods + att det är inte mjukt att såga i.

Om du har MAGsvets så ställ den på max och dra en ordentlig fog runt om. (360° invändigt) Att hålla på och dutta duger inte, det ska bli rejält varmt så det krymper sen.

Ta ett kort från andra sidan bussningen också.
Senast redigerad av Joe 20:33:27, 14-09-2017, redigerad totalt 1 gång.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Turbodiesel

#10 » 20:28:28, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte bara märken efter axeltappen eller någon bricka som lurar dig? Om du slipar lite på ytan så borde du se om det är homogent material.

Expanderhylsor tar inte gärna upp någon konicitet att tala om, men däremot är det inga problem om hålet blir för stort, bara det är runt. Du beställer då en expanderhylsa i överdimension.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stefan1972

#11 » 07:56:30, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det där är nog ingen lös bussning. Syns ju tydligt att det bara är nåt som legat och nött och skapat en kant så det ser ut som en lös bussning.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

JohH (trådstartaren)

#12 » 10:27:34, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag återkommer med fler bilder i helgen. Det jag vet med säkerhet är att det är olika material, känns väldigt tydligt i bågfilen när man kommit igenom den mjuka "bussningen".
JohH
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:14, 08-09-2017
Ort: Kalmar Län
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Gehl 4840

MN

#13 » 10:59:20, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

stålbussningar skall vara hårdare än godset de sitter i.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

stefansmark

#14 » 11:59:16, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte att det är någon bussning, tappen skall inte röra sig i det läget och då kommer det inte att nötas där så långe allt är helt.
Att det är hårdare i ytan kan vara för att den trasiga tappen har slamrat runt i hålet och att stålet därmed har blivit lite hårdare.
På en del maskiner har jag stött på bussningar även i de fasta lägena men då det oftast arborrat sedan tidigare och en isvetsad hylsa, någon midigrävare har jag sett med bussningar i kungen också.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se