Sida 3 av 4

Re: Manitou 1637 sl T -99

InläggPostat: 16:17:15, 02-11-2018
av 129hakan
Acumilatorn är ej orginal på denna maskin fick jag veta så det är något som har satts dit efter. öppnade en nippel på den och det finns inget tryck i den.

Re: Manitou 1637 sl T -99

InläggPostat: 16:23:11, 02-11-2018
av Jac
Ok, frågan är vad den är till då... Kanske lastarmsfjädring?
Om du försöker fölga lite slangar, kan du se vad den är kopplad till då?

Re: Manitou 1637 sl T -99

InläggPostat: 19:04:24, 02-11-2018
av Jim_the_one
Slutar den gråa kabel i luften? Går inte att se på bilden.

Finns det fler anslutningar till "grunkan"? Eller är det bara en hydraul ingång? Om det bara är 1 in så är det till 99% en tryckgivare. Då ska den inte kopplad till + och - hursomhelst.
Den kan styra någon laddventil eller liknande.


Accumulatorn ska vara gasladdad med kväve. Till vilket tryck vet inte jag men det ska någon servicefirma veta.

Re: Manitou 1637 sl T -99

InläggPostat: 19:46:33, 02-11-2018
av Jac
En eftermonterad laddventil som har tappat styrningen kan vara orsaken till felet, bra förslag. :thumme:

Re: Manitou 1637 sl T -99

InläggPostat: 00:35:51, 03-11-2018
av 129hakan
Tack grabbar
den grå kabeln gick till + på knappen till saftblandarn i den grå kabeln är en vit och en svart och en röd den vita används inte men dom andra två sitter bägge på pluskabeln kan det verkligen vara så ska båda sitta på plus. skall kolla ordentligt var slangarna går och ta bilder på där dom ansluts. ni verkar bra på detta så jag är jättetacksam för alla ideer.

Re: Manitou 1637 sl T -99

InläggPostat: 20:58:19, 05-11-2018
av 129hakan
Bild

Re: Manitou 1637 sl T -99

InläggPostat: 21:07:23, 05-11-2018
av 129hakan
Bild
Bild

Re: Manitou 1637 sl T -99

InläggPostat: 21:09:17, 05-11-2018
av 129hakan
Är det någon som vet vad tuben är sitter det filter i dom finns två st .och denna bricka sitter på tryckgivarn som den grå kabeln går från.

Re: Manitou 1637 sl T -99

InläggPostat: 09:30:21, 06-11-2018
av Jac
Nedersta bilden är ett filter ja. Ska skiftas ibland men jag tror knappast ett tätt filter stoppar motorn, de brukar ha inbyggd bypass ventil som öppnar när det går tätt.

Tryckbrytaren ger inte mig nån ledtråd.

Ska du komma vidare med felsökningen så får börja följa tryckslangarns från bägge pumparna och skissa upp vilka ventiler de går till.

Manitou 1637

InläggPostat: 20:51:28, 31-01-2019
av 129hakan
Hej Har en manitou 1637 sl t -99
Hoppas någon kan ge mig några tips har haft frågan uppe tidigare.
När man trycker ned bromspedalen i botten så stannar nästan motorn det låter som det blir ett tryck i hydrauliken .Och varje gång jag gör en kallstart går den i 4-5 sekunder sen blir det likadant som när man trycker ned bromspedalen.den startar igen och går som den ska tills jag bromsar. jag är jätte tacksam för alla tips och ideer .

Håkan

Re: Manitou 1637

InläggPostat: 13:03:54, 01-02-2019
av Jac

Re: Manitou 1637

InläggPostat: 17:44:17, 01-02-2019
av Jac
Har du kollat om maskinen är utrustad med släpbromsuttag/släpbromsventil?

Re: Manitou 1637

InläggPostat: 23:41:04, 01-02-2019
av 129hakan
Tack för svar jac
Jag har letat men vet inte riktigt hur den skall se ut.

Re: Manitou 1637

InläggPostat: 00:30:07, 02-02-2019
av Thore
Har själv inte varit i och skruvat i någon Manitou maskin, men det låter som det skulle kunna vara bromsladdningen som ligger på.
Är det våta bromsar i axlarna är det vanligt att det styrs via hydraulsystemet.
Finns då många vanligt förekommande lösningar, men en mycket vanligt förekommande leverantör av dylika bromsventiler och pedaler är Mico.
De har en bromsventil som sköter bromsladdningen i en egen krets, där det sitter en nitrogenfylld ackumulator till varje krets.
Är en sådan ackumulator trasig, brukar det bete sig ungefär som du beskriver.

Re: Manitou 1637

InläggPostat: 01:13:31, 02-02-2019
av Turbodiesel
Sätt dit en säkerhetsventil på pumpledningen om det inte redan är gjort. Blir det något knas med prioritering, bromsladdningsventil eller ackumulatorer så fungerar inte systemet som tänkt. Dock är det vanligt förekommande med den förhållandevis moderna konstruktionsteorin med diverse ventiler före den första säkerhetsventilen i systemet. Även lastkännande pumpar skapar hemska tryckspikar under vissa förhållanden.

Jag brukar ofta montera en säkerhetsventil på detta vis om det inte redan finns, för då kan man mäta och trixa utan att bära skottsäker väst. Och oftast får den sitta kvar på maskinen, för då skyddar den pumpar och ventilblock effektivt över tid. Senast i måndags efter att en liten ganska ny Wille ätit upp två ganska dyra ventilblock. Nu lagade vi ursprungsfelet (kass ackumulator) men ventilen får sitta kvar, eftersom ackumulatorer förr eller senare ger upp igen..