Enligt schemat på första bilden så triggas LS-prioritetsventilen vid pumpen varje gång man trycker på bromsen. Den leder då över
olja från pumpen till bromsackumulatorn och vidare till bromsen. Trycket blir aldrig mer än 45 bar (tryckbegränsaren vid ackumulatorn) + 7 bar (gissat standbytryck på prioritetsventilen).
Dock så finns där även en släpbromsventil (VAFR) som styr över olja till släpbromsuttaget. Det står ingen trycksetting på den och jag vet inte vad typisk
tryck för släpbroms är.
Släpbromsventilen kan slås av och på med hjälp av en solenoidventil (SCFR). Pröva och se om du kan slå av och på solenoidventilen och se om det gör nån skillnad.
Lite skrämmande är att det inte finns nån tryckbegränsare närmast pumpen på den pumpen som är till styrning/broms. Om släpbromsventilen får fnatt så är det inget som skyddar pumpen vad jag kan se.
129hakan skrev:Pumpen är bytt för ett år sedan felet började strax efter bytet om jag minns rätt . men styrningen fungerade efter bytet det var därför jag bytte den .när motorn kväver sig så spyr den ur sig olja från pumpen mellan stora o lilla försökte ladda upp en bild men lyckades ej ska se om jag kan få upp den så ser du var jag menar .
skall försöka få upp mer info med bilder. tacksam för all hjälp. Håkan
Kanske samma fel som knäckte den gamla pumpen? När den var tillräckligt slutkörd för att inte klara bygga upp nåt tryck så "försvann" felet. Och styrningen.
När pumpen byttes började styrningen funka igen och felet att motorn knäar kom tillbaka.
Detta är fortfarande på spekulationsstadiet, kanske är det så, kanske inte.
Allt detta förutsätter att du har släpbromsuttag (eller iallafall släpbromsventil). Vet du om du har det? På schemat är det ritat in som option.