Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Bobcat 543 startar ej!

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

kubotarules (trådstartaren)

#1 » 21:30:56, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har precis fått en hem en Bobcat 543 -95 med 1000h på mätaren. Problemet är nu att det är -10 grader ute och den vägrar att starta. Det sitter en 3-cylindrig Kubota motor med glödstift i den. Har en Kubota grävare som förvisso är nyare och den startar utan problem vid denna temperatur. Jag anser att en motor som bara gått 1000h ska starta utan problem. Den slår inte ens nåt slag utan det blir varv efter varv på startmotorn utan minsta livstecken. Det "puffar" ur avgasröret så den får bevisligen i sig diesel. Har satt i ett nytt batteri och även hjälpt till med startkablar utan framgång. Mätt upp så jag får ström på alla glödstift. Har dock bara ohm mätt ett glödstift, tog även lös det och testade det. Det glödstiftet var helt ok. Då jag var ute och skruvade i en snö och elände så får dom två inre glödstiften kollas en annan dag.

Nu finns en del teorier.

Dom två inre stiften är trasiga och det räcker inte med att ett stift är helt? Kan kollas men känns inte troligt!

Dessa motorer är skit och dom startar inte i -10 utan motorvärmare? Kubota är väl bra grejer, eller??

Det är något fel på motor/spridare/dieselpump? Ingen aning men 1000h då ska det egentligen inte vara några problem!!

Nån har "justerat" timmätaren och motor osv är utnött och måste renoveras? Detta spökar lite för mig. Fick glögga för att få igång den trots att den stått inomhus. Upplevde att det rök ur avgasröret och luktade oförbrända avgaser då jag körde hem den (2-3km). Anser att den är ommålad. Vissa fettnipplar har inget fett på sig utan endast färg. Än om tidigare ägare varit hysteriskt noga på att torka rent efter sig så borde färgen varit bortnött vid det här laget.

Det är för dålig snurr på startmotorn? Vette tusan, upplever att den snurrar långsammare än på min grävmaskin men ändå fullt tillräckligt för att den ska starta.

Jag är efterbliven och har missat något uppenbart?

Tacksam för alla tips och inputs ni kan komma med.
Mvh
Peter
Vet inte vad som är bom eller sticka men har likt ändå en grävmaskin!
kubotarules
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:38:28, 15-08-2011
Ort: Lycksele
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3 2005



mathiast

#2 » 21:33:33, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den behöver alla tre stiften i den tempen
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#3 » 21:34:58, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För övrigt låter 1000timmar osannolikt lite på en så gammal maskin
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

kubotarules (trådstartaren)

#4 » 21:59:06, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för input Mathiast :thumme: .

Ska ta mig samman och ta lös dom andra två bara för att vara 100% säker på att dom är hela eller trasiga.

Håller med dig med men den ska enligt uppgift stått på ett jordbruk där den användes lite och ingenting. Man undrar ju tyvärr om det verkligen är sant men den är fin överlag så det känns faktiskt som att det kan vara möjligt.
Mvh
Peter
Vet inte vad som är bom eller sticka men har likt ändå en grävmaskin!
kubotarules
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:38:28, 15-08-2011
Ort: Lycksele
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3 2005

InläggDetta inlägg har raderats av kubotarules den 22:00:24, 18-01-2018.
Anledning: Dublett

mathiast

#6 » 22:04:12, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett sätt att döda en sådan motor snabbt är att köra den utan kylvätska,då spricker ringlanden på kolvarna med redigt dålig komp som följd.
Brukar ryka bra från vevhusventen då
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

kubotarules (trådstartaren)

#7 » 22:25:34, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick ut och plockade lös kablaget på alla glödstift. Ohm mätte på alla stift, 0,7ohm på alla. Så alla borde vara hela.
Mvh
Peter
Vet inte vad som är bom eller sticka men har likt ändå en grävmaskin!
kubotarules
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:38:28, 15-08-2011
Ort: Lycksele
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3 2005

kubotarules (trådstartaren)

#8 » 22:28:10, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Ett sätt att döda en sådan motor snabbt är att köra den utan kylvätska,då spricker ringlanden på kolvarna med redigt dålig komp som följd.
Brukar ryka bra från vevhusventen då


Med komp som en cykelpump kan man anta att den borde snurra fortare på startmotorn. Eller märks det inte på det viset?

Lite svårt att kolla vevhusventen då "#%"#%-tyget inte startar, men tack för tipset.
Mvh
Peter
Vet inte vad som är bom eller sticka men har likt ändå en grävmaskin!
kubotarules
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:38:28, 15-08-2011
Ort: Lycksele
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3 2005

63an

#9 » 22:30:42, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffa du nya glödare så kommer den nog sjunga snart! Men kolla även ev. kontakterna så den får ok matning :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

kubotarules (trådstartaren)

#10 » 22:40:22, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Skaffa du nya glödare så kommer den nog sjunga snart! Men kolla även ev. kontakterna så den får ok matning :thumme:


Något jag aldrig förstått är det här med att glödstift blir dåliga. Är det inte mer att antingen funkar dom eller så funkar dom inte? Snälla förklara för en idiot som inte begriper :huh:
Mvh
Peter
Vet inte vad som är bom eller sticka men har likt ändå en grävmaskin!
kubotarules
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:38:28, 15-08-2011
Ort: Lycksele
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3 2005

mathiast

#11 » 22:43:40, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testa så dom glöder! Ohmmätning med vanligmultimeter är inte att lita på vad gäller glödisar
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Turbodiesel

#12 » 22:46:02, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glödstift kan gå sönder så att värmen hamnar vid gängan istället för vid spetsen, gäller speciellt glödstift med dubbla spolar. Glöder de som de ska ute vid spetsen så funkar de såklart.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

kubotarules (trådstartaren)

#13 » 22:49:19, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Testa så dom glöder! Ohmmätning med vanligmultimeter är inte att lita på vad gäller glödisar


Ok, jag trodde att det var mer eller mindre bombsäkert.
Mvh
Peter
Vet inte vad som är bom eller sticka men har likt ändå en grävmaskin!
kubotarules
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:38:28, 15-08-2011
Ort: Lycksele
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3 2005

kubotarules (trådstartaren)

#14 » 22:51:05, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Glödstift kan gå sönder så att värmen hamnar vid gängan istället för vid spetsen, gäller speciellt glödstift med dubbla spolar. Glöder de som de ska ute vid spetsen så funkar de såklart.


Åhåå, det visste jag inte. Den som jag plockade lös började att glöda på mitten och sen spred det sig framåt och bakåt tills hela spetsen var glödande. Var det ok?
Mvh
Peter
Vet inte vad som är bom eller sticka men har likt ändå en grävmaskin!
kubotarules
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:38:28, 15-08-2011
Ort: Lycksele
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3 2005

63an

#15 » 23:13:26, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär Caddyn 1.8an sug var 4 cyll. räckte bra att ett stift började schabbla, jag bytte bara rakt av trots hyfsade värden vid ohmmätning men så nån dag så var de lite värre med funktionen då började jag kolla upp hur de egentligen var gjort? De satt nån kontakt i kanten på toppen så där hade de blivit lite skitigt eller så rensade upp å sen knallade den 10 000 mil i bara förskräckelsen den fick inte nog kräm i starten så de blev nog bara ljumma! Det KAN vara 1 fel att räkna med... :vissla: Tror de hände några ggr att de var drastiska ohmfel på några så man byter rätt av alltså! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se