Hej!
Har precis fått en hem en Bobcat 543 -95 med 1000h på mätaren. Problemet är nu att det är -10 grader ute och den vägrar att starta. Det sitter en 3-cylindrig Kubota motor med glödstift i den. Har en Kubota grävare som förvisso är nyare och den startar utan problem vid denna temperatur. Jag anser att en motor som bara gått 1000h ska starta utan problem. Den slår inte ens nåt slag utan det blir varv efter varv på startmotorn utan minsta livstecken. Det "puffar" ur avgasröret så den får bevisligen i sig diesel. Har satt i ett nytt batteri och även hjälpt till med startkablar utan framgång. Mätt upp så jag får ström på alla glödstift. Har dock bara ohm mätt ett glödstift, tog även lös det och testade det. Det glödstiftet var helt ok. Då jag var ute och skruvade i en snö och elände så får dom två inre glödstiften kollas en annan dag.
Nu finns en del teorier.
Dom två inre stiften är trasiga och det räcker inte med att ett stift är helt? Kan kollas men känns inte troligt!
Dessa motorer är skit och dom startar inte i -10 utan motorvärmare? Kubota är väl bra grejer, eller??
Det är något fel på motor/spridare/dieselpump? Ingen aning men 1000h då ska det egentligen inte vara några problem!!
Nån har "justerat" timmätaren och motor osv är utnött och måste renoveras? Detta spökar lite för mig. Fick glögga för att få igång den trots att den stått inomhus. Upplevde att det rök ur avgasröret och luktade oförbrända avgaser då jag körde hem den (2-3km). Anser att den är ommålad. Vissa fettnipplar har inget fett på sig utan endast färg. Än om tidigare ägare varit hysteriskt noga på att torka rent efter sig så borde färgen varit bortnött vid det här laget.
Det är för dålig snurr på startmotorn? Vette tusan, upplever att den snurrar långsammare än på min grävmaskin men ändå fullt tillräckligt för att den ska starta.
Jag är efterbliven och har missat något uppenbart?
Tacksam för alla tips och inputs ni kan komma med.