Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Manitou 1637 sl T -99

46 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

Jac

#16 » 11:53:15, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sker detta så fort du startar maskinen eller är det nånting du gör för att traktorn ska stanna? T.ex att motorn stannar när du släpper ratten eller att motorn stannar när du trycker på bromsen.

Du kan alltid börja med att att alla spakar går friktionsfritt. Om spaken till extrahydrauliken fastnar och inte går tillbaka till neutral så går det tungt.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


129hakan (trådstartaren)

#17 » 22:52:59, 24-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Tack för svar ifrån dig .
Varje gång jag startar typ när den stått ett tag så går den i 4-5 sek sen stannar den men startar igen problemfritt det jag märkt att när jag bromsar så stannar den ofta .
jag tog lite bilder på något som sitter på hydraulslangen som går från pumpen om det är någon ventil eller vad det är kanske någon som kan detta svara på som sagt jag är inte så kunnig men envis och lite hjälp från er så fixar jag kanske o byta det som behövs. jag är jättetacksam för alla ide er.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
129hakan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:36, 24-09-2017
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: manitou 1637 sl

Jac

#18 » 17:29:01, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt schemat på första bilden så triggas LS-prioritetsventilen vid pumpen varje gång man trycker på bromsen. Den leder då över olja från pumpen till bromsackumulatorn och vidare till bromsen. Trycket blir aldrig mer än 45 bar (tryckbegränsaren vid ackumulatorn) + 7 bar (gissat standbytryck på prioritetsventilen).
Dock så finns där även en släpbromsventil (VAFR) som styr över olja till släpbromsuttaget. Det står ingen trycksetting på den och jag vet inte vad typisk tryck för släpbroms är.
Släpbromsventilen kan slås av och på med hjälp av en solenoidventil (SCFR). Pröva och se om du kan slå av och på solenoidventilen och se om det gör nån skillnad.

Lite skrämmande är att det inte finns nån tryckbegränsare närmast pumpen på den pumpen som är till styrning/broms. Om släpbromsventilen får fnatt så är det inget som skyddar pumpen vad jag kan se.


129hakan skrev:Pumpen är bytt för ett år sedan felet började strax efter bytet om jag minns rätt . men styrningen fungerade efter bytet det var därför jag bytte den .när motorn kväver sig så spyr den ur sig olja från pumpen mellan stora o lilla försökte ladda upp en bild men lyckades ej ska se om jag kan få upp den så ser du var jag menar .
skall försöka få upp mer info med bilder. tacksam för all hjälp. Håkan

Kanske samma fel som knäckte den gamla pumpen? När den var tillräckligt slutkörd för att inte klara bygga upp nåt tryck så "försvann" felet. Och styrningen.
När pumpen byttes började styrningen funka igen och felet att motorn knäar kom tillbaka.
Detta är fortfarande på spekulationsstadiet, kanske är det så, kanske inte.

Allt detta förutsätter att du har släpbromsuttag (eller iallafall släpbromsventil). Vet du om du har det? På schemat är det ritat in som option.
Senast redigerad av Jac 22:25:36, 28-10-2018, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

Jac

#19 » 17:31:12, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

129hakan skrev:lyckades få upp en bild på nya pumpen är det returen som går i denna det kommer i mellan den lilla och stora delen på hydraulpumpen som är ett år gammal .

129hakan skrev:Bild


Den grova ledningen som mellan pumparna är sugledningen.
.
.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

Jac

#20 » 17:48:04, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Hydac ackumulatorn är till bromskretsen

Det finns tre ventiler som hade varit intressanta att identifiera:
Prioritetsventilen till ena pumpen (grön ring)
Dumpventilen som dumpar bägge pumpar till tank (blå ring)
Släpbromsventilen (om den existerar) (röd ring)
Bild


Bild
Eftersom det sitter ett T på P-porten på denna så TROR jag det är dumpventilen (VACM). Det bör isåfall också finnas en solenoid på den.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

Jac

#21 » 17:59:05, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak du kan kolla är att bromspedalen verkligen löper lätt och fjädrar hela vägen upp när du släpper bromsen. Om den inte gör det så kan det byggas upp signaltryck som i sin tur får prioritetsventilen att dra upp trycket på ena pumpen.
Kolla som sagt också om du har släpbromsuttag. Det bör gå att slå av och på släpbromsuttaget med en knapp, finn den knappen och kolla om det gör skillnad.

Om du har släpbromsuttag så skaffa en manometer och montera på en snabbkoppling som passar i bromsuttaget. Kolla hur trycket ändras där när motorn stoppar. Så länge du inte rör bromsen så ska det bara vara några enstaka bar där.

Ett slabbigt alternativ är koppla på en slang till släpbromsuttaget som du drar rätt ner i ett fat eller nåt. Om du inte bromsar så ska det bara droppa lite ur slangen, om du bromsar så bör det komma massor med olja samt att motorn INTE dör. Jag vet inte hur mycket olja som kommer så se till att säkra slangen ordentligt så den inte far runt i hela verkstan.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

Jac

#22 » 18:19:42, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

129hakan skrev:Pumpen är bytt för ett år sedan felet började strax efter bytet om jag minns rätt . men styrningen fungerade efter bytet det var därför jag bytte den .när motorn kväver sig så spyr den ur sig olja från pumpen mellan stora o lilla


Det här låter egentligen rätt allvarligt, är det som jag tror så är denna pumpen rätt färdig också. Som sagt, om man blockerar en kugghjulspump så pressas kugghjulen ut och börja äta av huset och plötsligt har man jättestort internläckage.

Svårt att bistå med tips om felsökning utan att utsätta pumpen för samma sak men pumpen har väl redan fått stryk redan isåfall. Ja ja, kanske är det inte så illa, bara jag som är nojjig.

https://www.youtube.com/watch?v=cMmwb3JmL00
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

Jac

#23 » 18:40:51, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sista kommentar om felsökning. Om det nu är så att pumpen blockeras helt av nån anledning så kan trycket bli "hur högt som helst", tillräckligt för att smälla en slang.
Att stå med näsan över när en slang smäller är inte att rekommendera. Varning för starka bilder: https://www.google.no/search?q=hydrauli ... 20&bih=889
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

129hakan (trådstartaren)

#24 » 19:52:53, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla tips då har jag lite att söka efter . Jätte tacksam Håkan
129hakan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:36, 24-09-2017
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: manitou 1637 sl

Jac

#25 » 11:22:19, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du hade petat in en sån här (eller motsvarande tryckbegränsare) närmast tryckporten på yttre pumpen så hade jag sovit bättre. Behöver ju inte koppla fint, bara en slang i ett fat eller nåt.
https://www.oie.se/Produkt/sakerhetsven ... 1001792988
Ett mätuttag och en manometer på det så kan du felsöka och härja fritt sen utan att köra sönder mer än vad som redan är.
Det förutsätter iochförsig att det finns nåt korn av sanning i mina spekulationer så långt och det vet man ju inte...
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

129hakan (trådstartaren)

#26 » 20:46:34, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jag kollade den gråa kabeln som sitter på accumilatorn som man ser på bilden jag följde den och den är kopplad till plus kabeln på saftblandaren båda dom sitter på plus borde inte den ena vara jord dom som hade maskinen innan mig har kopplat en hel del så det ser inte så kul ut bland kablarna . tack jac för du tar dig tid.
129hakan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:36, 24-09-2017
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: manitou 1637 sl

129hakan (trådstartaren)

#27 » 09:02:05, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som vet hur den grå kabeln skall kopplas är det en givarkabel eller ska den kopplas plus minus har broblem med att det blir ett tryck i hydraliken som gör att motorn stannar ofta händer det när man bromsar. tacksam för tips.
Bild
129hakan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:36, 24-09-2017
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: manitou 1637 sl

Jim_the_one

#28 » 09:42:38, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kan jag inte mycket om manitou. Iaf inte mer än att dom brukar vara röda.

Men grunkan som den gråa kabeln sitter på ser ut att vara en tryckgivare. Kolla om du har gas kvar i accumulatorn. 6ans insexnyckel i toppen. Lossa lite och stäng snabbt. Kommer det ingen gas så lossa lite mer och stäng snabbt.

Det är inte alls omöjligt att gummiblåsan har gett upp.
Skulle det komma olja när man lossar pluggen så kan man vara säker att gummit är sönder. Då är det bara att köpa en ny.

Händer detta direkt när du bromsar eller behöver du trycka ett par gånger på pedalen? Finns det bromsreserv så är troligtvis accumulatorn hel.
Den kan ju vara till något annat också men storleksmässigt ser den för liten ut för att vara för bomdämpning.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Jac

#29 » 09:52:29, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser ingen ventil på schemat som ser ut att styras av den givaren. Jag gissar att den är till en varningslampa eller nåt sånt. Får se om nån annan vet

Har du kollat om maskinen är utrustad med släpbromsuttag/släpbromsventil?
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

129hakan (trådstartaren)

#30 » 10:57:40, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Tack för svar jag lossade nippeln som sitter där och där finns inget tryck eller gas vad ska den vara fylld med och ska den grå kabeln vara kopplad till plus minus för som det ser ut nu så finns ingen stöm på den. kan det vara det som är felet att det blir ett övertryck i pumpen. tacksam för tips.Håkan
129hakan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:36, 24-09-2017
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: manitou 1637 sl


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates