Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Läcker hydraulolja vid höger bakhjul

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

Goliath

15:37:59, 30-05-2018

Halloj!

Min Mustang 2076 från 2008 har börjat läcka hydraulolja vid höger bakhjul.
Antar att det är någon packbox eller liknande som behöver bytas.

Kan man ta bort hjulhubben utan all olja åker ur?

Eller måste man tömma tanken?

På bilden är hubben rengjord, den har varit helt svart av klegg.

Bild



Goliath

15:54:22, 06-06-2018

Ingen som vet om det är möjligt att ta av hubben utan att all olja rinner ur?

Stridis2

22:05:01, 06-06-2018

Först och främst, det går att vrida bilden med pilarna ovanför. Tryck sedan på shift + F5 för att uppdatera sidan så du ser förändringen. Jag misstänker att du inte har parkerat maskinen på rumpan... :mrgreen:

Jag känner inte alls till din maskin, så det jag skriver är alltså rena spekulationer. Men eftersom hubben har avlånga hål så tolkar jag det som maskinen är kedjedriven och man spänner kedjan genom att flytta hubben fram eller tillbaka. Nästa gissning är att kedjorna går i oljebad. Hubben går hela vägen ner till botten av maskinen, högst sannolikt är det en plåtkant uppvikt på insidan men denna är inte tillräckligt hög för att hålla kvar all olja. Så det korta svaret på din fråga är. Nej, det går (gissningsvis) inte att plocka av hubben utan att en massa olja rinner ut.

Är du säker på var det läcker? Min Case kompaktlastare har en liknande konstruktion. Den är tätad med papperspackning och packningssilikon mellan hub och maskin. Där hade jag börjat leta fel. Där står olja hela tiden, men uppe vid hjulaxeln är det bara stänk som kommer (oljenivån är inte alls så hög i kedjelådan). Den olja som kommer där uppe ska sedan förbi en packbox, två fettsmorda rullager och ytterligare (minst) en packbox. I mina öron låter det troligare med läckage vid hubben, så kolla så du vet säkert innan du börjar riva.

Lycka till, och glöm inte tråden med mycket :photograph: och massa trevlig :skriva2:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.

Stridis2

22:16:09, 06-06-2018

Ha! Jag hade rätt! Frågade min vän Google efter "mustang 2076 service manual" och första träffen var denna. På sidan 12 ser man konstruktionen med kedjor och hubben.
Det verkar som om det inre rullagret ska vara oljesmort medan det yttre är fettsmort? :klia: Packning mellan lagren samt utanför det yttre lagret, så oljan ska ta sig förbi två packboxar om den ska läcka längs axeln. Hubben verkar vara tätad med en stor O-ring mot maskinkroppen. Där hade jag satsat mina vadslagningspengar. :mrgreen: Kolla om alla bultar som håller hubben är fastspända. Det kanske är så enkelt som att dessa har lossnat.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

Landmann

09:16:24, 07-06-2018

Bra detektivarbe stridis!
Vad kör du med för olja där? Ska lossa och kolla spänningen på kedjorna och ev byta/fylla på olja
"Hur långt är ett snöre?"

Goliath

16:25:48, 07-06-2018

MEN s*t*n vilket bra svar! :D

Du anar inte hur rätt du har!

Jag ställde faktist upp maskinen på sidan och lossade hubben i förrgår och tänkte, jaja de får spruta/rinna bäst de vill. jag måste hitta läckan!

Precis som du trodde så var de undre bultarna dåligt dragna och de i sin tur hade gjort o-ringen dålig.

Nuså är en ny o-ring på plats och allt är tätt och fint!

Jag brukar kalla mig själv duktig på att googla och tror jag har googlat de mesta men inte den simpla Manual googlingen :D:D

Stort tack!

2 personer gillar det här inlägget.

Stridis2

23:06:13, 07-06-2018

Goliath: Även en blind kan få korn på en höna... :mrgreen:
Kul att det funkade. Ganska komiskt att det är så snarlik konstruktion mellan våra maskiner trots att det skiljer över 20 år och är olika märken. Dock är båda amerikanska... :???:

Landmann: Jag är rätt säker på att min maskin är specad för motorolja, kommer dock inte ihåg klassningen. När jag höll på med min maskin så pratade jag med chefskonstruktören på Stenhöj Hydraulik om det gick att köra med hydraulolja i kedjetransmissionen istället för motoroljan. Han sa att hydrauloljan kunde vara något mer aggressiv mot vissa sorters gummipackningar, men i övrigt såg han inga som helst nackdelar med att köra med hydraulolja, däremot vissa små fördelar. Då hade jag tillgång till mycket fin begagnad hydraulolja gratis, så valet var lätt för mig. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.

Landmann

08:23:02, 08-06-2018

Amerikanerna skulle gissa på en 10-30 olja
I hydrauliken är det iaf spec 10-30 med en tillsats, men jag byter till handel 46 då vi kör allt med den
Gratis är gott! Såna här maskiner
får bli för påkostade
"Hur långt är ett snöre?"