Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Snökedjor? på en Skid steer?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

swemos (trådstartaren)

#1 » 13:41:05, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena

Är det ok att köra med snökedjor på en skid steer?
Kedjor runt om eller?
Har en nyinförskaffad gammal OMC Mustang 441 :klia:
swemos
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:53, 10-07-2015
Ort: Seltjärn
Sverige
Maskin: Valmet 505
OMC Mustang 441
Parca 854



Valmet 99

#2 » 13:59:55, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade planer förra vintern att införskaffa kedjor åt Bobcaten (543). Hade tänkt att bara ha på bakhjulen eftersom de oftast är i marken när jag skottar med skopa. Blev inga kedjor på grund av att jag inte hittade några med piggar och diameter över 5 mm till hjulens dimension.
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

swemos (trådstartaren)

#3 » 14:30:30, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken däckdimension är det på den då? Hittat 7mm till min iaf (10 - 16,5)

Tänkte oxå det blir bäst bak, antar jag inte kör med grävaggregatet på ofta på vintern då den blir lätt bak...
swemos
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:53, 10-07-2015
Ort: Seltjärn
Sverige
Maskin: Valmet 505
OMC Mustang 441
Parca 854

swemos (trådstartaren)

#4 » 14:42:08, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har även hittat dessa som verkar vara rekomenderade till gaffeltruck och skidsteer
http://www.ofa.fi/se/tuotteet-copy/latta-slirskydd-for-atv-och-gaffeltruckar/fork/1730/fork5

nån som testat olika typer av kedjor?
swemos
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:53, 10-07-2015
Ort: Seltjärn
Sverige
Maskin: Valmet 505
OMC Mustang 441
Parca 854

Valmet 99

#5 » 14:58:58, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bobcaten har 27x8.50-15. Hittade bara kedjor med klackar eller helt utan slirskydd, inga med broddar/piggar. Räcker nog på bakhjulen om man skottar snö med skopa, man trycker oftast skopan mot marken så framhjulen är nästan i luften för att få bort packad snö. Bobcaten klarar nog vinterföret bra utan kedjor utom när det kommer lös snö på is(har kuperad gård). Vintrarna tenderar ju att bli mer omväxlande så kanske det blir oftare snö på is i framtiden så det är väl nog bra att skaffa kedjor. Har man kedjor på bara en axel på maskinen så underlättar det när man svänger. Kanske man inte får ha kedjor på alla axlar med tanke på styrbarheten (glider ju inte runt om det greppar på alla axlar) :klia:
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Valmet 99

#6 » 15:01:57, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

swemos skrev:Har även hittat dessa som verkar vara rekomenderade till gaffeltruck och skidsteer
http://www.ofa.fi/se/tuotteet-copy/latta-slirskydd-for-atv-och-gaffeltruckar/fork/1730/fork5

nån som testat olika typer av kedjor?


Skulle nog behöva vara piggar/broddar om man ska få tillräckligt med grepp. Truckkedjor är utan piggar så dom ska gå att köra på golv.
Valmet 99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:08, 30-01-2016
Ort: Malax, Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#7 » 21:35:33, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kedjor på bakhjulen på min Case 1830. Utan dessa hade jag inte kommit långt, men med så driver det som bara den. :mrgreen: Ingen brodd. Eftersom jag är lat (och borde ha legat i sängen för ett bra tag sedan) så citerar jag mig själv från denna tråd:
Stridis2 @ Kompaktlastare Case 1830

Stridis2 skrev:När jag börjar röja snö så kör jag på ganska slitna däck utan kedjor. Jag röjer hos min bror. Kör fram bladet precis intill garageportarna, sänker bladet, backar två meter, höjer bladet, kör över snöhögen, vänder på en femöring och trycker hela härligheten ut i en ganska djup bäck. Där lutar både mot bäcken och åt sidan. Efter ett tag vet man inte riktigt var marken slutar. När maskinen börjar glida inser jag att lägger jag mig på nosen har jag ingen möjlighet att undkomma. Hytten är som en bur. Bakgallret hänger iofs på gångjärn men är fäst i nederkant med skruv. Någon gång ska jag ändra på detta till snabbfästen, men jag insåg att jag behövde snökedjor. :idee3:
Jag köpte in tre kedjor som var avsedda för lastbil med rombformat mönster. De var helt oanvända och kom från försvaret. Jag skulle bygga ihop fyra kedjor av dessa, men än så länge har det bara blivit två. Det driver bra, och med fyra blir det antagligen mycket svårt att svänga. Fälgarna på maskinen är vändbara, man bara byter plats på höger och vänster bakhjul så ökas spårvidden tio cm och man får man plats med kedjorna....
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Landmann

#8 » 01:16:31, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bak på min med, funkar skitbra
Bild
Glöm inte att vända på hjulen, det gjorde jag
"Hur långt är ett snöre?"

1 person gillar det här inlägget.
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se