Först och främst, välkommen hit!
Jag har också en kompaktlastare, inklusive bl.a. grävaggregat. Du kan läsa lite om den här:
Kompaktlastare Case 1830Jag kan inte på villkors vis säga att jag är speciellt imponerad av grävaggregat, vad det än sitter på för maskin. Allra största nackdelen är att det inte är rundsvängande vilket jag tycker är mycket begränsande. Nästa sak man måste tänka på är att få det stumt monterat mot bäraren. Jämför när man monterar det i trepunktslyften på en jordbrukstraktor, så fort man sätter ner skopan lyfter man aggregatet. Vilket för oss in på en nackdel med kompaktae som bärare av grävaggregat, nämligen just kompaktheten med kort hjulbas. När jag trycker ner skopan så lyfter jag framändan på maskinen lätt. Hade det varit samma vikt på maskinen men dubbelt så lång hjulbas hade grävförmågan ökat avsevärt.
Det finns (minst) två sätt som man sitter på grävaggregat till kompaktare. Antingen inne i maskinen, samma stol som när man kör, eller på en separat stol framför - ovanför transportsätet. Nackdelarna med första varianten är att man inte ser så bra vad man gräver (sitter för långt bak och för lågt), nackdelarna med andra varianten är att det är jobbigt att flytta maskinen, vilket man vill göra ofta med en liten maskin.
Ytterligare en sak att tänka på är att det sliter ganska hårt på lastaren om man har grävaggregatet monterat i denna.
Så, nu ska jag sluta vara negativ.
Fel på drivlinan kan vara precis vad som helst, framför allt eftersom vi inte vet vilken maskintyp vi pratar om. Som jag förstått det hela så finns minst tre olika konstruktionstyper för drivlina på Bobcat. Rent mekanisk drivning, hydrostatdrift med en
hydraulmotor per sida som
driver båda hjulen via ett antal kedjor, samt hydrostatdrift med en hydraulmotor per hjul.
Första gången jag tappade drivning på min maskin var pga hjullagren i ena framhjulet skar så hjulaxeln vred sig bakåt och kedjan hoppade av. Nya lager och packningar gick då på ett par tusenlappar.
Andra gången var det en kedja som gick av. Kostade någon hundralapp, fast det var inte kul att stå ute i 10 minus i bara T-tröja och armarna nere i växellådans
olja för att försöka få ihop kedjan. Frös ganska illa kan jag säga.
Tredje haveriet på drivning var lager till fördelningsaxeln som skurit. Gick på under tusenlappen, men en det saker fanns inte att köpa utan jag fick göra lite specialkonstruktioner med laserskuren plåt. Men ihop kom hela saligheten och fungerar gör det.
Som du ser kan drivhaverier vara billiga, kanske så enkelt som ett avhoppat manöverstag, men är det hydrostatpump eller hydraulmotor så kan det bli hur dyrt som helst.
Lycka till i makinjakten, och glöm inte att skapa en tråd här, med massor av bilder, när du har köpt någon.