Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Råd om kompaktlastare

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

Invicta (trådstartaren)

#1 » 16:02:56, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena.

Danne heter jag och är ny här, bor i Stocholm/Haninge.
Jag har ingen maskin idag men är på jakt efter en Bobcat/Gehl med grävaggregat. Jag tänkte gräva en hel del på min egna tomt samt kunna köra ut/bort lite massor.
Jag kollar annonser ofta men ännu inte hittat någon. Jag har ingen direkt erfarenhet av kompaktlastare så därför har jag lite frågor som jag kommer att behöva lite svar på, därför är der ju så fantastiskt bra att det här forumet finns, för här verkar det finnas mycket kunskap om det mesta :-)
Jag har inte tummen mitt i handen vill jag påstå, har 2 st jänkare som jag skruvar flitigt på men en kompaktlastare är ju en annan grej att hålla på med.
Så nu kommer en fråga iaf: Jag har sett en Bobcat med trasig drivning på höger sida, jag har inte fått någon mer information än så. Har inte varit och kollat på den heller, än. Om man målar upp det värsta scenariot, mellan tummen och pekfingret, vad kan det vara och vad tror ni att det kan kosta? Och framförallt, är det tokmycket jobb? Ja jag vet, ingen lätt fråga när man inte har all fakta men vill bara veta på ett ungefär :-)

Tacksam för svar Mvh Danne.
Invicta
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:13, 09-08-2018
Ort: Stockholm/Haninge
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Thomas skidsteer T-173 -80 med Grävaggregat Hi-Tec 310 -89



Stridis2

#2 » 13:23:22, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst, välkommen hit!
Jag har också en kompaktlastare, inklusive bl.a. grävaggregat. Du kan läsa lite om den här:
Kompaktlastare Case 1830
Jag kan inte på villkors vis säga att jag är speciellt imponerad av grävaggregat, vad det än sitter på för maskin. Allra största nackdelen är att det inte är rundsvängande vilket jag tycker är mycket begränsande. Nästa sak man måste tänka på är att få det stumt monterat mot bäraren. Jämför när man monterar det i trepunktslyften på en jordbrukstraktor, så fort man sätter ner skopan lyfter man aggregatet. Vilket för oss in på en nackdel med kompaktae som bärare av grävaggregat, nämligen just kompaktheten med kort hjulbas. När jag trycker ner skopan så lyfter jag framändan på maskinen lätt. Hade det varit samma vikt på maskinen men dubbelt så lång hjulbas hade grävförmågan ökat avsevärt.
Det finns (minst) två sätt som man sitter på grävaggregat till kompaktare. Antingen inne i maskinen, samma stol som när man kör, eller på en separat stol framför - ovanför transportsätet. Nackdelarna med första varianten är att man inte ser så bra vad man gräver (sitter för långt bak och för lågt), nackdelarna med andra varianten är att det är jobbigt att flytta maskinen, vilket man vill göra ofta med en liten maskin.
Ytterligare en sak att tänka på är att det sliter ganska hårt på lastaren om man har grävaggregatet monterat i denna.
Så, nu ska jag sluta vara negativ. :mrgreen:

Fel på drivlinan kan vara precis vad som helst, framför allt eftersom vi inte vet vilken maskintyp vi pratar om. Som jag förstått det hela så finns minst tre olika konstruktionstyper för drivlina på Bobcat. Rent mekanisk drivning, hydrostatdrift med en hydraulmotor per sida som driver båda hjulen via ett antal kedjor, samt hydrostatdrift med en hydraulmotor per hjul.

Första gången jag tappade drivning på min maskin var pga hjullagren i ena framhjulet skar så hjulaxeln vred sig bakåt och kedjan hoppade av. Nya lager och packningar gick då på ett par tusenlappar.
Andra gången var det en kedja som gick av. Kostade någon hundralapp, fast det var inte kul att stå ute i 10 minus i bara T-tröja och armarna nere i växellådans olja för att försöka få ihop kedjan. Frös ganska illa kan jag säga. :vissla:
Tredje haveriet på drivning var lager till fördelningsaxeln som skurit. Gick på under tusenlappen, men en det saker fanns inte att köpa utan jag fick göra lite specialkonstruktioner med laserskuren plåt. Men ihop kom hela saligheten och fungerar gör det. :mrgreen:

Som du ser kan drivhaverier vara billiga, kanske så enkelt som ett avhoppat manöverstag, men är det hydrostatpump eller hydraulmotor så kan det bli hur dyrt som helst.

Lycka till i makinjakten, och glöm inte att skapa en tråd här, med massor av bilder, när du har köpt någon. :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Invicta (trådstartaren)

#3 » 12:44:19, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så jättemycket för ett väl utförligt svar !! Bobcaten i fråga är isf en 533 Clark.
Ja, jag jagar vidare och lägger upp lite här om jag hittar nåt lämpligt.
Mvh Danne.
Invicta
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:13, 09-08-2018
Ort: Stockholm/Haninge
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Thomas skidsteer T-173 -80 med Grävaggregat Hi-Tec 310 -89


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se