Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Belle 731 skid steer orkar inget

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

Belle731 (trådstartaren)

#1 » 13:52:07, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå. :grin:
Tänkte höra om någon har lite expertis att dela med sig av.
Jag har en Belle 731 - 01 skid steer, väldigt lik typ bobcat 453.
Den har bara gått ca 1000 timmar i nuläget
Problemet är att den börjat bli orkeslös på senaste tiden och ett tydligt knakande ljud kommer när man belastar den tungt, samtidigt bildas det massa luft i hydraulsumpen.

Har provat att byta hydraulolja, ledningar från sumpen till pumpen, filter och drivrem till hydraulpumpen.

Tänkte om någon känner igen ljudet den ger eller symtomen. Ljudet uppstår både när man kör hårt eller lyfter tungt varm som kall maskin.

Länk till video på ljudet :driver:
https://www.dropbox.com/s/udcvmvyyg9m0e1u/VID_20180215_132231%280%29.mp4?dl=0

Väldigt likt ljud som I denna video, kan det vara en kass hydraulpump tro?
Belle731
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:30:43, 16-02-2018
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Belle 731 - 01



Turbodiesel

#2 » 19:42:46, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt med ljud och video, är det på drivningen eller lastaren den låter sådär, eller både och?

Är det bara drivningen på ena sidan som framkallar ljudet skulle jag kolla till kedjorna mellan hydraulmotor & den sidans hjul. Om den är konstruerad på det viset.

Drivningen bör ha en egen hydrostatpump & motor till höger & vänster hjulpar, så det bör inte bli fel på båda sidor samtidigt, om det inte är något tok på sug/matarpumpssidan.

Lastaren bör ha en egen kugghjulspump, och de låter normalt inte sådär när de går sönder. Är det något med lastaren som framkallar ljudet skulle det kunna vara något med överströmmaren/säkerhetsventilen. Det förklarar dock inte luftinblandningen..

Jag tycket ditt oljud låter betydligt mer mekaniskt, jämfört med Takeuchins kolvpumpsmissljud.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Belle731 (trådstartaren)

#3 » 19:57:58, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar! Kul med lite tips.

Har kikat lite mer nu. Ljudet kommer helt klart inifrån pumppaketet, där sitter en matarpump och en hydrostatpump tillsammans som drivs på samma axel.
Det är ett högt knakande ljud som kommer mest när man belastar drivningen men även när man belastar hydraulerna tungt också.

Hittade ett extra filter som sitter innan hydrostatpumpen som jag ska byta också som är ditsatt extra gissar jag. Hoppas att ljudet är kavitation som blivit av igensatt filter och inte något mekaniskt i pumpen

Den har inga drivkedjor utan 4 separata motorer som matas ifrån en hydrostatpump. Känslan är att ljudet uppstår när det behövs extremt stort flöde av hydraulolja. Men hur det hör ihop med luften vet jag inte men det var därför jag misstänkte kavitation.

Framsida hydrostatpump(den jag misstänker det knackar o)
Bild
Kugghjulspump/matarpump på baksidan av hydrostatpumpen (den som matar från sumpen)
Bild
Luften som bildas i sumpen
Bild
Vad är detta för ventil som sitter vid alla pumpar, motorer etc?
Bild
Belle731
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:30:43, 16-02-2018
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Belle 731 - 01

Jac

#4 » 20:08:51, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mättutag
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Belle731 (trådstartaren)

#5 » 16:00:44, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det troligen löst sig för nu.
Mätte och kom fram till att vid 80 bar började faktiskt remmen kugga över trots full spänning men troligtvis är originalremmen någon cm kortare.
Så det löstes med en extern fjäderbelastad spännare så nu orkar den upp till 125 bar utan att kugga över och allt verkar frid och fröjd.
Luften kan jag inte förklara men sen verkar slutat skumma nu också iom det? Peppar peppar.
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Belle731
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:30:43, 16-02-2018
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Belle 731 - 01


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se