Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Bobcat "Big Bob" M970 Hydraulikproblem. *Bilder och filmer*

86 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

Jac

#16 » 00:23:14, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet ej märke på pumpar och motorer men där var nån dyster post på skid-steer forum, tydligen väldigt svårt att finna delar.
Här är ett fint datablad på maskinen: https://blog.bobcat.com/wp-content/uplo ... s-1970.pdf
och här är lite historia: https://blog.bobcat.com/2016/02/throwba ... -bob-1970/



Laddade upp PDF-filen hit:
Bobcat M970 "Big Bob" specifikationer 1970
/Holger
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



buurt (trådstartaren)

#17 » 10:03:15, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Det konstiga är att båda sidor är svaga, och att två överströmmare eller backventilen skulle falera samtidigt är ju inte omöjligt men det tror jag inte.
Det finns ju även en filter by pass ventil och ledning, kanske börja med att kolla så det inte kommer olja i den ledningen

Den ledningen är till för om filtret blir blockerat väl?
Filtret är nytt, inga brister där.
Att båda ger upp samtidigt är ju konstigt, det finns ju, som jag skriver innan, en chans att en sida varit svag, dock fungerande och nu den sida som fungerade fått problem. Då driver den ju på en dålig sida, istället för en bra och en dålig sida.


AN skrev:Jo det verkar ju märkligt om båda sidor gett upp samtidigt, som bonnen513 skriver.

Det där 10 microns filtret är gemensamt till båda kretsar eller. Ser ju så ut på bilden.
Har du kollat det?
Matarpumparna kanske inte klarar att ge fullt matartryck, om det börjar bli tätt.
Märks ju iof om du mäter matartrycket också.

Bild

Vad är det för märke och modell på pumpar och motorer, vore ju kul om det gick att hitta någon reparationsmanual, eller reservdelslista på nätet.


Jodå, filtret är helt nytt, så den delen bör vara utesluten.
Jag vet inte modell på pumparna.
Jag har ju en reparationshandbok till maskin, där jag tagit bilderna från.
Där står dock inte namn på pumparna.


Jac skrev:Vet ej märke på pumpar och motorer men där var nån dyster post på skid-steer forum, tydligen väldigt svårt att finna delar.
Här är ett fint datablad på maskinen: https://blog.bobcat.com/wp-content/uplo ... s-1970.pdf
och här är lite historia: https://blog.bobcat.com/2016/02/throwba ... -bob-1970/


Nja, det verkar konstigt.
Enligt uppgift går det att få fram allt till denna maskin, det är nog mest en fråga om vad man är villig att betala.
Till och med dekalsats hade de på lager liksom.
Att en maskin sålts "i små mängder" som det står på vissa sajter kan ju innebära att volymerna är små i USA.
Ungefär som när Volvo slår rekord med 570000 sålda bilar och Honda säljer 850000 av Civic...
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

AN

#18 » 11:32:34, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

buurt skrev:Kör jag maskin mot ett hinder, i detta fall min stora traktor med lastare, så händer liksom inget.
Den tar sig dit, med hyfsad spänst, så länge jag inte försöker svänga då, men sedan är det stopp.


Eftersom den går i rätt hastighet, borde ju regleringen av pump och motor vara felfritt väl?
Den går en del tyngre när man svänger väl, då hjulen måste kasa lite grann mot underlaget?
Hastigheten finns men inte kraften, flödet finns men inte trycket.
Skulle du kunna testa med någon ir-termometer var det blir varmt när du kört bobcaten mot den andra traktorn, och du hör det där väsande ljudet?
För att se var "trycket" tar vägen, oljan tar ju lättaste vägen, och har ju hittat en lättare väg än att rotera hjulmotorerna.
När du kör på plan mark, då kan ju lättaste vägen för oljan vara att passera och rotera hjulmotorerna.

Lite funderingar bara under kaffepausen. Ingen expert men klart intresserad.
Tråkigt att du har problem, men felsökningstrådar är intressanta.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jimmy Nilsson

#19 » 11:53:14, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det sålänge sen så jag minns knappt men vi har en nyare 843 som ngn ventil gav upp i så den fastna i högväxel. Då orka den ju inget förutom att köra rakt fram. Kollat så din inte är två växlad och fastnat i högväxel?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

bonnen513

#20 » 14:45:27, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var sitter bogseringsventilerna?
Är det bara en matning till servokretsen?
Det kan nog passera en del olja genom bypass ledningen även i vanliga fall utan att filtret är tätt då systempumpen måste ha högre kapacitet än vad hydrostaten kräver så det kanske inte är helt rätt att säga att det inte ska komma olja i den ledningen

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

buurt (trådstartaren)

#21 » 20:06:03, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
buurt skrev:Kör jag maskin mot ett hinder, i detta fall min stora traktor med lastare, så händer liksom inget.
Den tar sig dit, med hyfsad spänst, så länge jag inte försöker svänga då, men sedan är det stopp.


Eftersom den går i rätt hastighet, borde ju regleringen av pump och motor vara felfritt väl?
Den går en del tyngre när man svänger väl, då hjulen måste kasa lite grann mot underlaget?
Hastigheten finns men inte kraften, flödet finns men inte trycket.
Skulle du kunna testa med någon ir-termometer var det blir varmt när du kört bobcaten mot den andra traktorn, och du hör det där väsande ljudet?
För att se var "trycket" tar vägen, oljan tar ju lättaste vägen, och har ju hittat en lättare väg än att rotera hjulmotorerna.
När du kör på plan mark, då kan ju lättaste vägen för oljan vara att passera och rotera hjulmotorerna.

Lite funderingar bara under kaffepausen. Ingen expert men klart intresserad.
Tråkigt att du har problem, men felsökningstrådar är intressanta.


Ja, det är nog som du säger, att oljan tar lättaste väg.
Någon IR termometer har jag inte, annars är det ju en fiffig tanke.


---

Jimmy Nilsson skrev:Nu är det sålänge sen så jag minns knappt men vi har en nyare 843 som ngn ventil gav upp i så den fastna i högväxel. Då orka den ju inget förutom att köra rakt fram. Kollat så din inte är två växlad och fastnat i högväxel?


Min är tvåväxlad, helt riktigt.
Man vrider höger styrspak för att växla mellan hög/låg.
Jag upplever inte som det är någon skillnad när jag vrider, dock är det mycket lite skillnad i hastighet 0-10,45 samt 0-14,48km/h, det är knappt det känns.
Det går ju en wire till varje motor, så då skulle båda fastnat i hög.
Det blir ingen skillnad när jag växlar mellan hög och låg, vid körning mot fast hinder.
Även i "snabb" ska den kunna svänga ändå.


---

bonnen513 skrev:Var sitter bogseringsventilerna?
Är det bara en matning till servokretsen?
Det kan nog passera en del olja genom bypass ledningen även i vanliga fall utan att filtret är tätt då systempumpen måste ha högre kapacitet än vad hydrostaten kräver så det kanske inte är helt rätt att säga att det inte ska komma olja i den ledningen


Bogseringsventil får jag dubbelkolla på vilken ledning de öppnar och stänger.
Matning till servokretsen, jag vet inte riktigt vad det är, eller trögar det i huvudet nu?
Bypasslangen är i alla fall inte mycket olja i, lossar jag den kommer inget.




Idag tog jag i alla fall in den och försökte palla upp den.
Eftersom det inte finns en rak vinkel under, så fick det bli att köra upp den på ramper istället.
Det kändes allt för farligt att trycka ner skopan så den lyfter sig själv, mot bakvikten.
I den vinkeln finns ingenstans att sätta pallbockarna på ett bra sätt.
Den orkade inte upp på ramperna för egen maskin, utan att jag tillät de resa sig, liksom.
Det fick bli så:
Bild
Pallbockarna är bara för att stilla mitt sinne, maskin står på klossar under hjulen också.


Jag började med drivmotorns block, för vänster sida, de främre ventilerna då:
Bild


Nummer två, "shuttle valve", som jag förstår det, ser ut så:
Bild


Nummer ett, "charge releif valve" ser ut så:
Bild


Nummer 3, som bör vara "high pressure release valve" då, ser ut så:
Bild
Bild


Samtliga utan anmärkning, enligt mig.
I alla fall i den bemärkelsen att de inte ser skadade ut eller att de gick trögt i loppen.
Inte heller någon smuts att tala om.


Tog också bild på en typskylt på en hydrostatpump (missade att det satt en liten också, som är täckt med smuts) Sundstrand Model No 22-2073, står det.
Bild


Kom inte längre idag.

Nästa steg är att kolla samma block på baksidan och sedan den andra motorns 6 ventiler i det blocket.

Jag beslutade att ta ventilerna först för som jag förstår det kan lågt laddpumptryck bero på både pumpen i sig och öppna ventiler.


Trevlig helg!
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se

1 person gillar det här inlägget.
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

AN

#22 » 18:13:53, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fundering som inte har något direkt med felsökningen att göra.
Är det rent mekanisk inkoppling av högväxeln?
När man med körspaken kommer till läget där pumpen vinklat fullt ut, så fortsätter man att dra spaken framåt så börjar motorn vinkla in? Tänkte att det blir ju stopp när man kommit till ändläget på pumpen? För man kör motorn steglöst också, eller använder man bara max och min?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

buurt (trådstartaren)

#23 » 19:13:46, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:En fundering som inte har något direkt med felsökningen att göra.
Är det rent mekanisk inkoppling av högväxeln?
När man med körspaken kommer till läget där pumpen vinklat fullt ut, så fortsätter man att dra spaken framåt så börjar motorn vinkla in? Tänkte att det blir ju stopp när man kommit till ändläget på pumpen? För man kör motorn steglöst också, eller använder man bara max och min?


Hej!

Oj, inte säker på att jag hänger med.
Man vrider höger spak för att växla mellan hög/låg. Det kan man göra från start eller under gång.
De två vajrar som går till varsin motor flyttar då en mekanisk spak på utsidan.
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

bonnen513

#24 » 19:19:43, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den lika svag både framåt o bakåt?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

buurt (trådstartaren)

#25 » 19:36:10, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Är den lika svag både framåt o bakåt?


Jajamen.
Backade mot lastaren på min traktor och den gör likadant då.
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

Jac

#26 » 16:43:22, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

buurt (trådstartaren)

#27 » 18:00:24, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet



Jajamen!

Man ser att Bobcat tagit info och en del bilder från just denna manual, tack!
Det är alltså typen med "Manual Displacement control".




Idag fortsatte detta (just nu ganska tröttsamma) äventyr.
Kontrollerade resterande ventiler i blocken på motorerna, utan anmärkning.
För att de efter 50 år syns att de använts, kan det vara tillräckligt för beskrivet fel?
Bild

Hade loss bogseringsventilerna, som förresten går i en krets från blocken på motorerna:
Bild

De verkar helt fina, utan anmärkning.
Konstruktionen är ju hur simpel som helst.
Bild
Bild
Bild


Gav mig sedan på "Charge Check Valves".
Det sitter två stycken innanför laddpumparna:
Bild
Bild
Bild

Trodde jag äntligen hittat något som är fel då en av de första två jag tog ut, inte tätar helt.
"Knoppen" på den är lite lös, vilket gör att fjädern inte har samma spänst.
Bild
Film:
https://photos.app.goo.gl/KpucHCqVUyBx7AGr6

Skakar jag på den, hör jag att något är löst och blåser jag igenom, läcker den.
Super, tänkte jag, då ser det säkert ut lika på andra sida.
Nej, så roligt var det inte.
De andra tre är utan anmärkning.
Tänkte ändå att jag ser till att två fina sitter på samma sida, när jag sätter ihop det.
Som jag förstår det skulle detta ändå bara påverka ett håll, framåt eller bakåt.

Satte i alla fall ihop allt och testade, utan någon skillnad.

Nästa projekt är att mäta tryck.
I den fina manualen jag fick tipsat om, står det massa mätpunkter, tack Jac!
Ska börja med den i Bobcatboken.
Mitt kit för hydraulmätningar har inte den typen av kopplingar som jag behöver, så Swedol behöver besökas innan jag kommer vidare.

Liiite trött på maskinen just nu.
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se

3 personer gillar det här inlägget.
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

Jac

#28 » 19:40:40, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

buurt (trådstartaren)

#29 » 11:17:23, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Nyare pdf men samma pump? https://assets.danfoss.com/documents/DO ... 482402.pdf

Så fint, den var lite snyggare i bilderna! Tack!


Laddade upp filen hit:
Danfoss 20-series verkstadshandbok (2014)
/Holger
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

bonnen513

#30 » 17:50:30, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du förtydliga hur bogserventilsslangarna är dragna?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se